Gå til innhold

Hva er slave blitz /slave tenner.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kort sagt en fotocelle som reagerer på blinket på kameraet ditt når du tar blitz-bilder, og tenner en annen blitz som du feks retter mot bakveggen på skrå bak motivet. Den vil da lyse opp veggen slik at det ikke blir så skarp skygge bak motivet. Dette er bare et eksempel på bruksområder til slaveblitz, jeg har hatt stor nytte av min.

Lenke til kommentar

I (gode?) gamle dager hadde nær sagt alle kameraer utstyr for å koble til blitz, fordi innebygget blitz ikke var oppfunnet. I dag har så og si alle kameraer innebygd blitz, og noe mer påkostede modeller kan i tillegg løse ut tilleggsblitz samtidig med sin egen innebygde ved hjelp av en elektrisk kontakt på kamerakroppen.

Enklere kameraer mangler denne muligheten, og må "kommunisere" med eventuell tilleggsblitz ved hjelp av sin egen blitzavfyring, som Slowcooler forklarer i forrige svar.

Ofte er effekten av blitzen så svak i kompakte kameraer at en tilleggsblitz er helt nødvendig hvis motivet er mer enn 2 - 3 meter unna.

Canons blitzer i EX-serien kan kommunisere (trådløst) seg i mellom slik at en hel serie av dem kan gå av samtidig, for å lyssette hver sin del av motivet. Avansert og effektivt, men kostbart :)

Per J

Lenke til kommentar

Ofte er faktisk noe av vitsen å plassere den eksterne blisen i en viss avstand fra kameraet, for å simulere innfallende sollys fra siden, for eksempel. Selv med utstyr som kan løses ut ved hjelp av elektriske kabler, er det også ofte hendig å bruke (trådløs) slaveutløsning i steden.

Altså:

Tilleggslys er ofte nødvendig eller ønskelig, - spesielt innendørs, naturligvis.

Dette lyset kan gjerne skaffes ved hjelp av en eller flere blitzer, montert på eller i avstand fra kameraet.

Hvis det skal være til noen hjelp, må blitzen(e) avfyres i riktig øyeblikk i forhold til lukkeren i kameraet. Dette kan oppnås ved at kameraet signaliserer elektrisk, eller ved at kameraets egen blitz oppfattes av slaven(e) som et signal om å fyre av. (Forsinkelsen er ubetydelig)

Merk dog at en vanlig "dum" slaveblitz i utgangspunktet fyrer med full styrke uten å konferere med kameraet, i motsetning til det langt mer avanserte Canonsystemet jeg nevnte i forrige svar.

Det er forøvrig også et par ting å merke seg angående bruk av slavetenner mot moderne kameraer. Disse fyrer nemlig ofte av den innebygde blitzen på forhånd for a) å redusere problemet med røde øyne i motivet, b) som fokushjelpelampe, eller c) som et prøveglimt for å beregne hvor sterkt hovedglimtet skal være. Slaven må altså klare å skille mellom disse funksjonene, og vente til hovedglimtet kommer før den selv løser ut.

Jeg råder deg derfor til å kjøpe en slavetenner av den mer moderne typen som takler disse tingene. Sony selger en blitz med slaveutløser innebygget. Den er tilpasset en rekke av Sonys kompakte kameraer. Hvor man får tak i andre slavetennere vet jeg ikke.

Per J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...