genstian Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 vil linux + en windows emulator gi samme ytelse som ren windows vil gi? siden linux er bedre ytelse en windows, men må enulere windows jeg har tengt og bruke linux 64-bit, men jeg har masse windows programmer/spill? eventuelt kan de konverteres til linux? (START(litt off men>> kan noen anbefale hvilken linux (64-bit) jeg burde bruke.(skal kjøre http server + spilling og 3d redigering og noen andre programmer))END) Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 vil linux + en windows emulator gi samme ytelse som ren windows vil gi?siden linux er bedre ytelse en windows, men må enulere windows jeg har tengt og bruke linux 64-bit, men jeg har masse windows programmer/spill? eventuelt kan de konverteres til linux? (START(litt off men>> kan noen anbefale hvilken linux (64-bit) jeg burde bruke.(skal kjøre http server + spilling og 3d redigering og noen andre programmer))END) Hvis du hovedsaklig er avhengig av windows-programvare som ikke lar seg erstatte med med linux-alternativer, så anbefaler jeg deg å holde deg til Windows. (Gjør vondt å si sånn, men ) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 vil linux + en windows emulator gi samme ytelse som ren windows vil gi?siden linux er bedre ytelse en windows, men må enulere windows jeg har tengt og bruke linux 64-bit, men jeg har masse windows programmer/spill? eventuelt kan de konverteres til linux? (START(litt off men>> kan noen anbefale hvilken linux (64-bit) jeg burde bruke.(skal kjøre http server + spilling og 3d redigering og noen andre programmer))END) De fleste programmer som kjører, kjører med god ytelse. Problemet er at mange programmer ikke kjører i det hele tatt, spesielt under den gratis versjonen av WINE (windowsemulatoren). Husk at det finnes native Linux-programmer som er like gode som Windows-programmene de "tilsvarer". Du bør kikke på dem før du velger å emulere Windows-programmene. Til Linux-distribusjon for 64-bits PC'er anbefaler jeg Fedora eller SuSE. Enkle for nybegynnere, og er generelt bra for 64-bit. Lykke til! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 wine og cedega emulerer ikke windows, men gir windows API'et til programmer. Ytelsen er (ideelt) omtrent det samme som windows, men siden wine/cedega ikke er perfekte, så kommer man til å ha varierende hell med å kjøre programmer og spill. Pluss at 64-bit kompliserer ting litt og. Jeg vil anbefale deg å installere mandrake/suse/fedora (32-bit for nå) i dualboot med windows, og prøve deg fram. Og lese igjennom linuxguiden Lenke til kommentar
genstian Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 jeg skal skaffe meg SuSE + WINE. først prøver jeg og finne et tilsvarende program for linux før jeg tar meg til et windows basert. litt OFF: hva gjør den dyre update pakken til SuSE 9.1? litt mer ON: SuSE vs fedora? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 jeg skal skaffe meg SuSE + WINE.først prøver jeg og finne et tilsvarende program for linux før jeg tar meg til et windows basert. litt OFF: hva gjør den dyre update pakken til SuSE 9.1? litt mer ON: SuSE vs fedora? Dyr update pakke? SuSE må kjøpes hvis man ikke laster den ned fra FTP. Update pakken er oppdateringen fra 9.1 til 9.2 i CD-kjøpe-form. litt mer ON:SuSE vs fedora? De er egentlig ganske like. SuSE har skrivebordsmiljøet KDE som standard, mens Fedora har GNOME. En annen forskjell er at Fedora kan lastes ned som ISO-filer, mens SuSE må enten kjøpes eller lastes ned via FTP. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 wine og cedega emulerer ikke windows, men gir windows API'et til programmer. "WINE Is Not an Emulator". Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Synd å si det, men du vil aldri få samme ytelse som i windows, enten du bruker wine eller cedega (I hvertfall ikke med krevende directx baserte spill..) Endret 22. desember 2004 av phatsam Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Synd å si det, men du vil aldri få samme ytelse som i windows, enten du bruker wine eller cedega (I hvertfall ikke med krevende directx baserte spill..) en OpenGL da? Direct3D da? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 OpenGL spill skal gå noenlunde like raskt, siden det ikke blir emulert. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 men Direct3D da? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Den videreutvilkingen Cedega har i forhold til Wine er at den har DirectX-API slik at man kan spille DirectX-spill. Altså funker DirectX greit i Cedega. Skal du bare spille OpenGL-spill kan det hende at det rekker med Wine, for Wine har også OpenGL-API. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) kan man bruke Windows programmer i/under Cedega? Endret 23. desember 2004 av hotstian Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 CVS-versjonen av Cedega er gratis, men har ikke alt som er i den vanlige versjonen. For å få tilgang til den vanlige versjonen må man ha et medlemskap hos Transgaming. Tror det koster ca 100kr for tre måneder eller noe sånt. Da får du i tillegg point2play, et grafisk program for å installere og starte windowsprogrammer, og tilgang til supportforumene. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 WINE vs Cedega Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 WINE vs Cedega http://www.winehq.org/hypermail/wine-users/2002/08/0091.html Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Cedega er ein ein modifisert Wine-utgåve som er laga for Windows-spel. Crossover Office er ein modifisert Wine-utgåve som er laga for Windows-program. Desse bør du bruke om du skal ha det enklast og best mogleg. Om du vil knote sjølv så bruke berre Wine. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Synd å si det, men du vil aldri få samme ytelse som i windows, enten du bruker wine eller cedega (I hvertfall ikke med krevende directx baserte spill..) Jeg har kjørt morrowind med *Bedre* ytelse og bedre stabilitet enn windows natice i winex. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Synd å si det, men du vil aldri få samme ytelse som i windows, enten du bruker wine eller cedega (I hvertfall ikke med krevende directx baserte spill..) Jeg har kjørt morrowind med *Bedre* ytelse og bedre stabilitet enn windows natice i winex. Fett!!! Endret 24. desember 2004 av hotstian Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Feit? Meiner du "fett"? Endret 23. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå