dessessop Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Dagbladet.no hadde artikel om Linux i dag. Bra Linux får litt omtale i støre medier då. Lenke til kommentar
Kim Roger Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det er bra at Linux får oppmerkosmhet i media. Dette kan føre til at det er fler som begynner å bruke det. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Leste den, men skjønte ikke: Dersom du skal jobbe med videoredigering og lyd, bør du velge noe annet enn Linux. Vi hadde problemer med å spille av helt ordinære lydfiler i ulike formater. Enkelte avspillere finnes ikke, eller er vanskelig tilgjengelig for Linux. Har ikke noe problemer med å spille av noe som helst. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Faktisk en rimelig objektiv og grei artikkel! Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Må sei eg stuset litt på den eg og. Er da ikkje noko problem å fine spillere til både lyd og film, men det er vel kanskje kunskapen det går på... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Leste den, men skjønte ikke:Dersom du skal jobbe med videoredigering og lyd, bør du velge noe annet enn Linux. Vi hadde problemer med å spille av helt ordinære lydfiler i ulike formater. Enkelte avspillere finnes ikke, eller er vanskelig tilgjengelig for Linux. Har ikke noe problemer med å spille av noe som helst. Han mener vel at det er en ulempe at det ikke er inkludert DVD-support og MP3-support i de fleste større distroer. Edit: Ellers god artikkel. Men de fremstiller det jo som om SuSE Linux = Linux. (Dagbladet.no): For en måned siden lanserte Novell en betalversjon av Linux som skal være lettere å bruke enn noen sinne. Installasjonen av Linux var enklere enn noen sinne. Vi benyttet oss av tilbudet om en måneds gratis prøvetid. Om du vil kan du selv laste ned testversjonen fra Novells nettsted. Edit 2: De burde vel også kanskje nevnt litt om Wine/Cedega på slutten. Endret 21. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg synes artikkelen var litt for generell. Det manglet jo totalt detaljer. Et par skjermbilder hadde jo også hjulpet veldig. Ellers en ålreit artikkel for de mer uvitende databrukerne i norge. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Ellers en ålreit artikkel for de mer uvitende databrukerne i norge. Som sikkert også var målgruppen for artikkelen. Er ikke så lenge siden jeg ble "trigga" av en like enkel artikkel som dette. Resultatet er at Windows er borte fra "hoved PC'en", og at jeg har et stabilt og fint Fedora system gående i stedet. Plundrer forstatt med enkelte ting (fordi jeg ikke har lært meg systemet skikkelig), men fra å være 100% Windows bruker så er nå forholdet 90/10 (fordel Fedora). Edit: Litt synd det de nevner om spill da. De kunne muligens sagt noe sånt som at det er ikke Linux' sin feil at tilgangen på spill er begrenset, men desto flere som velger Linux som sitt operativsystem -desto flere program (spill) utviklere må ta hensyn til dette, og legge sine programmer til rette for dette. Hehe..er ikke journalist som dere skjønner, men noe i den retningen kunne de fremtilt det som iaffal.... Endret 21. desember 2004 av trost i taklampa Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 veldig bra artikkel, likte den godt, framstilte linux som et reelt alternativ til windows for vanlige kontor pcer Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Mhm, veldig god artikkel. Og hvis forfatteren hadde tatt seg en tur rundt på norske linux-områder (som f.eks dette forumet), så tror jeg de fleste problemene han nevnte hadde blitt fikset raskt, og opplevelsen blitt et hakk eller to bedre Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Skjønner ikke helt hva han mener med at han ikke fikk spilt av noen lydformater. Har noen noensinne sett et lydformat som ikke MPlayer svelger med et smil? Hva for en sær musikksamling er det han har? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Skjønner ikke helt hva han mener med at han ikke fikk spilt av noen lydformater. Har noen noensinne sett et lydformat som ikke MPlayer svelger med et smil? Hva for en sær musikksamling er det han har? Jeg har mailet litt med han, her siterer jeg: [...] Dessuten synes jeg du kan ta deg bryet med å undersøke før du konkluderer. Se på denne artikkelen fra digi.no, f.eks http://www.digi.no/php/art.php?id=101011 (uh.. høres vel litt kvass ut her, men...) Svar: Støtte for alle codec-ene krever dog at brukeren laster ned to samlinger som er tilgjengelig fra den samme siden som selve avspilleren. Det funker ikke. See my point? Jeg skjønte ikke helt svaret her... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Han mener vel at du må laste ned egne codecser for MP3 og DVD...? Og at de fleste brukere regner med at de kan spille av disse formatene uten noe konfigurering. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Alle vet jo at en Windows Xp har støtter divx (og alle verdens musikk- og filmformat). Den geniale driverløse designen gjør at man aldri noen gang må plundre seg gjennom et titalls nettsteder for å skaffe det man trenger. Windows har jo også et sentralt pakkesystem slik at man slipper å lete opp alle de 100 lenkene som man må pløye seg gjennom for å skaffe programvareoppdateringer. Alle som har noe vett i hodet vet også at Microsoft lager 99,9999% av spillene til x86, samt at det er distrubutøren som har ansvaret for å lage drivere til all maskinvare som ruller ut fra fabrikkene. Altså: En veldig middelmådig artikkel. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Alle som har noe vett i hodet vet også at Microsoft lager 99,9999% av spillene til x86, Minesveiper er dritbra, det skal de ha for. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Her er en anmeldelse/artikkel fra en jevn databruker. Konklusjonen hans er i bunn og grunn den mest rådende konklusjonen. Er du avhengig av spesialprogrammer, å kunne spille "alle" spill, bør du beholde windows. Akkurat det samme om du er avhengig av linuxspesialprogrammer og vil bytte til windows. De to systeme er ikke kompatible. En del linuxfanatikere bør innse at det er dette som er realiteten. Ikke kreve at artikkelforfatteren skal sette seg inn i linuxkjernekoden hver gang han kommer med noe kritisk. Den jevne bruker bryr seg ikke om hvem sin feil det er at spillet ikke virker, det eneste han bryr seg om er at spillet virker. Eller at DVD'en blir spilt. Endret 21. desember 2004 av fjotten Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Man trenger vel ikke forlange at artikkelforfatter bør sette seg voldsomt inn i Linux for å skrive en artikkel?....man trenger vel heller ikke forlange at den jevne bruker gjør det heller? re: Windows Man kan egentlig ikke forlange så veldig mye, men hvis Linux plutselig får større og større markedsandeler så tipper jeg de som utvikler programmer legger merke til dette, og til slutt må "treffe tiltak" som det så fint heter? Den "jevne" bruker har egentlig ikke begrep om hva han/hun bruker så lenge det fungerer! Shoot me if I'm wrong! Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Den jevne bruker bryr seg ikke om hvem sin feil det er at spillet ikke virker, det eneste han bryr seg om er at spillet virker. Eller at DVD'en blir spilt. Enig. Artikkelen er godt skrevet for målgruppen sin. Men uansett er dette god PR for GNU/Linux, så jeg er fornøyd. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg lurer egentlig på hvorfor vi "skal" strebe etter å la GNU/Linux bli allemannseie? Det er da helt strålende slik det er nå? Vi trenger da ikke at hvermannsen må kjøre det, så lenge vi klarer å holde en 5-10% av desktopmarkedet, slik at hardwareprodusenter tar OSet seriøst. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Man trenger vel ikke forlange at artikkelforfatter bør sette seg voldsomt inn i Linux for å skrive en artikkel?....man trenger vel heller ikke forlange at den jevne bruker gjør det heller? re: Windows Man kan egentlig ikke forlange så veldig mye, men hvis Linux plutselig får større og større markedsandeler så tipper jeg de som utvikler programmer legger merke til dette, og til slutt må "treffe tiltak" som det så fint heter? Den "jevne" bruker har egentlig ikke begrep om hva han/hun bruker så lenge det fungerer! Shoot me if I'm wrong! *Kristoffzor slenger frem sin nyrensede Desert-Eagle!* BOOM! Bare tuller, helt enig. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå