Gå til innhold

Dollarkurs = billige bærbare


SyntaxErr

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en bra nettbutikk i USA som sender/selger til Norge?

 

Dollarkusen nå for tiden gir ganske dramatiske utslag på prisen. En PC til ca. 20.000 på en av de norske nettbutikkene blir betydelig rimeligere - kanskje ned mot kr 12.000,- om det går å få kjøpt den i USD.

 

Det er natuligvis mange US-nettbutikker men jeg finner ingen med "international orders"..

 

Forøvrig så ser jeg for meg at det bare er å bytte noen taster på tastauret også er maskinen så "god som norsk".

 

Er det noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer Ritz.

 

Den prisen du til slutt må ut med er:

* Bærbar f.eks 2016$ * 6,2kr/$ = 12.000 kr

* Frakt f.eks 500 kr

* Moms i norge på varen og frakt 12.500 kr * 24% = 3.000 kr

* Tollgebyr 150 kr

Totalt: 15.650 kr

 

Men skulle ikke momsen stige til 25% etter nyttår? I såfall må du legge på 125 kr.

I tillegg må du legge til det det koster å betale til en utenlandsk bank. Dette varierer sterkt med betalingsløsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Eventuelt kan du dra bort selv å kjøpe den... får en fin ferie og en bærbar pc billigere enn å kjøpe den i Norge... momsen får du igjen på flyplassen når du reiser og hvis ikke fortoller den i norge sparer du enda mer :innocent:

Pass på ha tid til å ordne momsrefusjonen på flyplassen i USA! Sjekk ut hvor det gjøres hen før du drar dit, og at de faktisk har åpent når du kommer dit. Har brent meg på det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det stemmer Ritz.

 

Den prisen du til slutt må ut med er:

* Bærbar f.eks 2016$ * 6,2kr/$ = 12.000 kr

* Frakt f.eks 500 kr

* Moms i norge på varen og frakt 12.500 kr * 24% = 3.000 kr

* Tollgebyr 150 kr

Totalt: 15.650 kr

 

Men skulle ikke momsen stige til 25% etter nyttår? I såfall må du legge på 125 kr.

I tillegg må du legge til det det koster å betale til en utenlandsk bank. Dette varierer sterkt med betalingsløsning.

Hvordan kan de vite at den kosta 12.000?

Lenke til kommentar
Hvordan kan de vite at den kosta 12.000?

Tollvesnet? Fordi de leser fakturaen som følger med... eller så skjønnsligner de den til en verdi av norske ~20.000 kr og gir deg 24% moms på det.

Er det ikke slik at PCene leveres uten mulighet for norske æ, ø og å?
Det er lett å bytte tastatur på bærbare. Bare et par skruer osv. Nytt norsk tastatur koster ca 200kr her hjemme. Det er noen forskjellige størrelser ute og går men du finner nok den størrelsen du skal ha.
Lenke til kommentar
Det er lett å bytte tastatur på bærbare. Bare et par skruer osv. Nytt norsk tastatur koster ca 200kr her hjemme. Det er noen forskjellige størrelser ute og går men du finner nok den størrelsen du skal ha.

Det er altså mulighet for orgialt IBM-tastatur, og ikke kun alternativt jalla-tastatur?

Lenke til kommentar
Det er lett å bytte tastatur på bærbare. Bare et par skruer osv. Nytt norsk tastatur koster ca 200kr her hjemme. Det er noen forskjellige størrelser ute og går men du finner nok den størrelsen du skal ha.

Det er altså mulighet for orgialt IBM-tastatur, og ikke kun alternativt jalla-tastatur?

"Nytt" Norsk tastatur bestilles gjemom maskinens norske importør som reservedel, de fleste levrandørene lar deg bytte dette selv uten at det går ut over garantien.

Min erfaring er at tastaturet koster mellom 200-600 kroner avhengi av levrandør.

 

Når det gjelder kjøp fra USA, let etter rellaterte artikkler på dinside.no tror jeg leste noe om det der.

Lenke til kommentar
Pass på ha tid til å ordne momsrefusjonen på flyplassen i USA!

 

Hvis du har gode venner eller stoler på hotellet der du bor, så bestill på postordre. Pass på at nettbutikken er i en annen stat, og vips så er det opp til deg selv å betale moms til delstaten du befinner deg i.

 

Men... Vink farvel til norsk kjøpslov og ønsk velkommen endel interessante problemstillinger ved service o.l.

 

--

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...