Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåkingsverktøy - Helpdesk system


Anbefalte innlegg

Noen her som vet om god helpdesk (gjerne med driftsovervåking) programvare?

 

evt noen med erfaringer rundt HP OpenView, Tivoli (Remedy og Peregrin)

CA Unicenter eller Compuware evt om det finnes andre gode løsninger for dette?

 

Fint hvis noen gadd å skrive et par linjer om hvilke erfaringer/meninger de har gjort seg om noen av disse programmene..

 

ps. Poster denne under nettverk, mulig dette er feil, men antar at en del nettverksadmins har vært borte i noen av disse verktøya tidligere.

 

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

 

mvh

Ole

Endret av olekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring med CA Unicenter og Concorde.

Spørsmålet er hva slags funksjoner du ønsker å ha med, bare overvåkning, bare helpdesksystem, kombinasjoner av dette + kanskje overvåkning med rapporter/SLA?

 

Unicenter er et enormt system, med hundredevis av moduler. Selv har jeg brukt Unicenter med Advanced Help Desk System, samt et par andre. Veldig bra, men svært omfattende. Krever spesialister til å sette opp samt drifte dette, CA har egen sertifisering på Unicenter som er noe av det tyngste jeg har vært borti. I tillegg koster det skjorta, så med mindre du jobber i Telenor e.l kan det lett bli overkill.

 

Concorde er et overvåkningsystem, med rapportmoduler, slik at en kan f.eks hente ut månedlige rapporter på oppetid, båndbreddeforbruk, CPU, minne + en haug andre ting, du kan egentlig måle hva som helst. Eks. kan du legge inn en test som faktisk sender mail til en gitt konto med visse intervaller, sånn at du vet at mailtjenesten faktisk fungerer, vanligvis måler man bare mail daemons om den er oppe. Veldig kjekt i forbindelse med SLA mot kunder.

 

Helpdesksystemer med ticket system (man får tildelt et saksnr når en oppretter en sak), finnes det mange av, søk litt på nettet, det finnes både stand alone og webbaserte. Hylleprogramvare egner seg best til interne it avdelinger, spesielle bransjer må som oftest modifisere eller lage slike ting selv, spørs litt hva slags bransje du jobber i.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hurtig svar.

 

Jeg tenkte først og fremst på HelpDesk systemet. Vi er en middels stor bedrift

med ca 2500 brukere og skal nå gå til innkjøp av et driftsovervåkingsverktøy samt et HelpDesk system.

 

Vi har hatt 4 leverandører inne med presentasjon av sine verktøy (HP, CA, Tivoli/IBM og Compuware). 3 av disse har også et helpdesk system integrert

i programvaren.

 

Jeg har fått oppgaven med å kartlegge hvilke andre HelpDesk system som er tilgjengelig på markedet.

 

Lurte derfor på om noen her hadde erfaringer med andre verktøy enn de som var listet i min opprinnelige post.

 

Takk igjen.

 

mvh

ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...