Gå til innhold

Kvinner mer syk enn menn "naturlig" ?

Dotten

Anbefalte innlegg

"Kvinner har fortsatt høyest sykefravær, noe som ikke er unaturlig. Mens menns gjennonsnittelige sykefravær er 5,4 prosent, så er kvinners fravær 7,8 prosent."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/21/418219.html

Hvrfor er det naturlig? En ting er i sammenheng med fødsler. Men fødselspermisjon er vel ikke sykefravær? Det er tross alt snakk om over 2%....

Så hvorfor hevder Dagbladet, som feministavisen den er, at dette er naturlig?

Kan noen gi meg en konstruktiv tilbakemelding slik at min uvitenhet blir eliminert.. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde det var omvendt. At jenter var mer motstandsdyktige mot sykdom osv. Er det ikke blant annet derfor at de har 2 av ett kromosom? Så de ikke skal få kreft så lett eller noe sånn piss.

Ja, der et jo derfor brystkreft er en av de mest utbrette kreftene..

smart...

Lenke til kommentar

Jaokda, ikke kreft. Men kvinnfolk har 2 x kromosmer og mannfolk har ett x og ett y, så er det noe med at hvis en dame har feil på ett av kromosomene så gjør det ikke noe for hun har en i "reserve" rite?

Mens menn får masse sykdommer eller defekter eller dør eller noe hvis vi får feil på ett kromosom, siden vi ikke har noen i reserve.

Lenke til kommentar

hva for noe? Trodde ikke sykefraværet var så høyt...

- Jeg hadde 3 dager, 3 timer fra hele ungdomsskolen (3 ganger var det fredager som gikk vekk på svømmestevne og 3 tannlegetimer (reggis))

dvs. 0 sykefravær på meg... ikke noe på VGs heller... Hvordan klarer folka å bli syk nesten 8% av tiden!?==!=!=!?!!?

Lenke til kommentar
Jaokda, ikke kreft. Men kvinnfolk har 2 x kromosmer og mannfolk har ett x og ett y, så er det noe med at hvis en dame har feil på ett av kromosomene så gjør det ikke noe for hun har en i "reserve" rite?

Mens menn får masse sykdommer eller defekter eller dør eller noe hvis vi får feil på ett kromosom, siden vi ikke har noen i reserve.

Dette gjelder ikke hver jævla celle i hele kroppen. Bare kjønns cellene (tror jeg).

Lenke til kommentar

Dikky: Det du snakker om gjelder sjeldent alvorlige ting. Det er ikke mange ting man arver gjennom kjønnskromosomene. Fargeblindhet er den vanligste "mannesykdommen". Altså at det er mange flere menn som har det enn kvinner. (hvis vi ser bort fra testikkelkreft og sånn)

Lenke til kommentar
Dikky: Det du snakker om gjelder sjeldent alvorlige ting. Det er ikke mange ting man arver gjennom kjønnskromosomene. Fargeblindhet er den vanligste "mannesykdommen". Altså at det er mange flere menn som har det enn kvinner. (hvis vi ser bort fra testikkelkreft og sånn)

Blødersyke (hemofili (sjekk stavingen der folkens)) og sukkersyke (den ene typen diabetes) sitter på kjønnskromosomene. Dvs. kvinner kan være bærere av et defekt gen mens menn har sykdommen. Det er flere, men jeg husker ikke i farten hva de kalles.

At kvinner skal være mer syke enn menn er merkelig, spesielt når en tenker på at kvinner lever lengre enn menn i de fleste land, ca. 5 års forskjell i Norge. I tillegg har en spesialister på kvinnesykdommer, alle har vel hørt om gynekologer. Det finnes faktisk spesialister på mannssykdommer (prostatakreft tar livet av svært mange menn som er over ca. 60 år), men det er få av dem. Tviler på de fleste vet hva yrkesgruppen kalles heller.

Forøvrig kan en saktens spekulere på det enorme sykefraværet i Norge (nå ca. 10 prosent), når Norge har ett av verdens lengste gjennomsnittlige levealdre.

Lenke til kommentar
Kom over denne artikkelen. Belyser saken litt mer.

Man kunne jo nesten tyde utifra denne artikkelen at kvinner trenger mer tilrettelegging.

Stort sett all tilrettelegging medfører redusert effektivitet eller at belastiningene må fordeles anderledes.

Dette med kjønnsrollemønsteret som gjør at man har forksjellige "kjønnsyrker" viser jo bare at det er rart at menn som jobber med de desidert tyngste fysiske jobbene er mindre syke. Men damen som skrev denne artikkelen avfeier jo dette med noe uforståelig vås. Men kanskje kvinner har mer psykisk krevende jobber som gjør at de er mer psykisk syke? Men det går jo ikke overens med denne artikkelen hvor det hevdes at ryggplager o.l er årsaken :roll:

Rart hvordan ledende ekspert kvinner skal avfeie kritikk mot kvinner. Menn må tåle mye kritikk, ofte riktig kritikk, men vi takler nå det.

Kanskje kvinner kan ta litt selvkritikk til tider også :hmm:

Lenke til kommentar
Forøvrig kan en saktens spekulere på det enorme sykefraværet i Norge (nå ca. 10 prosent), når Norge har ett av verdens lengste gjennomsnittlige levealdre.

Hvis det er 5,4% fravær blandt menn, og 7,8 blandt kvinner, hvordan blir det da ca 10%? :no:

Men Norge er i verdenstoppen med sykefravær og det koster oss en del penger :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...