Gå til innhold

Hvorfor kommer: "nå kan du slå av maskinern"?

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvorfor denne meldingen kommer opp når jeg skrur av maskinen:

"Nå kan du slå av datamaskinen"

Dette er en gammel compaq som før hadde Win98 og da hadde den ikke den løsningen, da skrudde den seg rett av, men nå må man bøye seg ned og holde på påknappen inne i ca 5 sek før den skrur seg av, er det noen strøminstillinger ect. hvor dette kan forandres på (i XP...)

Jeg kunne helt fint overlevd dette men problemet er at det er min MORMOR sin maskin og jeg vil nødig at hun skal måtte gjøre det, pluss at det er mye vanskeligere, fordi hun tror at det er skjermen som er maskinen og når det står,

"Nå kan du slå av datamaskinen" trykker hun på Power knappen til Skjermen.

Neste gang hun da skrur på skjermen, dukker fortsatt "Nå kan du slå av datamaskinen" og hun blir veldig forvirret...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nyere pc-er idag støtter denne funksjonen, men enkelte ganger kan denne være avslått av ymse grunner. I XP kan det hende "Advanced Power Management" ikke er påskrudd, og da må du gjøre følgende:

• Trykk Start, velg Control Panel, og dobbelklikk på Power Options (hvis du ikke finner denne må du først trykke på Switch to Classic View i Control Panel)
  • Let etter APM-tabben, og trykk på den.
  • Velg Enable Advanced Power Management Support, og avslutningsvis "OK".

Lenke til kommentar

Det kan også hende PC'n har AT strømforsyning. Disse kan ikke slåes av via software og må slåes av manuelt på knappen.

Hvis PC'n har ATX strømforsyning så er nok bare soft-off funksjonen slått av i bios.

Kan også hende funksjonen er slått av i windows som aadnk sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...