h0r4 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Heisann, Har et lite problem her. Noen andre som har vært borti dette? Et nyinnkjøpt HK, ASUS P5GD1 (se: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21882 ), viser 90 grader i BIOS. Dette kan jo ikke stemme, da maskinen går som en klokke. Det er ingen alarmer, ingen indikasjoner på at CPUen holder denne høye tempraturen. Også ved å holde hånden inni kabinettet kan man ikke føle noen direkte høyere varmestråling enn i andre maskiner. Etter litt undersøkelse, fant jeg dette på ASUS sine hjemmesider. Add Intel Prescott-Celeron CPU uCode. Please refer to ASUS support site for the latest CPU support list: http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx Revise ATI PCI Express interface disappear issue. Revise calculation formula for CPU temperature. Add N.O.C. function on AiBooster Update ITE8212 Option ROM. "Revise calculation formula for CPU temperature. " Dette fører til mistanker om en bug i tempratur-visningene i BIOS. For hadde CPU holdt 90 grader ville jo maskinen hørt ut som rene sirenen angående varme-alarmen. Men det er også rart at denne alarmen ikke har gått av? Alarmen leser tempraturen selv, og ikke gjennom BIOS? Eneste problemet er cpu-vifta som syntes også å vite at cpuen er på "90" grader, da den går på høy-gir. Jeg skal gå igang med en BIOS update nuh, men lurte på om det er noe jeg har "misset" av løsninger i denne saken. Aldri vært borti noe slikt. Endret 21. desember 2004 av h0r4 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Har samme hk uten feil i temp visning. Først bør du jo forsikre deg om at du har god kontakt mellom kjøler og CPU, er jo litt vrien å få HELT på plass... hva for temeratur har du i bios, er det samme som i probe og hvordan er tempen på hk? Hvis du er sikker på at den ikke er for varm, høres det jo litt ut som biosbug ja, og er det probe du leser av i skal vel alarmen gå på 75 grader defoult. Funker fint her i alle fall, alarmen virker, og jeg har ingen grunn til og ikke tro at temeraturen er korrekt. (bios fra cd, 16/9-04) Når det gjelder akkurat det med viftestyring, kan du gå inn i "power" menyen, kategorien "hardwaremonitor" og sjekke at cpu fan innstillinger er riktige. Sjekk også at cpu fan mode er riktig ifht hva slags vifte du har PWM=4 pins, DC= 3 pins Men tviler på at det hjelper, så lenge den tror cpu holder 90 grader. Endret 21. desember 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå