Gå til innhold

Fadern har fått tilbud om ny "hjemme-pc"!

Anbefalte innlegg

Min kjære far har fått tilbud om hjemme-pc via jobben. Her er tilbudet han fikk, synes det virker veldig godt, noen synnspunkter om evt endringer?

Dell XPS

- Intel® 925XE Express brikkesett med ICH6-R

- Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi Extreme Edition (3.46GHz, 1066MHz FSB, 2MB cache)

- 2048MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x1024]

- 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM

- 256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT med DVI/VGA - TV out via S-video port og dual monitor support

- Dell 1905FP HAS 19" (19" VIS) UltraSharp™ Digital flatskjerm

Dette er selvfølgelig litt "overkill" for han, men han jobber med data og jeg må jo ha noe å leke meg med når jeg er på besøk.

Prisen er heller ikke så ille, ca 16000 etter skatt.

Det vi er mest usikker på er skjermen, alternativet er en Dell 17". Noen som har noen erfaringer med de nevnte skjermene?

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Visst den skal brukes til spilling, så er vel det greit.. men til kontor? Alt, alt for overkill

muttern har nettop bestemt seg for dell diension 8400.(tilbud gjennom jobben)

den koster 308 kr måneden i 3 år. tilsammen blir det 11088kr noe sopm jeg synes er veldig billig.

intel pentium 4 prosessor 550 med ht teknolog (3,4 ghz,800mhz fsb, 1mb cache)

intel 925x express.

1024 mb pc-4200 dual channel ddr2 400mhz(2x512)

500gb sata hardisk. 7.200 rmp(2x250 gb)

geforce 6800 256 pci e.

16x optisk dvd+/-rw

16xoptisk soft-dvd(48x cd read)

creative soundblaster audigy 2(pci)

dell 5650 speakers system med sub woofer(4stk høystalere 1 stk sattelitt og 1 stk subwoofer)

windows xp professional

ms office 2003

dell foto 922 alt i ett skriver

dell ultrasharp 1905 fp. 19" flatskjerm.

denne koster 308 kr måneden i 3 år. tilsammen blir det 11088kr.

Lenke til kommentar
Men visst du kjøper den beste, da er den jo ikke så veldig utdatert om 3 år vel? Er jo tross alt ganske ganske god

Vet.. men for 4 år siden kjøpte vi pc til 22000 kr. og den var helt topp, vet du hvordan hardware den hadde/har???

Intel Pentium 3 ca. 600 MHz

128 mb ram pc 133

13.1 gb hd

intergrert grafikkort

intergrert lydkort

15" crt skjerm

4* cd-brenner

dvd-rom

og den heter HP Brio :p

Endret av datating
Lenke til kommentar

Tilbudet ser slett ikke værst ut men ta med følgende i betrakningen FØR dere undertegner en hjemme pc avtale.

- Du LEIER PC'n i tre år. Arbeidsgiver kan kreve å få den tilbake. Normalt er at man kjøper ut pc'n til markedspris etter tre år, minimum 1000,- Dette er en utgift som kommer i tillegg.

- Du får mindre feriepenger og pensjonsgrunnlag ettersom pc'n trekkes av bruttolønna, dvs at normalt rundt 1/3 av skattefordelene forsvinner her. Har du lav skatt kan vinninga fort gå opp i spinninga.

- Man får som regel ikke orginal software med i pc-pakka. Men en restore cd. Jeg har opplevd at denne cd'n SLUTTER Å VIRKE ETTER 3 ÅR. (man kan trikse det til med å stille bios klokka tilbake) Sjekk dette. Man er helt avhengig av å bruke denne cd'n for å installere feks office.

Hvis dere likevel velger å hoppe på tilbudet, så anbefaler jeg at dere velger DELL 2001 fp skjermen. Den mye bedre enn 19" skjermen som dell har, og koster ikke så mye mer.

Lenke til kommentar
Men visst du kjøper den beste, da er den jo ikke så veldig utdatert om 3 år vel? Er jo tross alt ganske ganske god

Vet.. men for 4 år siden kjøpte vi pc til 22000 kr. og den var helt topp, vet du hvordan hardware den hadde/har???

128 mb ram pc 133

13.1 gb hd

intergrert grafikkort

intergrert lydkort

15" crt skjerm

4* cd-brenner

dvd-rom

WTF!? Vi kjøpte en for 7-5 år siden tror jeg..

Den har

701mhz,

opprinnelig 128mbram, nå 256rd

Ati Rage et eller annet, nå geforce 420mx

den kostet vel 17 000kr eller noe

Lenke til kommentar

128 mb ram pc 133

13.1 gb hd

intergrert grafikkort

intergrert lydkort

15" crt skjerm

4* cd-brenner

dvd-rom

Den har

701mhz,

For 17.000 kr. fikk du nok ikke det for over 5 år siden... vi betalte jo 22.000 kr. og det var billig, siden vi fikk uten skatt osv...

Lenke til kommentar

Jeg ville istedet tatt:

- 3.4 GHz Pentium 4 istedet for Extreme Edition, det er veldig liten forskjell i ytelse, men prisforskjellen er enorm

- Kun én 250 GB harddisk istedet for 2x250 i Raid0. Raid0 er skummelt, ryker en av diskene mister du alle data som ligger på begge.

Dessuten har dere antakelig ikke bruk for 500 GB før om et år eller to, og da kan du kjøpe en 500 GB disk i tillegg til samme prisen som du betaler for 250 GB i år, og du får 750 GB tilsammen.

- 1024 MB RAM istedet for 2048. Samme som over, ikke betal overpris for noe du ikke har bruk for i dag, kjøp heller 1024 ekstra om et år eller to, antakelig til halv eller 1/3 av prisen du betaler i dag.

Endringene ovenfor burde skrelle av minst 5-6000 kroner av totalprisen, og da kan du istedet kjøpe 1024 MB ekstra RAM og 500 GB ekstra disk for - la oss si 2000,- om et år eller halvannet.

Om det ikke er mulig å gjøre endringer i oppsettet, så er det jo en knakende god PC, men det blir litt mye penger ut av vinduet kanskje. Ikke ditt problem det da :-)

Edit: om du ser på prisforskjellene på komponentene om du skulle kjøpt dem hver for seg, sparer du faktisk 8-10000,- på å gjøre det jeg foreslo ovenfor, men det er før skattefordelen.

Kanskje det pga skattefordelen vil lønne seg å kjøpe to harddisker med en gang, og man KAN kanskje forsvare kjøp av 2 GB RAM selv om ramprisene garantert halveres iløpet av det neste året.

Men det virker helt vanvittig å kjøpe P4 Extreme Edition fordi 3.4 GHz utgaven koster 8000,- mens vanlig utgave koster 2300,-. Du merker knapt forskjell i ytelse, da er det bedre å kjøpe en 3.6 GHz til 3300,- Her er det hele 5% ytelsesforskjell, men det merker du heller ikke. ;-)

Edit2: Var inne på Dell.no og ser at man ikke kan velge mellom andre prosessoralternativer. Dessuten er prisen du/han har fått veldig bra med de spesifikasjonene. Tipper at Dell har en spesialavtale med Intel og får Extreme Edition CPU'ene til røverpris, slik at den vanvittige prisforskjellen ikke er reell i ditt tilfelle. Kjør på!

- Jørn

Endret av jornt
Lenke til kommentar

128 mb ram pc 133

13.1 gb hd

intergrert grafikkort

intergrert lydkort

15" crt skjerm

4* cd-brenner

dvd-rom

Den har

701mhz,

For 17.000 kr. fikk du nok ikke det for over 5 år siden... vi betalte jo 22.000 kr. og det var billig, siden vi fikk uten skatt osv...

for 3 år siden kjøpte vi en dell pc til 16k. dette var en dell dimension 8200

dell kabinett(likt som det i dag)

intel pentium 4 1.8 ghz

geforce 3 ti500

256mb ddr ram

120gb hardisk

sound blaster live

altec lansing ada 885 thx-sound(bruker jeg den dag i dag)

17" crt skjerm

dette var også et jobb tilbud. med avdrag

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar

128 mb ram pc 133

13.1 gb hd

intergrert grafikkort

intergrert lydkort

15" crt skjerm

4* cd-brenner

dvd-rom

Den har

701mhz,

for 3 år siden kjøpte vi en dell pc til 16k. dette var en dell dimension 8200

dell kabinett(likt som det i dag)

intel pentium 4 1.8 ghz

geforce 3 ti500

256mb ddr ram

120gb hardisk

sound blaster live

altec lansing ada 885 thx-sound(bruker jeg den dag i dag)

17" crt skjerm

dette var også et jobb tilbud. med avdrag

Jepp, du kjøpte vel ca. 1 1/2 år etter oss, og utviklingen går raskt :p

Hetland: Du kan ikke ha kjøpt den med 700MHz for 5-7 år siden, siden en Intel Pentium 3 cpu med KUN 650 MHz kom ikke ut før i Uke 52 i 1999, som er nøyaktig 5 år siden denne uka... Så 700 MHz kom vel ikke før i midten av 2000...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...