Dell_Inspiron Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Som Fedora-bruker som kun har prøvd SuSE og Mandrake i tillegg, spør jeg: Er det noen fornuftig grunn til å bruke f.eks Slackware, eller er det bare for å vise at man er 1337? Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Nei. Det eneste er for å lære, men da kan man likesågodt bruke Debian eller Gentoo. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Som Fedora-bruker som kun har prøvd SuSE og Mandrake i tillegg, spør jeg: Er det noen fornuftig grunn til å bruke f.eks Slackware, eller er det bare for å vise at man er 1337? Bare for å lære. Og Slackware er ikke engang spesielt god til det. Du lærer mye mer av å bruke Gentoo. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Tror ikke du trenger bytte til slack for å være 1337:) Bruker selv Fedora, og kjernen ligger godt i bunnen der:) Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Vil si meg svært uenig. Har kjørt Slackware en stund, og la inn Gentoo for rundt en uke siden for å teste det. Gentoo gjør alt for deg, når du først har fått lagt det inn. Det eneste du egentlig "lærer" av Gentoo som du ikke lærer av Slackware er å kompilere kjernen. Etter det gjør Portage alt for deg. Jeg vil påstå at Gentoo er en distro som i betydelig grad "gjør alt" for deg, og at du dermed ikke lærer stort. Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det er litt hva som er vits å lære. Lærer du Slackware så lærer du å bruke et system som 14åringer ser på som "Leet". Lærer du Debian eller Fedora så lærer du et system, som er brukbart også til seriøst bruk. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Nettopp - du lærer å bruke et system det er vits å bruke! Lenke til kommentar
laroys Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det kommer jo litt an på hvilke interesser du har. Er målet å fortest mulig være produktiv så er kanskje ikke slackware tingen. Har du en litt mer "teknisk" interesse for linux og liker å trykke litt slik at du får alt akkurat slik du vil ha det, tror jeg slackware er mer relevant. Jeg startet med redhat 9.0 og touchet så vidt innom mandrake før jeg landet på slackware for en 6mnd tid siden og angrer ikke på det! Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Ser ut som det var omtrent slik som jeg trodde . Trives veldig med FC3, så jeg holder meg til det en stund til . Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Som Fedora-bruker som kun har prøvd SuSE og Mandrake i tillegg, spør jeg: Er det noen fornuftig grunn til å bruke f.eks Slackware, eller er det bare for å vise at man er 1337? Bare for å lære. Og Slackware er ikke engang spesielt god til det. Du lærer mye mer av å bruke Gentoo. Hva lærer du med Gentoo??? hmmm jeg trenger et program: emerge program La oss legge til noe i oppstarten: rc-update add noe De som installerer Gentoo lærer heller ikke noe, de bare leser doc'en og ferdig med det. Hvis du virkelig vil lære å bruke Linux så er Slackware "the one". Når du evt har lært kan du gå til "Slacker" distroene som gjør alt for deg f.eks Gentoo. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Tenker mest på installering og oppsett av Gentoo, ikke generell bruk. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Ok, men Gentoo skal alle i teorien greie å installere. Doc'en til Gentoo er så grundig at hvis man aldri har prøvd Linux og følger doc'en slavisk så skal de greie å installere Linux. Personlig så synes jeg ikke man akkurat lærer så mye, man formaterer HD, laster ned et par filer, pakker ut disse, henter ned en Stage(starter kompilering av stage, hvis man velger det), kompilerer en kernel (eller får Gentoo til å gjøre det). Så tar man en omstart og Gentoo er installert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Ok, men Gentoo skal alle i teorien greie å installere. Doc'en til Gentoo er så grundig at hvis man aldri har prøvd Linux og følger doc'en slavisk så skal de greie å installere Linux. Personlig så synes jeg ikke man akkurat lærer så mye, man formaterer HD, laster ned et par filer, pakker ut disse, henter ned en Stage(starter kompilering av stage, hvis man velger det), kompilerer en kernel (eller får Gentoo til å gjøre det). Så tar man en omstart og Gentoo er installert. Du mener at man lærer mer av en ncurses-installasjon (Slackware) enn en kommandolinje-installasjon hvor du må gjøre litt selv (Gentoo)? Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Har aldri sagt det. Jeg ville bare si at installasjonen til Gentoo er ikke så "vanskelig" som alle skal ha det til. Å basere seg på installasjon (eller mangel på) har ingenting med selv distroen å gjøre. Jeg ville bare framheve med mine innlegg at hvis man vil lære seg noe om Linux så er Slackware den beste distro å "øve" seg på. Alle de andre distroene "hjelper" deg med daglig bruk av OS'et. Har det vært opp til meg skulle alle distroer har samme installasjonsmetode som Gentoo siden det gir deg frihet til å velge hvor og hvordan man vil installere. Eneste negative er tiden det tar å installere Gentoo, men man får ikke alt her i verden. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Tror egentlig ikke installasjonsprosessen har så mye med om man lærer noe eller ikke. Ser jo klart fordelen med å ha kontroll på å installere ymse systemer, men det er vel først når systemet er på plass man virkelig kan begynne å lære noe? Lenke til kommentar
drall Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 LFS kan være et godt alternativ til Slackware. Til praktisk bruk foretrekker nok de fleste feks Debian eller Gentoo. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Lærer du Slackware så lærer du å bruke et system som 14åringer ser på som "Leet". Lærer du Debian eller Fedora så lærer du et system, som er brukbart også til seriøst bruk. Det er da fullt mulig å bruke Slackware "seriøst", eller er det bare jeg som har tullet fælt de siste årene? (Mulig jeg mistolket utsagnet ditt litt?). Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hvis man virkelig vil lære seg Gnu/Linux å kjenne, tar man en Ctrl-alt-backspace og kjører alt i console. Hva er det folk refererer til når de snakker om å "lære seg Linux"? Å lære seg Fedora/Slackware/Fluxbox/KDE/Gentoo/Mplayer er ikke det samme. Skal man lære seg GNU-programmene kan man bruke en hvilke som helst GNU/Linux-distro. Selv bruker jeg Arch da det er veldig enkelt å installere saker og ting. Jeg lærer ikke en dritt av installeringen, men det er heller ikke målet. ./configure make make install hadde vært det eneste jeg hadde lært, og kanskje å lese en INSTALL- eller README-fil Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg har kjørt både LFS og Slackware, og kan ikke akkurat påstå jeg lærte så mye av det. Det eneste som skjedde var at jeg ble mektig lei av å gjøre det samme om igjen og om igjen hele tiden. Når man legger inn LFS så er det bare kopier og lim hele veien. Slackware var bare masse ./configure, make, make install. Dette er lenge siden, og jeg har hørt Slackware har blitt bedre med pakkesystemet sitt. Når jeg la inn Gentoo, det var da jeg virkelig begynte å lære. Ikke av selve installasjonen, men av å _bruke_ systemet. Istedenfor å sitte å tukle med kjedelig ting så satt jeg å gjorde hverdagslige ting, leste på forum og prøvde ut masse forskjellige programmer. Folk er forskjellige, og Slackware er ikke nødvendigvis den beste måte å lære for alle. Noen synes det er fantastisk, mens noen som meg, synes det er kjedelig. Andre igjen gir opp og går tilbake til Windows fordi de får et dårlig inntrykk av Linux. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Personleg er Slackware den distroen som passar best for meg. Er ikkje ofte eg kompilerar ting heller. Swaret ordnar det meste (pakkar frå Linuxpackages.net). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå