Kroniks Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Lurer på hvordan jeg i det hele tatt skal kunne formatere en hd med winxp. Det er jo ikke noe Dos. Hva må jeg gjøre? Det har jo aldri vært noe problem å formatere med eks. win 98... Hvem som helst, HJELP! Pc' en begynner å bli litt "crazy" nå, så formatering trengs! Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 * Boot med XP-cd'en - formater. eller * Boot med diskett, kjør fdisk, slett partisjonen, opprett ny partisjon. Tillegg: Antar du ikke får formatert fordi du bruker NTFS, og da er de to metodene overfor enklest og raskest. Hvis du bruker Fat32, så er det bare å boote med en vanlig diskett og kjøre "format" - får du ikke til det, så er feil en eller annen plass. _________________ 80 GiB er ikke 80 GB [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-06-05 18:29 ] Lenke til kommentar
torleif Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Last ned formaterings verktøy fra Ibm, seagate har også et gratis verktøy for nedlasting. Har du ett annent merke og får problem er det mulig å unngå det med å kobble til en sekond hd. uansett merke og formaterings verktøyet fungere 9 av 10. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Win9x hadde et verktøy for å konvertere fra NFTS til FAT16, eller FAT32. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 18:28, simiden skrev:Win9x hadde et verktøy for å konvertere fra NFTS til FAT16, eller FAT32. Det skal jeg love deg at Win95 ikke hadde. :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 18:28, simiden skrev:Win9x hadde et verktøy for å konvertere fra NFTS til FAT16, eller FAT32. Det finnes kun 1 program (meg bekjent) som kan gjøre det; og det heter Partition Magic. Windows 9x/2000/xp har ingen verktøy som kan gjøre noe slikt - med unntak av fdisk | delete partition | new partition. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Borre har rett, så vidt jeg har erfart er det bare PM som kan konvertere uten å tape data. Det som var startspørsmålet her er om det finnes prog. som kan formatere ntfs-partisjoner, og det kan fint gjøres med fdisk som noen helt riktig har sagt her. Det finnes flere andre prog. som kan det også, men det er ikke noe i veien med fdisk. Og så er det gratis. Og det kan gjøres med både w2k og xp cd'er. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Er dette riktig? Fdisk er vel bare et partisjoneringsverktøy, så vidt jeg har skjønt? Deretter formaterer man med et formateringsverktøy. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 23:30, hårek skrev:Er dette riktig? Fdisk er vel bare et partisjoneringsverktøy, så vidt jeg har skjønt? Deretter formaterer man med et formateringsverktøy. Det er helt riktig. Men det aller enkleste og beste er å bruke setup-rutina til 2000 eller enda bedre: XP, som støtter quick-format. (Altså boot på CD). Jeg foretrekker å bruke XP-CD'en min til diskoppsett selv om det er 2000 jeg installerer. Sparer tid. (Om jeg ikke bruker Ghost eller unattended da). _________________ If Atheism is a religion, then health is a disease! [ Denne Melding var redigert av: kelvin på 2002-06-05 23:38 ] Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Selfølgelig. Hvis du bruker fdisk, vil det endres til fat32. Hvis det fortsatt skal være ntfs, må det brukes w2k eller xp cd eller oppstartsdisk. Sorry, jeg tenkte ikke på at fortsatt skulle være ntfs. Bruker selv KUN PM, setter disken som skal formateres som slave, og kjører formateringen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Hvis du bruker fdisk, vil det endres til fat32 Dette er heller ikke riktig :smile:. Når du bruker fdisk får du en tom partisjon, den er ikke formatert hverken til fat32 eller NTFS eller noe som helst! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå