Gå til innhold

Kor har det blitt av bærbare med Nvidia

siDDis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ati er kanskje ikke de flinkeste til å lage gode drivere til Linux nei. Men det finnes vel alternativer?

Er egentlig synd at ATi nærmest har blitt enerådende på bærbar markedet. Litt mer konkurranse hadde ikke skadet. Alienware har forøvrig også endel Nvidia kort, dersom det kunne være aktuelt.

Lenke til kommentar
Dell har Latitude og Precision med Nvidia av forskjellige typer. Du får både Geforce og Quadro skjermkort.

Edit: Nå har jeg ikke prøvd selv, men ATi Radeon 9600/9700 skal vel gå fint i Linux?

fglrx driveren til ATI fungerer helt OK i Linux, men de henger langt etter NVidia på brukervennlighet, spesielt mtp. oppsett av dual og TV-ut. Har selv et fireGL 9000 mobile i min IBM T40p og det fungerer knirkefritt helt til jeg f.eks. skal koble på 20" LCD jeg benytter på jobb. Brukte mye tid og banning på å få synkroniseringen riktig.

TV-ut har jeg ikke prøvd noe spesielt hardt på, bare konstantert raskt at det ikke var trivielt å få til. ATI lover hele veien at nye drivere er på vei ut. Tar de kritikken rett så vil de bruke litt mer ressurser på dette fremover. Ryktene vil ha det til at de har ansatt vesentlig fler til Linux-avdelingen sin. AMD64-drivere er f.eks. i betastadiet og forhåpentligvis vil de få opp ytelsen og fikse på "brukervennligheten".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...