Gå til innhold

Nokia 6630 Batteri, lydkvalitet. Noen erfaringer?

rogerw2k

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe 6630. Har hatt en 7610 som jeg var godt fornøyd med. Den hadde imidlertid ikke verdens beste lydkalitet. Både lyd i øret under samtale og lyd av ringetoner var ikke helt bra. Batteritiden på den var akseptabel. Varte i 2-3 dager med relativt aktiv bruk.

Nå har jeg SE s700i. En meget bra telefon, men savner symbian og blir ikke helt fortrolig meg klapp/svingesystemet for å kunne "taste". Derfor vurderer jeg å bytte den ut til fordel for Nokia 6630.

Har noen av dere erfaringer med 6630??

-Batteritid

-Lydkvalitet

-Evt. andre nyttige erfaringer

Takker på forhånd for hjelp.

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir litt halvveis svar siden jeg kun har fått prøve den i en dag, men etter en dags tukling var batteriindikatoren fortsatt på maks (dette sier kanskje ikke stort, men men).

Jeg prøvde kun å overføre en forholdsvis "enkel" sang, med lite bass og instrumenter (mest vokal), men denne hørtes kjempeflott ut selv med de småtacky medfølgende øreproppene (pluggen sitter kjempegodt i telefon i motsetning til eldre Nokiaer). Prøvde samme sangen som ringetone og selv da hørtes det rimelig bra ut. Prøvde samtidig en metalsang som ringetone. Dette ble litt værre og hørtes ikke veldig bra ut desverre, men dette er jo et mye mer komplisert lydbilde.

Litt tungvint å bruke i begynnelsen (hvertfall for en som ikke er vant med Series 60 menyen), men dette er jeg sikker på er en tilvenningssak. Menyen er raske og reagerer ved det minste vink.

Er strålende fornøyd så langt.

Lenke til kommentar

En telefon som har det aller meste. I tillegg leveres den med PC-programvare, stereo-handsfree og USB-kabel som standard.

Den er ganske kjapp, og har et lite, men meget behagelig tastatur.

En ting jeg har savnet hos Nokia, er at man kan stille inn hvor lenge belysningen skal være på. Dette kan man heldigvis på 6630.

Telefonen er tri-band, pluss at den støtter 3G/UMTS, som er et "bredbåndsnett" for mobil dataoverføring. Telenor åpnet sitt nett 1. desember, og nettet er tilgjengelig i en rekke av landets større byer. Telefonen bruker GSM-nettet dersom den ikke finner 3G-nettet. En indikator viser hvilken type nett som brukes.

Den har fargetema, og flere kan finnes på internett.

Kameraet (1,2 megapixel) er meget bra ved gode lysforhold. Innendørs eller ved middels eller dårlige lysforhold, blir resultatene middelmådige. Kameraet kan justeres også via tastaturet, blant annet nattmodus og lysfølsomhet.

Den er stilig, og har et meget godt display. Dekslene er utskiftbare, så man kan få andre varanter, f.eks olivengrønn, rød eller lys blågrå. Mulig enkelte nettbutikker har begynt å få dem, men det kan nok ta litt tid før de kommer i vanlige butikker.

Menysystemet er som på andre Symbiantelefoner, og har man f.eks hatt 3650 eller 6600 kjenner man seg igjen. Det finnes mye Symbian-software på nettet, i tillegg til javaprogrammer, som telefonen også støtter.

Høyttaleren er ganske kraftig, og lydgjengivelsen er god.

Mulighetene for billedvisning og -behandling er meget gode, og man kan redigere i telefonen.

Dessverre har den ikke repetisjon av vekking. Den har snooze (kan repetere vekking opptil 5 ganger), men ikke daglig gjentakelse. Dermed må man angi alarm manuelt for hver dag.

Den har ikke IR, men den har i alle fall Bluetooth.

Profilene kan ikke tidsinnstilles som på vanlige Nokia-telefoner. Dette kan dog avhjelpes med tredjeparts programvare.

Den er litt stor (les: bred), og sidene er glatte. Dermed må man være forsiktig så den ikke glipper ut av hendene. Dette går litt ut over betjeningsvennligheten, fordi man må bruke litt "krefter" og oppmerksomhet på å holde telefonen i et grep hvor den ligger trygt. I forhold til 3650 og 3660 er telefonen merkbart mindre. Har ikke sammenlignet med 6600.

Kameralinsen er i beste Nokiastil dårlig beskyttet mot fingeravtrykk eller riper. Men den er omkranset av en utstikkende gummiring som gjør at telefonen ligger tryggere, spesielt på litt glatte eller hellende overflater.

Mp3-spilleren har ikke tonejustering, og gir dårlig bass. Jeg har anskaffet en annen spiller (UltraMp3), som gir bedre bass, selv om denne heller ikke har tonekontroll. Men telefonen støtter uansett stereo, noe som ikke er en selvfølge på nåværende og enkelte kommende telefoner fra Nokia.

At den har videotelefoni, er jo bare svada. Når kameraet sitter på baksiden, må man i så fall snu telefonen feil vei for å ha nytte av det. Nokia selger en (sikkert dyr!) innretning med innebygget kamera man kan koble til telefonen for å få videotelefoni, men da blir det en dyr telefon!! Men så vidt jeg husker har en på forumet foreslått å bruke et speil. Veldig billig og genialt forslag, bortsett fra at bildene kanskje blir speilvendte. Men man slipper å snu telefonen feil vei! Jeg hadde definitivt valgt speilet.

OBS!!! 6630 har RS-MMC minnekort, og heldigvis kan man kan bytte det uten å ta bort batteriet/slå av telefonen. Kortet settes i på siden av telefonen. MEN: Kortet er av en lav-volt-type, og de fleste RS-MMC-kort i dag er ikke kompatible med 6630. Sjekk dette veldig nøye dersom du skal handle minnekort til den!!!

Alt i alt er 6630 en meget bra telefon. Jeg har ikke opplevd noen softwarefeil med den, den uka jeg har hatt den. Som vanlig er på Nokiatelefoner, fungerer PC-programvaren meget bra. Denne leveres med på CD, men kan også lastes ned fra Nokia hjemmesider. Derfra kan man også laste ned manualen, for å se i detalj hva man kan gjøre, før man evt. kjøper telefonen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

mp7,5racing:

Det sies at batteritiden ikke er så bra, ja, selv om den er ganske bra på papiret. Jeg har ikke nok grunnlag til å vurdere dette, fordi jeg har ladet telefonen hver dag, og ikke brukt den all verden. Men jeg har ikke opplevd at batteriindiatoren har vist annet enn fullt. Likevel ligger ikke 6630 dårlig an blant symbiantelefoner, skulle jeg tro.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...