Onkel Skrue Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg vil starte med å si at jeg har lest hovedkortmanualen opp og ned, og også lest gjennom hele S-ATA guiden her på forumet, men har problemer med å installere min S-ATA HD i min nye PC. Jeg er helt fersk når det gjelder PC-bygging, og har nettopp satt sammen min første PC. Denne ser slik ut : Min Handlekurv (+ en gammel floppy) Alt har gått som smurt, bortsett fra at PC-en ikke finner S-ATA disken, hverken i DOS eller når jeg skal insallere XP (og jeg må da avbryte installasjonen før den har startet). Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på: - Jeg er som sagt nybegynner når det gjelder PC-bygging, og lurer på om det er noen typiske nybegynnerfeil jeg har gjort, som har ført til dette? Har f.eks. ikke rørt noen jumpers på hovedkortet eller lignende. - Har prøvd å installere S-ATA drivere (Denne), og installasjonen ser ut til å fungere. Etter å ha trykket F6 under XP-installasjonen, setter floppyen i gang med å kopiere filer, og når det er gjort, kommer spørsmålet om jeg har lyst til å installere enda flere driver (noe jeg takker nei til), og så forsetter installasjonen av xp. I den lange S-ATA guide tråden ser det ut til at noen med ASUS hovedkort må installere RAID-drivere for å få S-ATA til å fungere. Må jeg det og? Har ikke testet dette enda, men tenkte jeg skulle gjøre det (kan vel ikke skade?) - S-ATA må jo ha en spesiell "strømledning", og jeg har testet både den overgangen som fulgte med hovedkortet, og de to som følger med strømforsyningen. Det er ikke noe spesielt jeg må ta hensyn til her? - I guiden står det også at man kan prøve å oppdatere BIOS hvis det ikke fungerer første gang. Dette har jeg prøvd, men DOS spør etter bootdisk. Kan man ikke oppdatere BIOS hvis man ikke har et OS installert? - Bør jeg velge noen andre drivere enn de som kommer fra ASUS? (f.eks. noen fra Seagate, eller Silicon Image? Eller må jeg kjøre ASUS siden HK er fra ASUS?) Vet det er mye problemer rundt dette her, men jeg fant ingen tråder der noen fikk et svar på det jeg lurte på, og det kan jo hende at ingen kan hjelpe heller (defekt HD?), men jeg setter pris på de som gidder å svare i alle fall (de svarer sikkert for 100de gang på disse spørsmålene) Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Fikk installert Windows XP (SP1) nå, etter å ha installert RAID-driverne, og satt alle options i BIOS på RAID. Så dere trenger ikke svare her mer, så fremt dere ikke har et svar på mitt siste spørsmål: Når jeg skrur på PC-en, starter den å søke etter IDE drives, og jeg får følgende melding: Scanning IDE drives..... No Drive attatched to FastTrack controller, The BIOS Is Not Installed Etter at denne meldingen dukker opp, starter Windows å loade, og alt fungerer som normalt. I BIOS finner jeg heller ikke S-ATA disken, men dette er vel normalt når den står som 3rd eller 4th master (i hvert fall hvis jeg har forstått S-ATA guiden på dette forumet). Hvordan kan jeg fjerne denne irriterende søkingen (tenker da på den jeg har quotet)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå