Gå til innhold

Hvor setter jeg på plass diskettstasjonledningen?

storm2

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Medion PC, og oppdaget at det ikke var diskettstasjon i den. Nå har jeg kjøpt en diskettstasjon, men har så oppdaget at ledningen i PC-en er for bred. Har derfor skaffet en ledning som passer til diskettstasjonen og som passer ett eneste sted på hovedkortet (hvor det også er smal kontakt). Er det bare for meg å sette ledningen mellom hovedkortet og diskettstasjonen, eller er det en annen måte jeg skal gjøre det på. Dette høres amatørmessig ut, men jeg er redd for å gjøre noe galt...........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ledningen i pcen var for bred regner jeg med at dette var en ide-ledning (slike som går til diskene og cdromene dine.) Denne skal ikek brukes til floppy.

Floppy skal ha en smalere kontakt, noe det virker som at du har skjønt ;) Den skal det i praksis bare være å plugge inn der den passer på hk og floppy...

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt en Medion PC, og oppdaget at det ikke var diskettstasjon i den. Nå har jeg kjøpt en diskettstasjon, men har så oppdaget at ledningen i PC-en er for bred. Har derfor skaffet en ledning som passer til diskettstasjonen og som passer ett eneste sted på hovedkortet (hvor det også er smal kontakt). Er det bare for meg å sette ledningen mellom hovedkortet og diskettstasjonen, eller er det en annen måte jeg skal gjøre det på. Dette høres amatørmessig ut, men jeg er redd for å gjøre noe galt...........

Hvis det er noe sånt du har kjøpt, er det bare å plugge rett inn der den passer, men pass på at kabelen kommer riktig vei. Ikke at det er noe krise hvis du skulle snu den , men da funker den ikke :)

Lenke til kommentar

hmm, det der med riktig vei er egentlig noe jeg alltid har lurt på når det gjelder floppy... har fått inntrykk av at det er samma f... hvilken vei jeg setter den. Har hittil ikke klart å sette floppy slik at den ikke funker, og jeg har skrudd sammen en del maskiner! Hvordan ser man egentlig hva som er riktig vei?

Lenke til kommentar

Skummelt... Kan ikke huske å ha sett noen andre flatkabeluttak som er like store som diskettstasjon, det eneste skulle ha vært parallellport. Har du ikke en manual på hovedkortet ditt? eller kan du se om det står FDD et eller et annet sted i nærheten av kontakten? Dersom du kobler dette feil, har du teoretisk muligheten til å blåse både hovedkortet og diskettstasjonen (selv om det stort sett går bra) En standard floppykabel har to uttak i og rett ved den ene enden hvor noen av lederene er vridd mellom de to siste uttakene, slik:

|=======|==|

|=======|x=|

|=======|==|

|=======|==|

Den første kontakten skal i hovedkortet, den neste er for floppy B:, den siste er for floppy A: (Mimre, den gangen en fet PC hadde hele to 5.25" floppyer, hver på vannvittige 360k) :)

Dersom det ikke er noen dobbelkontakt og vridde ledere på ledningen din, prøv å koble og se hvor maskinen din finner en floppy, bare vær sikker på at du kobler den til riktig på hovedkortet.... Pass på at kontakt nr 1 på floppystasjonen kommer til nr1 på hovedkortet, flatkabel er som regel merket med rødt på den ene siden, la den være på samme side som 1 (du får sannsynligvis bare koblet det en vei på stasjonen)

(Mimre igjen, duften av svidd nesten ny 486 da jeg feilkoblet strøm inn på floppyen da jeg skulle sette opp en studentpc på universitetet en gang i forrige årtusen) :blush:

M.

Lenke til kommentar
Det stemmer at kontakten sitter på den ene kortplassen (ser det ut til). Men hvis det ikke skal være en kort kontakt på kortet, hvordan skal floppyen kables da? Hva er vanlig...?

Unnskyld, men nå skjønner jeg ikke helt hva du mener... Dersom du har funnet diskettkontakten på hovedkortet, skal du ha en kabel derifra til diskettstasjonen.

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...