RAM Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg så på et naturvitenskaps- program for lenge siden der de sa at enkelte dyr lever et omtrentlig antall hjerteslag. Er det slik for mennesker også? Slik at de som har lav puls har færre hjerteslag over en bestemt mengde tid enn de med høy puls, og derfor lever de med lavest puls lengst.? Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg skal sitte forran tven og datan resten av livet med hvilepuls slik at jeg lever lenger. Ikke no jogging på meg nei, da lever jeg kortere grunnet tap av masse hjerteslag. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Ja, man antar dette, men det er jo helt umulig å måle for et menneske, eller et annet dyr som lever mer enn noen år Det kan gjenspeiles i dyreverdenen, ved å se på feks. de store havskilpaddene (jeg mener eng. "turtle" her nå, ble plutselig litt usikker på det norske ordet ), som har veldig lav hjerterytme, og lever lenger enn mennesket. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) man kan si det slik at et hjerte har jo en viss grense for hvor mange hjerteslag det kan slå før det "slutter å virke". så det virker jo logisk. men da er det rart at idrettsfolk som oftest lever lengst. tror ikke at den forlengede marg som styrer hjertefrekvensen er i stand til å forkorte et liv. tror det er andre deler av kroppen som medvirker til at et hjerte slutter å fungere. kunstneren odd nerdrum tror jo på denne teorien, derfor gåår han alltid..... Endret 21. desember 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 jeg tror tallet er på ca. 1 milliard slag, dette har ikke noe direkte med hjerte å gjøre men det er en måte å gjette seg til gjenom snitts alderen på dyr. elefanter som ligger på ca. 30 slag blir 80. mus som ligger på flere hundre lever bare noen få år. når man snakker om en milliard er dette et ca. tall, noen millioner +- man må renge med. når det kommer til mennesker tror jeg det er andre regler. husk at gjenomsnits leve alder i europa er nå ca. 75 år. noen land i afrika er den 56år. og når mennesket var nytt for ca. 1million år siden var levealdere på 20. så det betyr at enten hadde mennesket veldig få slag pr liv, ellers har vi nå nærmere 2 milliarder slag i løpet av et liv. dette med slag pr liv. har også mye med hvormye blod som går gjenom kroppen og nyere forsking viser at oksigenet har mye med at vi eldres og alt det, orker ikke gå inn i alt det. men det er altid noen som bryter reglene og det ser ut til å være en del fugler. de har veldig høy puls men kan leve til de blir 70. og det ser ut til at fugler er mer resistente mot oksigen en mange andre dyr Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Ehh.. Man kan jo dø av andre ting enn hjertestans da.. Henrik2, idrettsfolk og andre veltrente mennesker får en lavere hvilepuls enn gjennomsntittsmennesket og kan trolig derfor leve lenger enn andre skal vi stole på hjerteslagsteorien. Men stemmer det at de lever lenger enn andre da? Jeg tror ikke denne teorien stemmer, men at det kan trekkes en del spennende sammenhenger er utvilsomt. Vi vet at det viktigste for en god helse og et langt liv er å ha en tredeling mellom jobb, søvn og resitusjon eller chlling om du vil. Det er klart at mye chilling kan bidra til færre hjerteslag. Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Idrettsfolk lever ikke lenge. De lever derimot veldig bra, til de dør. "Idrettsfolk" er uansett en altfor liten populasjon til å lage slik statistikk. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 hvis idrettsfolk lever lengere har det mye mer med hva de spiser og at de lever kjennerelt sundere en mange i den vestlige verden, en det har med hvilepulsen Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 beklager den uttalelsen min. skjønner ikke hva jeg tenkte med. har faktisk netopp hatt dette med hvilepuls hos veltrente osv på skolen nå. bare virket logisk siden man er frisk hvis man er i form osv..... sorry. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvilepulsen går jo mye saktere om du har en virkelig god utholdenhet og er godt trent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Vi dør av at cellene reproduseres til det verre sånn rundt hvert 7ene år. Det kalles aldring. Har man masse sykdommer på veien, vil ikke cellene holde like lenge. Selvsagt finnes det sykdommer man dør av også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå