Gå til innhold

Meny havner tre forskjellige steder

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i gang med min nye side, >:E.com (sintfjes.com). Men jeg sliter litt med CSS'en. Opera, Firefox og IE plasserer nemlig menyen tre forskjellige steder. I opera kommer den oppi headeren, i IE sitter den fint, i mozilla kommer den litt for langt ned.

siden er http://home.no.net/medrakil/sintfjes/index.php,

css er å finne her.

Er det noen som kan gi meg noe hint på hvordan jeg kan få siden til å se fornuftig ut?

Legger ved screenshot som jeg fikk en venn til å ta med opera.

post-76-1103580427_thumb.jpg

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Den validerer nå... Og etter at jeg fiksa litt i stad er den nå bare 1px for langt ned i firefox, mens opera fortsatt er ute og kjører.

Er forøvrig ikke ferdig med layouten eller noe, men trenger å få dette på plass...

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Ikke det at jeg kan så mye, men hvorfor ikke bruke tabeller?

- da kan du bruke rowspan og colspan og få "tabellene riktig"...

Prøver å kun bruke CSS, da det er bedre praksis. Som Jibril2k sa, tabeller er for tabelldata. I tillegg er det mye ekstra tekst som loades hver gang, det er kaotisk for screenreaders (sånne som leser en side for deg), og det blander innhold og presentasjon, noe som gjør det vanskeligere å redesigne. Dessuten kan man bruke flere forskjellige stilark og bytte mellom dem (som "skins"), noe jeg vil prøve etter hvert.

Hva gjorde du for å få det til å bli vist likt i alle browsere? (for det ser sånn ut for meg nå)

Jeg vet ikke, jeg tror det fiksa seg mens jeg prøvde å fikse det, og at opera-vennen ikke trykket refresh eller no.. (EDIT: Nå skal jeg laste ned opera så jeg kan teste det sjæl :p) Aner ikke, men er i hvert fall glad for at det ser likt ut.. Bortsett fra at i moz er menyen 1-2px lenger ned enn den skal... er det fordi den regner med borders, eller noe?

yess, ser ikke noe stor forskjell i Opera vs IE nå..

btw, du har glemt å sette encoding,

html krever det ikke, men det er god standard mener nå jeg,

så veit du at den vises riktig

edit: litt mye padding på toppen der?

Ja, skal legge på encoding, så w3c-validatoren validerer den...

Mye padding hvor? Over header-saken? Kritikk er forresten velkommen, selv om designet ikke er ferdig...

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Synest også det er for langt ned til footer i forhold til main.

Er enig i det... Men tingen er at om innholdet på sida er for kort så vil footeren gå tvers over menyen - derfor padda jeg litt på innholdet og lagde margin opp fra footeren så den skulle gå under uansett. Men dette er egentlig ingen god løsning, er det noen som kan gi meg et tips på hvordan jeg kan hindre at dette skjer?

EDIT: Se vedlegg

EDIT2: Skulle egentlig gjerne hatt footeren nederst på sida uansett. Noen måte å fikse det på?

post-76-1103751990_thumb.jpg

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
ser absolutt ikke sån ut i opera!

beste løsning ville vært å ha footersom et bilde,

gjort det på en annen side, først da fikk jeg det til å funke perfekt!

Mener du at den ser kurant ut, eller slik som på det øverste screenshottet?

Vil jeg kunne få footeren til å vises nederst på siden uansett hvis den er et bilde? er verdt å tenke på i så fall...

Lenke til kommentar

Det jeg er ute etter, som meget mulig ikke er det samme som deg,

er at footer en nederst på browser når inholdet ikke strekker til,

og så la footer strekke forflytte seg nedover når inholdet trenger det.

Er ikke sikker på hvordan det vil se ut på DIN side da,

så det første jeg ville gjort var å fjærne den massive paddingen,

unksyld at jeg maser :p

Lenke til kommentar

Ja, men hvordan fikser du det når bredden på siden er variabel? skal bildet strekkes da? Jeg vil gjerne ha navnet mitt i den ene enden og valideringsgodsakene i den andre... Kan evt. ha en ekstra div med bakgrunn helt nederst, så det blir en på hver side...

Snakker du om paddingen nederst i content? Eller over header/logo-ish sak?

EDIT: På toppen der ja.. Men det er ingen massiv _padding_ der da, men mener du marginen over logo/header?

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...