Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke ledere brukes i en nettverkskabel?

Anbefalte innlegg

Ska setta opp nettverk heima nå å då hadde de vore praktisk å bruka noken av telefonkablane som går rundt i huset i staden for å trekka nye kablar..

Telefonen opptar ja bare 2 lederar og si nettverket bare trenge 4 ( har eg blitt fortalt) og kablane har til samen 8 lederar bør vel det gå greit??

Stemme det??

Kva lederar ska eg koble til?

Er det dei fire i midten? eller er det noken andre?? :hmm:

Håpe på raskt og konsist svar!

Endret av Hologram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dei revolvert (tvinna)? Om dei ikkje er det så vil det sikkert ikkje funke. Kan òg hende at forstyrrelsane blir for store frå telefonlinja.

Om du vil prøve så skal du bruke 4 ledningar, 2 til å sende ut og 2 til å motta.

På ein RJ45 skal pinne 3\6 sende og 4\5 motta (eller omvendt)

Hmm...skal du ha kryssa forresten? Skal du koble saman maskin med maskin eller skal du innom ruter, hub eller switch?

Lenke til kommentar

Presisere det Hårek sier: Du trenger CAT 5E <- merk E!

Netverkskabler kan brukes til telefon, men omvendt går ikke. Dvs hvis kabelstrekket er kort... under 1 meter kan det tenkes å fungere med telefonkabel.

Desuten - analoge signaler på telefon vil gi mye forstyrrelser på datasignalene, så det er ikke smart å kjøre dette på samme kabel. Om telefonsignalene er digitale (ISDN) kan det tenkes å gå.

Lenke til kommentar
Det blir garantert problemer. Telefonkabel er dårlig til nettverk, du kan maks bruke de til 10 Mb/s. Du blir fort misfornøyd med så lav hastighet.

Du trenger Cat 5 nettverkskabel.

Så lenge det ikke er snakk om lange avstander, så går det greit. Har en ca 10 meter lang telefonledning mellom min pc og ruteren. Funker fint det med 100 Mbit/s. Selvom cat5 kabel er å foretrekke. Det er pinne 1 og 2 som er til sending, og 3 og 6 som er til mottak.

Les mer her

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå fått opp dei nødvendige kontaktane for nettverket..

Men eg får det ikkje til å virke! :cry:

Har kobla det som vist på bildet i begge boksane... er dette rett? :hmm:

Nå går det altså: nettverkskabel frå ruter til vegguttak - telefonkabel m/ 4 lederar kobla som på bildet mellom dei to vegguttaka - nettverkskabel frå vegguttaket til pc'en min..

Når eg har alt tilkobla skjer det absolutt ingenting :cry: ...!

Det lyser ikkje på ruteren og ikkje på pc'en min om at det er kobla til noko :( ..

Greit nok at telefonkabel ikkje er god til nettverk og at eg neppe vil få noko stor fart med dette systemet, men det burde vel bli kontakt uansett?? Eller?? :hmm:

Målet med denne kabelstrekkinga er bare å få adsl opp til pc'en min og at eg skal kunne skrive ut på nettverksskriveren :whistle: ... det skal ikkje brukast til å overføre filer mellom pc'ane så om det ikkje er så raskt er ikkje det egentlig så farlig...

Edit: Fargane på kablane håpar eg ikkje har noko å seie! Eg har jo bare brukt dei fire som var ledige...

post-61-1105297182_thumb.jpg

Endret av Hologram
Lenke til kommentar

Standarden krever at 3/6 er et par (f.eks brun og brun/hvit) og 4/5 er et par. Om kabelen du bruker ikke er tvinnet spiller det vel ingen rolle med parene, men du må ihvertfall bruke pinne 3,4,5 og 6, og koble likt i begge ender. På bildet har du koblet til 1,2,3 og 6. Om du prøver å flytte lederne fra 1/2 til 4/5, (husk, likt i begge ender) så kanskje du får kontakt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Standarden krever at 3/6 er et par (f.eks brun og brun/hvit) og 4/5 er et par. Om kabelen du bruker ikke er tvinnet spiller det vel ingen rolle med parene, men du må ihvertfall bruke pinne 3,4,5 og 6, og koble likt i begge ender. På bildet har du koblet til 1,2,3 og 6. Om du prøver å flytte lederne fra 1/2 til 4/5, (husk, likt i begge ender) så kanskje du får kontakt... :thumbup:

Det er leder 1,2,3,6 som skal brukes. ikke 3,4,5,6 :)

Lenke til kommentar

øøøøø.... forvirra!! 1,2,3,6 eller 3,4,5,6??? Ska man følla talla som står i boksen eller skal eg telle frå eine sida??

Skal det vera:

1,2,3,4,5,6,7,8 eller

5,4,1,2,3,6,7,8 eller

1,2,3,4,5,6,7,8 eller

5,4,1,2,3,6,7,8 eller???

Lenke til kommentar
Standarden krever at 3/6 er et par (f.eks brun og brun/hvit) og 4/5 er et par. Om kabelen du bruker ikke er tvinnet spiller det vel ingen rolle med parene, men du må ihvertfall bruke pinne 3,4,5 og 6, og koble likt i begge ender. På bildet har du koblet til 1,2,3 og 6. Om du prøver å flytte lederne fra 1/2 til 4/5, (husk, likt i  begge ender) så kanskje du får kontakt...  :thumbup:

Det er leder 1,2,3,6 som skal brukes. ikke 3,4,5,6 :)

Hmmm, du har rett -slik går det når man stoler på skrøpelig hukommelse... :blush:

Da vet jeg ikke noen løsning på problemet, annet enn å bruke riktig kabel...

Går jo an å sjekke om det er brudd på kablene med et multimeter, på denne måten; koble sammen leder 1 og 2 i den ene kontakten, og måle motstanden i den andre -gjør det samme med begge parene. (Målerledningene på et vanlig multimeter rekker vanligvis ikke fra en veggkontakt til en annen, derfor kobler man sammen to ledere og tester begge samtidig ;) )Viser det seg at det er brudd et sted må du vel uansett strekke ny kabel, men kan jo være artig å vite hvorfor det ikke virker... :p

Lenke til kommentar

Har nå sjekka lederane på den måten du sa Inge og det var ikkje brudd på dei... men ut frå det bilde eg la ut litt tidligare; Kva andre kombinasjonar bør eg prøve? For øyeblikket står dei brun-1, brun/kvit-2, grønn/kvit-3, grønn-6...

Lenke til kommentar

Har fått et framskritt omsider!!

Når eg nå har alt tekobla blinke lyset på ruteren!! å det blinke et lys i kontakten bak på pc'en min og! Eg klare ikkje å kobla til nettverket men det vise jo i alle fall at det er kontakt!

Då har eg kobla det brun/kvit-1, brun-2, grønn/kvit-3, grønn-6...

Når eg følle talla som står i boksen altså (sjå på bildet)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...