k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 For å lage gjenger til niplene dem har på Microplex, hva slags gjengedimensjoner skal jeg bruke da? La oss si at jeg skal bruke denne da: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A4B6NP Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Du skal bruke 1/4" BSP. Forhør deg hos en rørlegger om du kjenner en, eller gå til en velassortert jernvareforretning for å få tak i gjengetapp. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Clas ohlson seger det også Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg har noen metriske gjengevertktøy her, går det an å bruke noen av dem som tilsvarer 1/4"? Og hva slags diameter skal det være på selve røret jeg skal borre, kan jeg bruke 6mm? Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Gjengebor til 1/4"BSP er 10,6mm. Når du har kjøpt gjenngetapp, borrer du et prøve hull og gjennger opp. Da kan du se hvordan gjengene blei og hvordan nippelen passer. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Dem hadde ikke 1/4" gjengetapper på clasern :'( Unntatt i et gjengesett til 800cash da men....droppa det. Jeg håper du kødder/tar feil når du sier at 1/4"BSP er 10,6mm? 1/4" er jo 6.35mm (http://www.google.com/search?q=1/4inch+in+mm) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Nei, Bluesman tar ikke feil! Nå må jeg beskjemmet innrømme at jeg ikke husker det der med 1/4" BSP / rørgjenger, men 1/4" i denne forbindelse henspeiler til noe annet, altså ikke det konkrete hull / gjengemålet. Men bluesman kan sikkert forklare hvor hunden ligger begravet? Lenke til kommentar
kverna Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 i hagen.. men uansett, har aldri skjønt disse tekniske betegnelser.. synes kanskje de kan si det i cm for oss noobs (peke på seg selv) Fint om det kommer en forklaring Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Her ser du en 1/4" BSP nippel med tilkobling for 3/8"ID slange. Som du ser av bildet passer det bra med 10,6mm. Jeg vet dette for jeg har sjekka i en gjengetabel som vi har på jobben. Det letteste du kan gjøre for og se hvor land ligger, er og holde gjenngene over en "tommestokk" eller meterstokk, slik som snekkerene bruker og som er laget av tre. Hadde ikke noen "tommestokk" men la nippelen over en meterstokk. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Googla litt etter BSP, som er en forkortelse for British Standard Pipes. Som jeg såvidt var inne på, har dette noe med rør å gjøre. Du kan jo lese litt her, mr1989: http://www.forespar.com/catalog/plumbing/notesBSP.htm Sier ikke at du vil finne en god forklaring, (har ikke lest alt sjøl), men du får i alle fall mange gode oppslag på BSP. Bare prøv! Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Siden jeg er helt totalt forvirra her, så håper jeg noen kan svare meg på dette: Hvor stort hull skal jeg borre i kobberskinna (som er 1 cm tykk), hva slags nippel burde jeg bruke til det, og hva slags gjengedimensjoner skal jeg bruke? Denne slangen kommer jeg til å bruke. Takk for alt hittil Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Rett før jeg fikk lest det dere skrev sist så bestilte jeg vannkjøling fra microplex...med 1/4" nipler :S Men det blir jo i tilfellet alt for stort. Noen som kan si meg hva jeg trenger innen morgendagen, så jeg får sagt ifra til microplex om at jeg vil bytte ut niplene, sånn at jeg ikke får feil nipler.... plizz Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Spørs vel om du får tak i noe mindre, hos Microplex? Men det finnes jo 1/8" BSP også, og de niplene bør la seg montere på en 1cm kobberskinne. Forhør deg litt hos TESS eller tilsvarende bedrifter, de kan garantert lange over noe som passer! Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 OMG Nå får jeg ikke start på strømforsyninga engang har altså forlengt og lodda på alle transistorene, men neeida, dritten vil ikke starte. Hvis den er kaputt er hele prosjektet unødvendig også... Lenke til kommentar
TurboTrond Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hmm målte gjengene på en 1\4bsp messing nippel fra microplex, fikk 12,8mm..(målte ytre diameter av gjengene, inderste del av gjengene var på 11,8mm ) ser at M12 gjengetapp er akkurat for liten til 1/4bsp.. så hvis det finnet M13gjengetapp så burde jo dette funke.. tror jeg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå