Gå til innhold

Kjøling av en SN85G4V2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en SN85G4V2 Shuttle, og syns systemviften bråker for mye.

Jeg lurer derfor på om noen har gode råd med hensyn til kjøling av en slik shuttle.

Eksempelvis støysvake vifter, eller andre måter å kjøle på.

Er takknemlig for alle svar!

Mvh

Bjørn Erik

Endret av Telendriel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for tips. Tror jeg skal prøve å klare meg med 1 vifte. Merker ikke spesielle ustabiliteter i systemet, og temperaturen ligger på et OK nivå (husker ikke akkurat nå hvor mye, da jeg ikke sitter ved PC'en nå).

Sjekket på www.microplex.no sine sider. Fant følgende vifte:

Papst 8412NGL 80x80x25mm 1500 33.0 19.4 12 db(A)

Er denne god (kraftig) nok til å kjøle min Shuttle? Det er den desidert mest stillegående viften. Men det hjelper jo pent lite dersom den ikke kjøler.

Evt Hvordan vil støynivået bli dersom jeg kjøper nytt deksel (som det vises til i linken) og monterer 2 x denne viften?

Er takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar

Støynivået kommer jo ann på hva slags vifter du har tenkt til å bruke på dette dekslet da. Det er ikke bare systemviften i en shuttle som lager lyd, det er også viften i poweret og skjermkortviften (om du ikke har integrert eller passivt kjølt skjermkort)

Lenke til kommentar

Hei!

Dersom jeg kjøper det dekselet hadde jeg tenkt to vifter tilsvarende den med 12 dB for å få tilstrekkelig kjøling.

Jeg har en skjermkortvifte (har et GeForce 4) og en PSU vifte (Silent-X følger med SN85G4V2), men det er selve systemviften som bråker. Har på ulike måter prøvd å stoppe viftene for å eliminere støykilde.

Systemviften bråker mest. Dernest GPU-viften. PSU viften støyer ikke nok til at det sjenerer.

Uansett...det jeg er redd for er at den ikke trekker nok luft, den Papst viften på 12dB. Vet du, evt andre, hva som er anbefalt antall kubikkmeter pr. minutt etc for å ha tilstrekkelig kjøling? Bare redd for å kjøpe en for svk vifte.

Mvh

Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for tips. Tror jeg skal prøve å klare meg med 1 vifte. Merker ikke spesielle ustabiliteter i systemet, og temperaturen ligger på et OK nivå (husker ikke akkurat nå hvor mye, da jeg ikke sitter ved PC'en nå).

Sjekket på www.microplex.no sine sider. Fant følgende vifte:

Papst  8412NGL  80x80x25mm  1500  33.0  19.4  12 db(A)

Er denne god (kraftig) nok til å kjøle min Shuttle? Det er den desidert mest stillegående viften. Men det hjelper jo pent lite dersom den ikke kjøler.

Evt Hvordan vil støynivået bli dersom jeg kjøper nytt deksel (som det vises til i linken) og monterer 2 x denne viften?

Er takknemlig for alle svar

den viften fra papst er ikke bra nok alene. muligens med tre vifter.

Lenke til kommentar

Vil bare si at at jeg har hatt tilsvarende problemstilling med å putte en 80x80x25 inn i en SN85G4V2. Jeg fikk IKKE plass sånn rett uten videre, da det kun var en klarering på 24mm. Orginalviften som fulgte med var vel på kun 80x80x15.

Det ble litt modding på viften for at den kunne passe. Fikk den inn tilslutt. Jeg kan oppdatere mitt innlegg for å vise hvordan jeg gjorde det, hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg har en SN41G2 og har byttet ut den standard 80 mm viften med en papst 12 db, men oppdaget at størstedelen av støyen kommer fra strømforsyningens lille vifte. Prøv å stoppe de forskjellige viftene (enten mekanisk eller med et viftestyringsprogram) og hør forskjellen.

Og forresten så duger ikke papst 12 db hvis du bare bruker en. Overklokker du eller er det til "vanlig" bruk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

psuen bråker ikke men det gjør derimot skjermkortet og cpu vifta.... du kan jo kjøpe deg noen nye vifter og støydempe den med gummi oppheng på hdn.... og event kjøpe et nytt deksel til den sette på to vifter på sidene(utsiden...) det gjørde jeg og den bråker ikke og har sunket med 10-20grader...... Dekslet er fra microplex..... plexi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...