royale Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 universet er så stort så det bare må finnes romvesner der ute. nei.........ikke nødvendigvis............kan henne "romvesner" ennå ikke har har eksistert, men kommer til å gjøre det....dvs: at de kommer ut til verdenen på samme måte som oss menesker og dyr på jorden hvem vet... Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 universet er så stort så det bare må finnes romvesner der ute. Nei. Det MÅ ikke finnes romvesner der ute. Men jeg vil tro det er ganske så stor sjanse for at det finnes med tanke på hvor stort universet er. Lenke til kommentar
royale Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Men jeg vil tro det er ganske så stor sjanse for at det finnes med tanke på hvor stort universet er. jepp Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Diskuter universet frem og tilbake, men det er UMULIG å kartlegge hvor stort det er, hvor mange solsystemer, galakser og planeter osv det finnes i det. Det er rett og slett uendelig... Om ikke? Hva er bak "veggen" der det stopper? Om det finnes romvesener kan ikke jeg uttale meg om, men tviler ikke på at det finnes bade liv og inteligent liv der ute. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Diskuter universet frem og tilbake, men det er UMULIG å kartlegge hvor stort det er, hvor mange solsystemer, galakser og planeter osv det finnes i det. Det er rett og slett uendelig... Om ikke? Hva er bak "veggen" der det stopper? Om det finnes romvesener kan ikke jeg uttale meg om, men tviler ikke på at det finnes bade liv og inteligent liv der ute. Om det er umulig å kartlegge alt av galakser, stjerner og planeter i universet kommer helt an på om det er uendelig eller ikke, noe vi ikke vet. Er det begrenset i størrelse så er det fullt mulig vil jeg tro (men ikke med dagens teknologi). Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hva er bak der universet igjenn da? Ikke si ingenting... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hva er bak der universet igjenn da? Ikke si ingenting... Vel da svarer jeg det motsatte. utenfor universet er det en massiv vegg av materie som fortsetter i det uendelige. Spørsmålet blir da selvagt hvorfor ikke denne massive uendelige veggen er en del av universet. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hva er bak der universet igjenn da? Ikke si ingenting... Vel, det er det umulig å vite. Grunnen er at universet utvider seg, og ca. 13,7 milliarder lysår ute (som kanskje kan sees på som "grensa" til universet, ihvertfall VÅRT univers, det synlige universet osv.) utvider universet seg raskere enn lyset i forhold til oss, som medfører at ingenting som er utenfor den grensa vil nå fram til oss, ikke engang lyset. Så det kan være ingenting, det kan være milliarder av galakser, det kan være rosa elefanter, det kan være halvspiste pannekaker. Vi vet ikke, og med mindre vi finner en måte å reise raskere enn lyset på (som etter vår kunnskap i dag er umulig) så forblir det også sånn. Lenke til kommentar
simerix Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Det er det man alltid har lurt på: " Hvis universe har en slutt, hva er så utenfor universet. Og hvis universet har en slutt, må det også ha hatt en begynnelse. Disse spørsmålene har mennesker stilt seg gjennom tusenvis av år.Man kommer aldri til noen konklusjon, man blir bare mer og mer svimmel, dess mer man funderer på det. Endret 26. september 2005 av simerix Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvis rommet uendelig, da må det et eller annet sted finnes en planet som er helt lik den vi bor på... Det er jo uendelig med sjanser for at det finnes en jord lik vår. Med andre ord romvesner. Lenke til kommentar
simerix Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 NASA har i nesten 40 år forsøkt å finne liv på månen og på mars. Nå mener noen forskere at vi må ut av vårt eget solsystem for å finne liv. Men det er samtidig andre ting som tyder på at det kanskje kan finnes organisk materiale i vårt solsystem. På en måne er det blitt observert skjelving på overflaten, noe som kan tyde på at det kan være en aktiv geiser der. Finnes det renende vann, finnes det kanskje også organisk liv der. Andre mener også at det kan være rennende vann på månen og mars, dypt nede mot kjernen av planeten. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 - Hvorfor vil folk at det skal finnes annet liv? Hvorfor vil de finne liv? Er livet virkelig så kjedelig? - Hvorfor spørre hvor stort universet er, eller hvor det ender? - Hvorfor fundere på ting man kanskje aldrig vil få svar på? Lenke til kommentar
simerix Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Menneskene ville vell kjenne seg ganske ensome etterhvert hvis det kom fram at det kun finnes intelligent liv på jorda. Om det nå ikke finnes annet intelligent liv i vår galakse, finnes det sikkert små encellede livsformer. Det kan være organismer som kan føre til alvorlige sykdommer her på jorda, eller det kan være noen som kan brukes til medisinering. Hvis det ikke finnes noen kur her på jorda, så kan det hende at det finnes bakterier langt der ute, som er istand til å ta knekken på feks aids. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Menneskene ville vell kjenne seg ganske ensome etterhvert hvis det kom fram at det kun finnes intelligent liv på jorda. Ensom? Er ikke jorda stor nok? Jeg vet om mange som er ensom, men ikke av den grunn. Som jeg har sagt før i denne tråden; uansett om vi kanskje fant intellegent liv en gang, på en naboplanet eller en annen galaxe (?), hadde vi ikke hatt kapasitet nok til å komme oss dit (i dag). Om det nå ikke finnes annet intelligent liv i vår galakse, finnes det sikkert små encellede livsformer. Så du mener vi skal ta de med til jorda slik at de kan holde oss med selskap? (Om vi kan ta de med.) Sånn at hele verden blir smittet av et virus som det ikke finnes motgift til, The End...? Endret 11. oktober 2005 av Newt32 Lenke til kommentar
simerix Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ensom? Er ikke jorda stor nok? Jeg vet om mange som er ensom, men ikke av den grunn Nå snakker jeg om menneskheten som en enste stor sivilisasjon i universet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 En måte å utforske universet på er vel en Von neumann-sonde - en sonde man sender av gårde som finner en planet, dersom det er liv, ta kontakt, dersom ikke, bruk dens ressurser til å reprodusere seg selv, repeat. Problemet er dersom de er defekte og ikke klarer å gjenkjenne liv, men setter i gang med "reproduksjon" uansett - dette kan ha potentiale til å utrydde alt liv i en galakse eller kansje hele universet... Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 - Hvorfor vil folk at det skal finnes annet liv? Hvorfor vil de finne liv?Er livet virkelig så kjedelig? Sikkert flere grunner til dette, men nevner et par: - Mange vil nok synes det er rimelig "kjedelig" om vi er helt alene i universet. - Mennesker vil alltid søke etter å finne svar på så mye som mulig om universet, og spørsmålet om det er liv eller ikke er ett av dem. Hva er vitsen spør du kanskje? Vel, masse av det som drives med av romforskning i dag (f.eks. studering av fjerne galakser, supernovaer, leting etter liv o.l.) har kanskje ingen praktisk nytte for oss i dag, eller kanskje mange år fremover, men det betyr ikke at det ikke er viktig, både for å utvide vår kunnskap om universet OG kanskje få nytten av det om en god del år fremover. - Hvorfor spørre hvor stort universet er, eller hvor det ender? Igjen kommer vi inn på at mennesker vil ha svar på så mye som mulig om universet og hvordan alt fungerer. Forsåvidt, fra vårt synspunkt så har det ikkeno å si om universet er 20 milliarder lysår stort eller 2000000000000 milliarder lysår stort, da vi ikke kan se forbi eller komme oss utenfor den synlige delen av universet uansett (som er på 13,7 milliarder lysår), pga. at der går grensa hvor universet utvider seg raskere enn lyset (og med mindre vi finner en eller annen måte å "komme rundt" relativitetsteorien på, så må vi pent holde oss under lysets hastighet). - Hvorfor fundere på ting man kanskje aldrig vil få svar på? Jeg mener ihvertfall at selv om svaret på ting kan ligge veldig langt framme, så kan man ikke bare gi opp dette spørsmålet. Da kommer man IHVERTFALL ingen vei. Et eksempel: For kanskje 1000 år tilbake i tid så var det sikkert en god del som lurte på hva månen bestod av. Jeg tviler på at de kunne i det hele tatt FORESTILLE SEG at spørsmålet til slutt ble besvart. Men 969 år senere ble det nettopp det, og om noen år fra i dag er jeg rimelig sikker på at vi til og med kommer til å ha folk der oppe. Hvert år blir det brukt uhyggelig mange milliarder på romforskning og søking etter liv verden over... og jeg mener det er verdt hvert eneste øre for å blandt annet sikre menneskehetens fremtid. En dag blir jorden for liten, og da er det fint å ha andre steder å reise til. Og hvis vi, om mange, mange, mange år (1000 år? 2000 år?) finner ut at det faktisk finnes annet intelligent liv i universet, og vi til og med klarer å få kontakt med dem, så vil vi til og med kunne utveksle kunnskap, drive handel osv. Begynner kanskje å bevege meg litt ut på science fiction nå istedet for kun science, men poenget mitt er at om vi stopper letingen nå etter liv så vil vi miste alle sjanser til å finne intelligent liv i fremtiden. Lenke til kommentar
simerix Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Bare om 300 år ser det mørkt ut. Kan gjøre det. Innen år 2050 vil verdens befolkning være på rundt 9,5 milliarder Om 300 vil det ikke finnes mer jernmalm i jorda, og polisene vil kanskje oså være borte. Romforskning er en bra ting. Vi må kanskje etterhvert begynne å hente råvarer ut i fra andre planeter/måner, og kanskje til og med planlegge en masseevakuering av flere milliarder mennesker, om noen millioner år. For om rundt en milliard år vil jorda være uboelig, men på mars vil det være nogerlunde samme temperatur som på jorda. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Om 300 vil det ikke finnes mer jernmalm i jorda Da er det bare å lete opp gamle søppelfyllinger og lage gruver av dem. Jeg tror det er en stund til vi må minere månen for å overleve. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Mars har ikke magnetfelt (av noen styrke/størrelse/utstrekning). Med mindre du greier å gi den et magnetfelt, vil en eventuell kunstig atmosfære som er tykk nok til at mennesker kan puste i den bli blåst bort ved første og beste solstorm (ryktes at det er noen heftige noen ca. hvert 11. år...) Jordas befolkning kan umulig fortsette å vokse i det tempoet den gjør. Mange vil dø, pga sykdom etc., med mindre vi greier å fortsette å produsere mer i samme tempo (jeg spår kjedelige middager for våre etterkommere). På en annen side produserer vi nok mat til alle i dag, men vi greier ikke fordele det, så folk sulter. Jeg ser ingen grunn til at det skulle forbedres, uansett hvilken ideologi som skulle oppstå/vinne utbredelse i årene frammover. Mennesker er mennesker - grådige, selvdiggende, samvittighetsløse beist som ønsker å gjøre minst mulig og få mest mulig igjen for det. En annen viktig grunn til å drive romforskning er at det finnes to måter å bekrefte vitenskapelige teorier på - observasjon i labben, og observasjon i rommet. Disse teoriene kan så få store konsekvenser for hvordan vi tenker og hvilke muligheter vi har her på jorda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå