Tollis Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Har planer om å bytte ut noen par deler i pc'en. Av cpu tenkte jeg en av disee: Intel Pentium 4 550 3.4 GHz Boxed AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939 Skjermkort var det planen med detta: Sapphire Radeon X800 Pro 256 MB Pris på H.kortet tenkte jeg fra 1000 til 2,500 kr. Står litt fast med å finne et H.kort som takler AGP og DDR-184 pins. Men mulig jeg bør gi slipp på AGP og mine kjære rambrikker... Noen som har noen gode forslag/innvendinger. Tollis Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Rambrikkene kan brukes med et hvert AMD-system så det skal ikke være noe problem. Men skal du ha P4 så kan du like gjerne beholde det hovedkortet du har og velge en Socket 478 basert Pentium4. Men du har vel P4-2,88 Northwood fra før? Da synes jeg det vil gi alt for lite for pengene å kjøpe en ny P4 som er bare litt raskere. 3,4GHz har 18% høyere klokkefrekvens enn 2,88'en men pga arkitekturforskjeller osv så er ikke ytelseforskjellen så stor. Kanskje rundt 10% er mer riktig. Det synes jeg ikke forsvarer prisen av en ny CPU. Skal du ha nytt så anbefaler jeg enten Athlon64, eller Pentium-M. Begge disse yter bedre i spill enn Pentium4 i samme prisklasse. Hvis overklokking er aktuellt så ville jeg valgt Athlon64 3000+ fremfor 3500+ eller Pentium-M dothan 1,6-1,8 fremfor 2,0 eller 2,1GHz. Grunnen er at både de billige og de dyre klokker til ca like mange MHz og dermed yter like bra overklokket. Når det gjelder PCI-e vs. AGP så synes jeg egentlig PCI-e er et bedre valg siden du skal kjøpe nytt skjermkort samtidig. Bare velg et skjermkort med PCI-e så er den saken løst. NB. Jeg vet ikke om noen Pentium-M hovedkort med PCI-e så da må det bli AGP. Lenke til kommentar
Tollis Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Du gav med litt å tenke på der. Det er en Intel Pentium 2,4 jeg har som jeg klokker opp til ca 2,88 kjører hvertfall stabilt på dette. Kom over et Asus kort inne på anbefalinger (hw) ASUS A8N-SLI Deluxe Det kortet hadde jo mulighet for å kjøre 2 PCI-E gfx. Det kan jo virke spønnende å teste noe sånt, Det hovedkortet kan jeg som du nevner bruke en "Athlon64 3000+" og klokken den opp litt, så skulle jeg få merkbare forandringer fra det jeg har pr. idag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Ja det vil jeg absolutt tro. Ikke bare yter en Athlon64 3000+ betydelig bedre i spill enn en Pentium4 2,88GHz på orginal klokkefrekvens grunn av arkitekturforskjeller, men du får også klokket den opp veldig mye. Mange rapporterer om 50% økning i klokkefrekvens med god luftkjøling. Nåp skal jeg ikke gi deg falske forhåpninger her, men en 30% tror jeg skal være svært enkelt med orginal kjøler. De som får den opp 50% bruker nok kraftige og dyre kjølere. En 30% forbedring på en CPU som allerede er kanskje 20-30% raskere i spill enn P4 2,88GHz tror jeg absolutt vil merkes bedre enn en ny Pentium4. Lenke til kommentar
Tollis Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Da blir løsningen slik som dette da: ASUS A8N-SLI Deluxe AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester'' Så trenger jeg bare spore opp "2" fornuftige gfx kort som passer sammen. Ut fra det de sier på hw.no om Asus kortet, virker det som et greit kort. Quote-(HW.no)> For de som skal ha det beste av det beste, er ASUS A8N-SLI Deluxe trolig tingen. Dette er basert på nForce4 SLI-brikkesettet, og støtter doble PCIe-grafikkort. Bare kikke gjennom noen tester på kortet, så kan en bestemme seg! Hva med en mellom ting fra 3000+ til 3200+ eller står du fortsatt ved at 3000+ gir like mye..? Takk for innlegg så langt Simen1!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå