Gå til innhold

Kjøpe ny PC nå?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt dårlig til å følge med på hva som kommer fremover. Derfor lurer på om det er lurt å kjøpe CPU/hovedkort nå, eller vente til evt noe nytt kommer på nyåret (hvis det kommer noe nytt snart da).

 

Har en OK PC idag, men "mye vil ha mer", etc...

 

Anbefaler dere AMD eller INTEL idag, og evt hva anbefaler dere at jeg skal vente på?

 

Vurderer sterkt å kjøpe Pentium 4 560J, men har lyst til å høre hva dere sier.

Skjermkort etc trenger jeg ikke - altså kun CPU/hovedkort/RAM jeg lurer litt på.

 

Takk for fremtidige svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når kommer Nforce4-hovedkort?

 

SLI er helt uaktuelt for meg, men det ser jo unektelig ut til at jeg bør gå for et PCI-Express hovedkort når jeg først skal oppgradere - og da må jeg jo ha et nytt skjermkort også...

 

Har hatt AMD i de siste 4 PC'ene mine, men vurderer sterkt INTEL denne gangen - noen motforestillinger?

 

Synes 939-prosessorene koster mer enn de smaker foreløpig...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt hipp og happ om du velger AMD eller intel, men jeg ville styrt unna alt annet enn Athlon64 og Pentium-M på CPU-fronten.

 

Når det gjelder hovedkort så er utvalget for Pentium-M svært lite og da er nok Athlon64 det beste alternativet. Men før jeg anbefaler noe chipsett og hovedkort så må du fortelle om du har PCI-e eller AGP skjermkort fra før.

 

Ang. Ram så er 1GB en passende mengde for de fleste nå for tiden. Du må gjerne si om du trenger mindre eller mer enn det. Ang. type ram så kommer ville jeg valgt noe av det billigste fordi det ikke er så mye å tjene på å kjøpe raskt minne (CL2 og PC4xxx)

Lenke til kommentar

Pr. idag så har jeg 1Gb PC3200-minne, så jeg trenger nok en liten oppgradering der også.

Jeg har Radeon 9800 AGP-kort idag, så også det ser jo ut til å måtte byttes ut hvis jeg ikke skal kjøpe "gårsdagens" produkter.

 

Hovedsaken er egentlig å få en mer stille maskin, men kunne tenkt meg å bytte ut mer enn bare kabinettet når jeg først skal gjøre noe.

Ser at Radeon X850-kort er på innmars på nyåret - er det verdt å vente på?

Lenke til kommentar
Har hatt AMD i de siste 4 PC'ene mine, men vurderer sterkt INTEL denne gangen - noen motforestillinger?

 

Synes 939-prosessorene koster mer enn de smaker foreløpig...

Ikke for å være så etterpåklok, men det beste tidspunktet å prøve et Intel-system på var når Northwood levde på sitt beste. Nå ville jeg nok hellet mot Athlon64-serien.

 

Det med høy pris på Socket939 må jeg si meg litt enig i, men hvis du skal overklokke så kan du like gjerne kjøpe den billigste i serien: 3000+. Den koster drøyt 1200kr og yter i lett overklokket tilstand (2,2-2,4GHz og 1,5-1,6V) like mye som både Intel og AMD CPU'er i prisklassen 3-4000kr. De raskere Athlon64'ene ville jeg også styrt unna pga pris.

 

Pentium-M er jo også en veldig lovende CPU, men det er som sagt lite utvalg på hovedkort. Pentium4 Prescott ville jeg styrt unna.

Lenke til kommentar

Kjøper forslaget om å holde meg til AMD - veldig godt fornøyd med de så langt. Hadde bare lyst til å konvertere litt, men får vel heller vurdere Islam eller noe istedet :D

 

Ser jo at det så langt medfører ny CPU, hovedkort, minne, skjermkort og kabinett... Prisen er ikke sååå veldig viktig for meg, men gidder ikke å kjøpe noe til 12-13 lapper nå og angre på nyåret når nye prosessorer og skjermkort kommer.

 

Vil mine gamle TwinMOS PC3200-brikker (2 x 512Mb Non-Winbond) fungere på et Athlon64 oppsett?

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk i nesten samme posisjon som deg, oslo72. Min hardware er som følgende:

 

P4 3,06Ghz

1GB PC2700 RAM

Radeon 9700pro

 

Sitter og lurer på om jeg også skal oppgradere i nærmeste framtid, da til et AMD S939-basert system. Jeg heller nok mest mot å oppgradere, men hva sier dere andre?

Lenke til kommentar

Tror det er mange i samme båt. Sitter selv med

-AMD XP-m 2400+ 35W ( @2,6GHz )

-512MB Corsair XL ( klokker som et uvær :love: )

-Radeon 9600

 

Disse komponentene holder dessverre ikkje lenger.

Sjøl så har eg lyst på et socket 939 system med nforce4, og vil eg ha ULTRA versjon og ikkje SLI. Men tilgjengeligheten er jo relativt dårlig foreløpig.

Personlig tror eg at eg ska venta te februar før eg kjøpe. Hørte rykter om priskutt hos amd i februar.

 

Mvh

 

Paul

Lenke til kommentar
For å spørre på en annen måte - ville noen av dere ha oppgradert nå? Jeg har AMD Athlon XP2500+ klokket til XP3200+, 1Gb PC3200-minne og Radeon 9800. Bruker maskinen til spilling (ikke Doom3 / HalfLife) og PhotoShop.

Jeg satt "i samme båt som deg" intil jeg fikk solgt det gamle oppsettet til en god pris. Jeg tenkte jeg skulle vente litt med kjøp (like før winchester nforce4, ncq og diverse godsaker kom). Så jeg sitter med en reservePC (Celeron766, 1GB SDram, 640GB, 2D skjermkort). Holder på å bygge meg en nyere og bedre reservePC (Celeron 1,3GHz 1GB SDram, Radeon 9100 Pro). Tenker jeg prøver å selge disse + noen PC'er til + noen 17" CRT-skjermer før jeg kjøper. Har ikke plass til alt dette skrotet her hjemme men vil jo ikke gi det bort gratis heller.

 

Edit: Planen min er å selge unna sakene i løpet av januar og bestille A64 3000+, et billig Socket 939-kort med PCI-express (tenkte på det hovedkortet med ATI chipsett til 800kr med integrert X300-skjermkort) + kabinett med PSU, 1GB billig ram, DVD-brenner og 19" LCD. Regner med det kommer på 7-8.000.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...