Gå til innhold

Den komplette hurtigtast-guiden for windows

d0ppler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt forklaring...

Win + L er ikke å logge seg av, men å låse maskinen din. Veldig greit om du er på LAN / jobb og ikke vil at noen skal "tafse" på maskinen din når du er borte. Men man logger ikke av, for alle programmer en kjører vil fremdeles kjøre i bakgrunnen. Som nevnt over - men - Om man kjører XP i "classic logon mode" - dvs at man må trykke Ctrl+Alt+Del og så taste brukernavn og passord i en dialogboks for å logge på, kan man også låse windows med å trykke ctrl+alt+del og deretter klikke på "Lock Computer" knappen blant valgene du får. Men Win+L er kjappere.

Og om en kjører sånn "vanlig" logon skjerm med slike fine bilder av gule badeender, grønne frosker, sjakkbrikker eller lignende som er standard for Win XP i "workgroup" modus, vil Win+L sende deg tilbake til oppstart-skjermen og låse maskinen. Forutsetter at man har passord vel og merke (og det bør man ha). Men om man trykker ctrl+alt+del kommer en rett til Task Manager (som ved ctrl+shift+esc) uten å få den menyen en får når XP er i den andre logon modusen, og kan da ikke låse maskinen. Da er det kun Win+L som virker.

K :w00t:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
...

men, er ikke  "WK+D - Viser skrivebordet" og "WK+M - Minimerer alle vinduer" det samme?

Med WK + D kan du se skrivebordet og så åpne det aktive vinduet igjen, men WK + M bare minimerer alle vinduene.

Glimrende gaid! :yes:

Hvis du har sjult alle vinduene med wk + M kan du gjennopprette det igjen med wk + Shift + M.

Hvis du bruker ctrl+shift+esc kommer du direkte inn i oppgavebehandleren, men hvis du har klassisk pålogging i xp'en og ikke sånn welcome sak, vil det komme den gamle menyen man husker fra windwos 2000, hvor man kan skifte passord og diverse andre saker, det samme skjer hvis man er i et domene

Lenke til kommentar
Jeg har et IBM-Tastatur fra 1982 elns så jeg har med andre ord ikke windows tasten, men flott guide! :)

Ctrl + Esc = Windowstast. :)

Vurdert å kjøpe deg nytt tastatur?

Ctrl + Esc = Åpner startmenyen, men virker ellers ikke som windowsknappsubstitutt.

Lenke til kommentar
er jo den samme som ctrl+shift+esc

Hmm.. den var ny :D

den gjør det samme kun hvis du har en WinXP installasjon for kun én bruker.. tror jeg :hmm:

Funker for fleire brukarar i xp, vist det var det du meinte. Btw: Nyttig guide, mange mange nye hurtigtastar eg ikkje visste om. :love:

Lenke til kommentar

CTRL+ALT+DEL:

Funksjoner

MS-DOS

Restarter datamaskinen.

Windows 3.x, 9x, ME

Viser prosesser som kjører.

Trykker du på Ctrl+Alt+Del igjen vil det restarte datamaskinen.

Windows NT/2000/XP

Windows sikkerhetsboksen dukker opp, med valgmuligheter:

* Lås datamaskinen

* Logg av

* Avslutt

* Endre passord

* Oppgavebehandling

* Avbryt. Gå ut av sikkerhetsboksen

Lenke til kommentar
Windows NT/2000/XP

Windows sikkerhetsboksen dukker opp, med valgmuligheter:

* Lås datamaskinen

* Logg av

* Avslutt

* Endre passord

* Oppgavebehandling

* Avbryt. Gå ut av sikkerhetsboksen

Ikke nødvendigvis i XP. Her vil man, hvis "Bruk velkomstskjermen" er påskrudd i "Brukerkontoer", komme til oppgavebehandling når man bruker denne tastekombinasjonen. Men ellers kommer dette sikkerhetsvinduet opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

•  

• WK + L - Log av gjeldende bruker

Vil bare si at dette er "Lock workstation", ikke "Log off" ;)

Det stemmer nesten...

Dersom "Fast User Switching" er aktivert, så logger en av brukeren. Men dersom den er deaktivert så låser den maskinen ja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flott samling dette :thumbup:

Vil legge til et par;

I IE trykker man F11, for og få web i hele vinduet, fjerner menylinjene.

(Særlig nyttig når man som meg sitter på en eldgammel laptop med 600x800 oppløsning :blush: )

Også om ingen har nevnt det før, kan man jo lage hurtigtaster enkelt. Jeg bruker dette bla på kalkulator; Høyreklikk på kalkulator ikon - egenskaper - velg hurtigtastfelt og trykk contrl og en bokstav.

Syns dette er veldig greit, alt+contr-k = kalkulator :)

Lenke til kommentar
Jeg har et IBM-Tastatur fra 1982 elns så jeg har med andre ord ikke windows tasten, men flott guide! :)

Ctrl + Esc = Windowstast. :)

Vurdert å kjøpe deg nytt tastatur?

CTRL + ESC = åpne startmeny, men funker ikke som andre hurtigtaster..

hvorfor kjøpe nytt tastatur når jeg har et tastatur fra den tiden de ble bygd solide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...