Gå til innhold

Vil Linux+Win Emulator bli som ekte Win ytelse?

Anbefalte innlegg

vil linux + en windows emulator gi samme ytelse som ren windows vil gi?

siden linux er bedre ytelse en windows, men må enulere windows

jeg har tengt og bruke linux 64-bit, men jeg har masse windows programmer/spill?

eventuelt kan de konverteres til linux?

(START(litt off men>> kan noen anbefale hvilken linux (64-bit) jeg burde bruke.(skal kjøre http server + spilling og 3d redigering og noen andre programmer))END)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har tengt og bruke linux 64-bit, men jeg har masse windows programmer/spill?

(START(litt off men>> kan noen anbefale hvilken linux (64-bit) jeg burde bruke.(skal kjøre http server + spilling og 3d redigering og noen andre programmer))END)

Hvis du hovedsaklig er avhengig av windows-programvare som ikke lar seg erstatte med med linux-alternativer, så anbefaler jeg deg å holde deg til Windows. (Gjør vondt å si sånn, men :) )

Lenke til kommentar

De fleste programmer som kjører, kjører med god ytelse. Problemet er at mange programmer ikke kjører i det hele tatt, spesielt under den gratis versjonen av WINE (windowsemulatoren).

Husk at det finnes native Linux-programmer som er like gode som Windows-programmene de "tilsvarer". Du bør kikke på dem før du velger å emulere Windows-programmene.

Til Linux-distribusjon for 64-bits PC'er anbefaler jeg Fedora eller SuSE. Enkle for nybegynnere, og er generelt bra for 64-bit.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

wine og cedega emulerer ikke windows, men gir windows API'et til programmer.

Ytelsen er (ideelt) omtrent det samme som windows, men siden wine/cedega ikke er perfekte, så kommer man til å ha varierende hell med å kjøre programmer og spill.

Pluss at 64-bit kompliserer ting litt og.

Jeg vil anbefale deg å installere mandrake/suse/fedora (32-bit for nå) i dualboot med windows, og prøve deg fram. Og lese igjennom linuxguiden :)

Lenke til kommentar
jeg skal skaffe meg SuSE + WINE.

først prøver jeg og finne et tilsvarende program for linux før jeg tar meg til et windows basert. :thumbup:

litt OFF:

hva gjør den dyre update pakken til SuSE 9.1?:hmm:

litt mer ON:

SuSE vs fedora? :blush:

Dyr update pakke? SuSE må kjøpes hvis man ikke laster den ned fra FTP. Update pakken er oppdateringen fra 9.1 til 9.2 i CD-kjøpe-form.

litt mer ON:

SuSE vs fedora?  :blush:

De er egentlig ganske like. SuSE har skrivebordsmiljøet KDE som standard, mens Fedora har GNOME. En annen forskjell er at Fedora kan lastes ned som ISO-filer, mens SuSE må enten kjøpes eller lastes ned via FTP.

Lenke til kommentar

Den videreutvilkingen Cedega har i forhold til Wine er at den har DirectX-API slik at man kan spille DirectX-spill.

Altså funker DirectX greit i Cedega.

Skal du bare spille OpenGL-spill kan det hende at det rekker med Wine, for Wine har også OpenGL-API.

Lenke til kommentar

CVS-versjonen av Cedega er gratis, men har ikke alt som er i den vanlige versjonen.

For å få tilgang til den vanlige versjonen må man ha et medlemskap hos Transgaming.

Tror det koster ca 100kr for tre måneder eller noe sånt.

Da får du i tillegg point2play, et grafisk program for å installere og starte windowsprogrammer, og tilgang til supportforumene.

Lenke til kommentar
Synd å si det, men du vil aldri få samme ytelse som i windows, enten du bruker wine eller cedega (I hvertfall ikke med krevende directx baserte spill..)

Jeg har kjørt morrowind med *Bedre* ytelse og bedre stabilitet enn windows natice i winex.

Fett!!!

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...