Dan Hansen Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg skal installere FreeBSD på en P66 (ja, du leste riktig) med 80MB Ram og 10GB Harddisk. Hvilket grafisk grensesnitt kan jeg bruke på denne? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Humm.. P66, njaha.. anbefaler ikke noe grafisk brukergrensesnitt da.. men dersom det trengs, evt. blackbox/fluxbox.. tror gnome, kde, enlightenment o.l. vil kjøre treigt på den cpu'en.. men du kan jo alltids prøve.. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Grunnen til at det er en P60 (ikke P66 som tidligere) er at den skal bare brukes litt til testing. Kanskje noen eldre utgaver av KDE/Gnome el. ville fungere bedre? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 16:24, Dan Hansen skrev:Grunnen til at det er en P60 (ikke P66 som tidligere) er at den skal bare brukes litt til testing. Kanskje noen eldre utgaver av KDE/Gnome el. ville fungere bedre? Gnome vil hvertfall gå treigt, muligens en eldre KDE vil gå, spørs jo helt hvor mye maskinen skal brukes. Er det primært snakk om en server, er nok det beste å holde seg til konsoll ja. Husk også på at både KDE og GNOME bruker mye diskplass med alle bibliotekene sine. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Tanken var å etterhvert begynne å bruke FreeBSD som serverapplikasjon på en del av våre produkter istedenfor Microsoft sine. (Dette har vi vel diskutert en del før tror jeg :smile: ) Da er det vel ikke nødvendig med noe grafisk grensesnitt siden jeg går ut fra at all administrasjon kan gjøres fra andre maskiner via Telnet, men det kunne ha vært greit å ha for å bli litt kjent med det også. Etterhvert vil vi vel sette opp noen testmaskiner som er en del kraftigere for å teste ut ytelsen ol, men ifølge en del BSD-folk skal denne pc'en mer enn greit klare å kjøre som server, så det må vi jo prøve først da Tar ellers gjerne imot innspill på ideer og tips i forbindelse med utviklingen av serverløsningen med FreeBSD eller Linux (foreløpig har vi valgt FreeBSD pga ressurskravene er mindre) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 18:58, Dan Hansen skrev:Tanken var å etterhvert begynne å bruke FreeBSD som serverapplikasjon på en del av våre produkter istedenfor Microsoft sine. (Dette har vi vel diskutert en del før tror jeg :smile: ) Fornuftig Quote: Da er det vel ikke nødvendig med noe grafisk grensesnitt siden jeg går ut fra at all administrasjon kan gjøres fra andre maskiner via Telnet, men det kunne ha vært greit å ha for å bli litt kjent med det også. Du mener forhåpentligvis SSH, ikke telnet. Gjør samme nytten som telnet pluss kryptering og forwarding av andre porter via SSH, inkl. automatisk forwarding av X slik at du kan kjøre GUI-programmer remote uten å gjøre noe annet å logge på med SSH. Krever riktignok XServer på klienten, men bruker du *nix er jo ikke det noe sak, bruker du wintendo som klient finnes det tredjeparts X-Servere. En annen mulighet er å bruke web-baserte konfigurasjonsprogrammer som Webmin, støtter en hel haug med servere. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Vi begynner vel med små fil/printservere uten internettoppkopling til å begynne med, og så utvider vi derfra. Da holder det vel med allminnelig Telnet. Har ellers bestilt bøker, cd'er osv fra USA så vi venter i spenning .... Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 19:48, Dan Hansen skrev:Vi begynner vel med små fil/printservere uten internettoppkopling til å begynne med, og så utvider vi derfra. Da holder det vel med allminnelig Telnet. Har ellers bestilt bøker, cd'er osv fra USA så vi venter i spenning .... Det kan være lurt å ha telnet-daemonen(tjenesten) kjørende på en boks, men bruk ssh. Har dere en fyr som har lyst å få root-konto på en boks, så kan han enkelt sniffe dette hvis dere bruker telnet. Ssh er ganske enkelt bedre. Sikkert og stabilt. Telnet kan være fin å ha hvis sshd dør på seg. Men som vi diskuterte før; Å være litt paranoid er "en fin ting". Lurt å lære seg de rette vanene fra dag en, ikke sant? Bra at dere tester noe annet enn bare Wintendo. *NIX/Linux brukes mye som servere, og det er det en grunn til. Lykke til! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Tror du ville få store problemer med KDE eller Gnome. Har prøvd dette på en 486 DX4 100 Mhz og det gikk _i_k_k_e_ bra. Hold deg til noe helt simpelt noe, slikt som twm eller fvwm2. Har du lyst til å "se" mapper og filer o.l. kan jeg anbefale "rox" (filemanager) runmad <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-06-05 22:20 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-06-05 22:22 ] Lenke til kommentar
Azogtoth Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Har hatt FreeBSD 4.3, 4.4, og 4.5 oppe å kjøre på en gammel P75. Innledningsvis kun med 609Mb HD og 16Mb minne, senere med 4,3Gb HD og 98Mb minne. Har prøvd både Gnome og KDE på denne, og det har vært TREIGT hele veien. Har siden holdt meg til fluxbox, og selv om det ikke akkurat raser avgårde, så er det tilnærmet akseptabelt. Men noe sier meg at grafikkortet også kan ha noe å si? Kanskje?? Ikke vet jeg :smile: Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 15:24, Dan Hansen skrev:Jeg skal installere FreeBSD på en P66 (ja, du leste riktig) med 80MB Ram og 10GB Harddisk. Hvilket grafisk grensesnitt kan jeg bruke på denne? Prøv WindowMaker,... etter min mening den raskeste og minst ressurs krevende,... http://www.windowmaker.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå