dmx Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 halloen! jeg kjøpte just en HDD men får ikke den til å "bruke.. når jeg kobler den til så vil ikke pc`n starte. må jeg instalere noe eller no sånt? takk! Edit: det er vanelig "IDE hdd". ikke s-ata Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Du må sette jumperen til "slave" setting dersom du har den på samme IDE-kabel som den "gamle", etter den "gamle". Hvordan jumperen skal stå, står fysisk oppe på disken. Om dette er grunn nok til at maskinen ikke vil starte, vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
dmx Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Du må sette jumperen til "slave" setting dersom du har den på samme IDE-kabel som den "gamle", etter den "gamle". Hvordan jumperen skal stå, står fysisk oppe på disken. Om dette er grunn nok til at maskinen ikke vil starte, vet jeg dog ikke. det kan ikke noe med at det er windowsxp installert på begge to? Lenke til kommentar
dmx Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 ingen som KAN hjelpe meg!? Lenke til kommentar
joh-so Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 På fronten av disken, der du setter inn ide kabelen, der har du en liten plastikk dings som slutter sammen noen pinner (en jumper). Enten på etiketten eller på kabinettet til disken finner du ei "bruksanvinsning for denne". Finn ut ifra den hvor jumperene skal stå for at disken står i "slave" posisjon (sjekk at den andre står på "master"), og pass på at den disken du har Windows på er koblet til i enden og den nye disken midt på ide-kabelen. Hvis den nå ikke funker er det litt mer komplisert.... Lenke til kommentar
dmx Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 På fronten av disken, der du setter inn ide kabelen, der har du en liten plastikk dings som slutter sammen noen pinner (en jumper). Enten på etiketten eller på kabinettet til disken finner du ei "bruksanvinsning for denne". Finn ut ifra den hvor jumperene skal stå for at disken står i "slave" posisjon (sjekk at den andre står på "master"), og pass på at den disken du har Windows på er koblet til i enden og den nye disken midt på ide-kabelen. Hvis den nå ikke funker er det litt mer komplisert.... har gjort alt det med "jumper" setta den ene disken med windows på som master og den andre som slave. men pc`n vil ikke boote. det står bare at den ikke finner noen IDE greier.. kan ha no med at det er windows xp på begge? må jeg kanskje gjøre noe i biosen? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Har du satt IDE kabeln rett vei? Noen går å sette feil vei. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 har du koplet paa stromkabel? Prov en annen stromplugg, evnt bytt ide kabel, og sjekk i bios at maskinen finner disken. Du kan fint ha windows paa begge diskene...gjor ingenting, saa lenge bios er satt til aa boote fra hdd0 vil den boote fra fra "master"disk, hvis den er satt til hdd1 booter den slave. Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Du har vel ikke glemt å sett i strømkontaktene i harddiskene? ta å sjekk alle kablene. det går fint an å ha os på begge hddene. kommer du inn i bios? isåfall bør du sjekke om den finner begge hardiskene er du i tvil om jumper settinger, kan du sette begge på "cable select" og se om det funker, hvis ikke kan du prøve å bytte om kontaktene på hardiskene. Håper dette er til hjelp edit: CrazyD kom visst i forkjøpet Endret 24. desember 2004 av Barbaren Lenke til kommentar
dmx Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Du har vel ikke glemt å sett i strømkontaktene i harddiskene? ta å sjekk alle kablene. det går fint an å ha os på begge hddene. kommer du inn i bios? isåfall bør du sjekke om den finner begge hardiskene er du i tvil om jumper settinger, kan du sette begge på "cable select" og se om det funker, hvis ikke kan du prøve å bytte om kontaktene på hardiskene. Håper dette er til hjelp edit: CrazyD kom visst i forkjøpet haha, jada har ikke glemt å sette inn strømen er ikke helt dum.. :!: men jeg fikk det til. den tegningen som viser hvos du skal flytte jumperen var feil vei og jeg satte jumperen feil vei hvergang.. men takk for hjelpa guys.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå