White Fox Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Hei Jeg har lest en del steder, men skjønner ikke helt hvordan jeg gjør dette. Jeg har satt opp til bruk av dhcp i netconfig, men jeg får allikevel ikke internett. Jeg har også konfigurert wirelless network i Kde til å bruke peer-to-peer og har lagt inn wep nøklene. Ja.. jeg skal på nett trådløst. Håper på litt støtte. Ps: Jeg har lest litt rundt omkring. men har ikke fått det til helt. Og jeg vet dere bare kjører på med "Slack er ikke for nybegynnere", men kan jeg ikke få litt hjelp med dette bare da Endret 21. desember 2004 av White Fox Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Åpne et terminalvindu og logg på som root. Derfa kan du kjøre kommandoer som: ifconfig -a iwconfig dhcpcd Og se hvilke meldinger og feilmeldinger du får. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 HeiJeg har lest en del steder, men skjønner ikke helt hvordan jeg gjør dette. Jeg har satt opp til bruk av dhcp i netconfig, men jeg får allikevel ikke internett. Jeg har også konfigurert wirelless network i Kde til å bruke peer-to-peer og har lagt inn wep nøklene. Ja.. jeg skal på nett trådløst. Håper på litt støtte. Ps: Jeg har lest litt rundt omkring. men har ikke fått det til helt. Og jeg vet dere bare kjører på med "Slack er ikke for nybegynnere", men kan jeg ikke få litt hjelp med dette bare da Prøv noen av tipsene som gis i denne tråden på LinuxQuestions.org: http://www.linuxquestions.org/questions/history/260344 Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Ok.. takk for tilbakemeldinger dere. jblack: Ved ifconfig -a får jeg opp masse greier: Link encap: ethernet osv Ved iwconfig får jeg bare opp følgende: No wireless extensions Ced dhcpcd får jeg ikke opp noen ting. Jimper: så igjennom posten, men fant ikke noe konkret der. Skal se litt mer nå. Men det skal nevnes at når jeg satta opp dhcp med netconfig satte jeg ikke opp noen ip adresser eller no, siden jeg aldri ble spurt om det under konfigureringen. Edit: Må jeg innstallere driverene til nettverkskortet. Har en cd som fulgte med maskinen. Men dette funker vel kanskje ikke i linux? Endret 21. desember 2004 av White Fox Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg tror dhcpcd pleier å prate med systemloggen i stedet for stdout. Forøvrig bør du pinge noe med jevne mellomrom for å være sikker på at du ikke har kontakt over nettverket. Støtte for nettverkskort finnes sannsynligvis i kjernen, men det er en mulighet for at støtten ikke er kompilert inn. Siden ifconfig lister opp eth0 med "Link encap: Ethernet ..." vet du at du har driverstøtte inne. Kort sagt: Jeg tror du allerede har nettverkskontakt. Prøv å pinge noe etter at du starter dhcpcd. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Siden iwconfig rapporterer 'no wireless extensions' så er det trådløse nettverkskortet ditt ikke gjenkjent/konfigurert. Du må finne ut hva slags nettverskort du har. Hvilke drivere som må kompileres inn i kjernen og/eller lastes som modul, og du må finne ut om det er enkelte spesielle ting som må gjøres for din driver. Fo eksempel trenger prism54 (som brukes på ganske mange kort) en firmware-modul som må lastes inn. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Leter etter driveren nå, men jeg kan vel ikke bruke den samme som jeg bruker i windows? Og hvordan skal jeg legge inn driverne i linux? Har wireless lan 802.11b network adapter. Endret 21. desember 2004 av White Fox Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Det betyr bare at du har trådløs 802.11b nettverks adapter, som i praksis er å si 'jeg har bil' når du egentlig er ute etter å vite hvilken bil du har. Du må vite hvem som har produsert trådløskortet og modellnummer. Nei, du kan ikke bruke samme driver som i windows. Endret 21. desember 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Det er riktig som Orjanp sier, jeg kan legge til at i Linux er slike drivere en del av kjernen. Driverne kan valgfritt kompileres inn i kjernen, eller kompileres som såkalt moduler som lastes ved behov. Det finnes i hovedsak tre typer nettverksdrivere for trådløse nettverkskort til Linux. Prism54 baserte, MadWifi baserte og NdisWrapper. NdisWrapper er spesiell i og med at den bruker windowsdrivere. Den fungerer altså som et grensesnitt mellom Windowsdriveren og Linux. For å finne ut hvilken du kan bruke, så må du kjenne modell og merke. Deretter kan du søke på Google, gå inn på hjemmesidene til de nevnte driver-systemene, eller få hjelp her. For å finne modell kan du bruke (som root): lspci dersom kortet står i pci-bussen, eller i en bun som er tilkblet denne, slik som pcmcia lsusb dersom det er et usb-kort Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Prøv å pinge ruter. Går det er du koblet til tror jeg, men dns er fucket eller noe sånn (?) Jeg satt i freeBSD og sleit med ethernet i natt, fikk pinget ruteren men DNS var fucket. Jeg var trøtt da, mulig derfor jeg bare ga opp etter 2 min :!: EDIT: Woops! *lese godt neste gang* Endret 22. desember 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå