Gå til innhold

Les denne FØR du svarer på noe


Mortal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må selv si at dette forumet har altfor mange "verdensmestere" som ikke husker at de begynte på begynnelsen de også.

Jeg husker veldig godt den tiden da jeg var enda dårligere med å bruke Linux og tilhørende programvare enn jeg er nå. Jeg stilte et spørsmål, og ble raskt bedt om å bruke google. Hva førte det til? Jeg begynte å bruke google, og jeg finner raskt og greit ut av små problemer.

 

Selvfølgelig er det greit at et spørsmål besvares en gang, slik at en kan finne det på google. Å spørre om noe som allerede lett kan finnes på google, derimot, er bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Les denne FØR du svarer på noe
Så flott at du mener at du selv har et rettferdighetsbilde som gjør at du bør sette retningslinjer for hvordan vi skal svare på poster.

Ja, det er bra at det er noen som tar tak i den elendige holdningen som er på dette forumet. Håper flere åpner øynene sine etter denne tråden!

 

Selv om det er forståelig at man kan bli irritert over at det blir spurt det samme spørsmålet opptil flere ganger i uken, hjelper det ingen å hverken snakke nedlatende eller å ydmyke nykommere til fri-programvare-miljøet.
Å? Jeg velger å ikke se bort fra muligheten til at det kan være underholdende/tilfredsstillende for noen og at det kan bidra til å jage bort personer som ville ha postet flere av det noen ser på som "plagsomme poster".
Hvem som skal definere hva som er "plagsomme poster" er vel ikke deg? Man skal ikke jage vekk noen bare fordi de spør et spørsmål hvor svaret finnes på google, en eller annen man-side eller på tldp.org. Da hadde ikke dette forumet hatt noe for seg!

 

Har man ikke tenkt å hjelpe noen bør man heller ikke svare.
Tja, viss det å svare hjelper mot å nå et annet mål enn det (målet) å hjelpe, bør vel den som har det målet i sin interesse svare for sin egen del, forutsatt at han vurderer konsekvensene til å være mindre enn gevinsten ved å nå målet sitt (med mindre personen er for dum for sitt eget beste da)?

Igjen svarer du bare piss. Lær deg å formulere setningene dine skikkelig!

Ingen bør svare fordi det stimulerer dem å rakke ned på folk.

 

 

Å komme med hundre poster der man opplyser at vedkommende har plaget oss med spørsmålet sitt, kommer ikke til å stoppe neste nykommer fra å gjøre det samme. Det skremmer nok heller brukeren fra å spørre her flere ganger.
Noen ser det muligens som positivt at brukeren blir skremt vekk.
I hvilket tilfelle er det positivt å skremme vekk en potensiell Linux-bruker?

 

 

Man kan heller svare, med en vennlig tone, på spørsmålet. Så kan man heller, hvis man føler det er nødvendig, fortelle i en høflig tone at man neste gang kan prøve å benytte søkefunksjonen eller eventuelt bruke søkemotorer først.
"Kan" er et ord jeg liker. Man "kan" feks velge å si "RTFM! n00b!"
Ja, eller man "kan" logge ut av CS.

 

Men det fører igjen til spørsmålet om relevansen og formålet ved dette forumet. Slik jeg ser det, bør dette være et sted hvor samtlige interesserte, enten det nå er nybegynnere, mer erfarne eller personer som er interessert i å begynne, kan spørre et hvilket som helst vesentlig spørsmål.
Om bare alle setningene dine var innledet med "Slik jeg ser det".

De aller fleste postene er vel egnes synspunkter, så det burde være unøvendig å skrive "Min mening er..." før hver eneste uttalelse!

 

Alle bør besvares. Kort og greit. De fleste kan besvares av èn person, i noen vil andre si sine egne meninger, men hvis man ikke har noe positivt å bidra med, kan man like gjerne cat-e det til /dev/null
Eller man kan bidra med noe negativt i stedet.
Hvis det negative er å rapportere tråden eller innlegget til moderator, ja.

 

 

 

Det minste folk som bidrar gratis med hjelp til diverse, utvikling til diverse m.m., kan forvente, er at de som benytter seg av disse tilbudene kan gi litt tilbake til samfunnet.
Noen foretrekker at man heller bidrar direkte til prosjektene man benytter seg av.
Ja, og da kan holde seg til det istedenfor å rakke ned på personer som ikke forstår de prosjektene du velger å bidra direkte til.

 

 

Altså. Spør noen i en seriøs tone, gi et seriøst svar eller la vær å svare hvis du ikke har noe svar. Det finnes ingen dumme spørsmål, bør være holdningen. Spør noen i en useriøs tone, varsle moderator.

Eller ikke gjør det. Å gjøre som man vil innenfor retningslinjene er et populært alternativ, å gjøre som man vil utenfor retningslinjene er at annet, å gjøre som Mortal vil er et tredje. Om retningslinjene bør endres er en annen debatt, og jeg ser ingen grunn til at vi trenger egne brukerproduserte retningslinjer for hver forumdel.

Nr 1: "Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone."

Nr 2: "Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe."

Nr 4: "Hold dere til temaet i tråden."

 

I tillegg finnes en netikette som du sikkert har godt av å lese.

 

Håper dette forumet tar seg litt opp i fremtiden, for det jeg leser her i dag er meget skuffende.
Det synes jeg var veldig leit Mortal, og jeg håper at vi fra nå av klarer å leve opp til forventningene dine.
Jeg skal ihvertfall prøve. Får håpe at det er noen moderatorer som tar litt tak fra nå av.
Lenke til kommentar
Les denne FØR du svarer på noe
Så flott at du mener at du selv har et rettferdighetsbilde som gjør at du bør sette retningslinjer for hvordan vi skal svare på poster.

Ja, det er bra at det er noen som tar tak i den elendige holdningen som er på dette forumet. Håper flere åpner øynene sine etter denne tråden!

Jeg kan bare ikke forstå at Mortal ser på det som sitt ansvar/myndighet å diktere hvordan folk skal poste når vi allerede har retningslinjer som de fleste vet om. Om man velger å følge disse er en personlig sak, det er mulig at dette blir passet for dårlig på av moderatorer til at det fungerer som ønskelig (eller at poster ikke blir raportert). Det er vel først og fremst ordlyden jeg er uenig i og jeg innser at jeg er pirkete som få.

 

Selv om det er forståelig at man kan bli irritert over at det blir spurt det samme spørsmålet opptil flere ganger i uken, hjelper det ingen å hverken snakke nedlatende eller å ydmyke nykommere til fri-programvare-miljøet.
Å? Jeg velger å ikke se bort fra muligheten til at det kan være underholdende/tilfredsstillende for noen og at det kan bidra til å jage bort personer som ville ha postet flere av det noen ser på som "plagsomme poster".
Hvem som skal definere hva som er "plagsomme poster" er vel ikke deg? Man skal ikke jage vekk noen bare fordi de spør et spørsmål hvor svaret finnes på google, en eller annen man-side eller på tldp.org. Da hadde ikke dette forumet hatt noe for seg!
Poenget er at hver enkelt har egne mål og meninger og bestemmer selv hva de ser på som fordelaktig for seg selv å gjøre. Mao er det mye forskjellig som kan hjelpe "noen" avhengig av hva målet deres er.

 

Har man ikke tenkt å hjelpe noen bør man heller ikke svare.
Tja, viss det å svare hjelper mot å nå et annet mål enn det (målet) å hjelpe, bør vel den som har det målet i sin interesse svare for sin egen del, forutsatt at han vurderer konsekvensene til å være mindre enn gevinsten ved å nå målet sitt (med mindre personen er for dum for sitt eget beste da)?

Igjen svarer du bare piss. Lær deg å formulere setningene dine skikkelig!

Ingen bør svare fordi det stimulerer dem å rakke ned på folk.

Lær deg å lese. Hvorvidt noen "bør" gjøre noe som helst er avhengig av hva det ønskelige resultatet er.

 

Å komme med hundre poster der man opplyser at vedkommende har plaget oss med spørsmålet sitt, kommer ikke til å stoppe neste nykommer fra å gjøre det samme. Det skremmer nok heller brukeren fra å spørre her flere ganger.
Noen ser det muligens som positivt at brukeren blir skremt vekk.
I hvilket tilfelle er det positivt å skremme vekk en potensiell Linux-bruker?
I et tilfelle der en person, egoistisk nok, ikke ønsker å se flere poster fra en potensiell linux-bruker på linux-forumet, vil det for ham også være ønskelig å skremme vekk individet.

 

Man kan heller svare, med en vennlig tone, på spørsmålet. Så kan man heller, hvis man føler det er nødvendig, fortelle i en høflig tone at man neste gang kan prøve å benytte søkefunksjonen eller eventuelt bruke søkemotorer først.
"Kan" er et ord jeg liker. Man "kan" feks velge å si "RTFM! n00b!"
Ja, eller man "kan" logge ut av CS.
Så fint at du forstår.

 

Men det fører igjen til spørsmålet om relevansen og formålet ved dette forumet. Slik jeg ser det, bør dette være et sted hvor samtlige interesserte, enten det nå er nybegynnere, mer erfarne eller personer som er interessert i å begynne, kan spørre et hvilket som helst vesentlig spørsmål.
Om bare alle setningene dine var innledet med "Slik jeg ser det".

De aller fleste postene er vel egnes synspunkter, så det burde være unøvendig å skrive "Min mening er..." før hver eneste uttalelse!

Jeg innser det, men når noen får synspunktene sine til å høre ut som lov, kan det vel tenkes at et par "jeg synes" hadde vært på sin plass?

 

Altså. Spør noen i en seriøs tone, gi et seriøst svar eller la vær å svare hvis du ikke har noe svar. Det finnes ingen dumme spørsmål, bør være holdningen. Spør noen i en useriøs tone, varsle moderator.

Eller ikke gjør det. Å gjøre som man vil innenfor retningslinjene er et populært alternativ, å gjøre som man vil utenfor retningslinjene er at annet, å gjøre som Mortal vil er et tredje. Om retningslinjene bør endres er en annen debatt, og jeg ser ingen grunn til at vi trenger egne brukerproduserte retningslinjer for hver forumdel.

Nr 1: "Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone."

Nr 2: "Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe."

Nr 4: "Hold dere til temaet i tråden."

Noe som gjør denne tråden "obsolete" imo.

 

Håper dette forumet tar seg litt opp i fremtiden, for det jeg leser her i dag er meget skuffende.
Det synes jeg var veldig leit Mortal, og jeg håper at vi fra nå av klarer å leve opp til forventningene dine.
Jeg skal ihvertfall prøve. Får håpe at det er noen moderatorer som tar litt tak fra nå av.
Enig.
Lenke til kommentar
Jeg husker da jeg begynte. Jeg var flittig og leste masse på nett før jeg tuslet inn i en IRC-kanal og spurte om noe på høflig, gjennomtenkt og saklig vis. Da ble jeg også som oftest møtt på samme gode måte.

Men ikke alle som vil begynne med Linux er nerder, og takk Gud for det.

 

Poenget mitt med å være her på dette forumet er å gjøre det enklere for folk som ikke har så mye kompetanse innenfor data skal få det lettere.

 

Frem til nå har Linux vært forbeholdt brukere med peiling. Det er på tide det tar slutt.

:thumbup: Litt av meningen med forumet er vel at vi skal være litt linux-"advocates" her. Vi trenger ikke underbygge ideen om at alle linux-brukere er nerds...

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Vi alle kan google og så kan vi stenge forumet.

 

Siden alle svar egentlig finnes ute i den store verden.

Så trenger ingen å svare på noen.

For er jo det noen egentlig ikke gidder , de liker mye bedre å kjefte å drite ut folk.

Jeg husker deg, og vet godt at du sikter til meg med disse kommentarene.

 

Jeg er en sterk tilhenger av ærlighet. Man kan og bør alltid være ærlig (innen rimlighetens grenser). Dette innebærer også ærlig kritikk, og jeg mener alle har godt av ærlig kritikk. Det innlegget jeg skrev den gangen var helt ærlig, og jeg mente ikke å være nedlatende, men jeg var irritert da jeg skrev det og det er mulig jeg formulerte meg noe krasst som følge av det. Jeg beklager om du tok deg nær av det.

 

Jeg tror det har bygd seg opp noe irritasjon blandt de faste tilhengerene av dette forumet over å svare på det samme om og om igjen, spesielt de spørsmålene som er veldig lette å finne svar på med google, og at dette har medvirket til de holdningene som nå ligger over forumet.

 

Jeg for min del skal om ikke annet prøve å være mer høflig i framtiden siden det tydeligvis er et ønske om det. Det er vel egentlig bare det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar

Hadde ikke deg i tankene i det hele tatt.

Tenker mer gjenerelt her på Linux sidene.

Er en veldig skarp tone ovenfor de som vil prøve noe nytt.

Er jo ikke alle som vet hva de skal søke etter og så får de en mitt på trynet første gang de er her.

Vil ikke si at det er det beste for utvidelse av Linux bruken.

 

Spørsmålet er da om de "lærde" vil at andre skal lære seg Linux.

Mange ganger virker det ikke slik.

 

Er mer en slik jeg kan og du kan ikke holdning og slik liker jeg at det er.

Så derfor skriver jeg "verdensmestere", for de vil jo bare være best og ikke lære fra seg.

Lenke til kommentar

Kan forsåvidt skjønne at enkelte blir irriterte når folk til stadighet spør i blinde, uten å ha sjekket opp noe som helst selv.

 

Men på den andre siden, så er det faktisk ikke verre en å gjøre følgende:

 

<IGNORE>

 

Nå leser du innlegget, irriterer deg kraftig over den late idioten som verken kan eller gidder en dritt.

Så leser du avisa. :whistle:

 

Når du har blitt ferdig med det, gjør du som beskrevet her:

 

</IGNORE>

 

Da vil man straks føle seg vesentlig bedre.

 

Vil samtidig benytte annledningen til å oppfordre alle som støter på problemer om å lese på tldp.org eller google, FØR de poster her.

Lenke til kommentar
Når de fleste spørsmål dekkes i sticky-tråder som lyser "LES HER FØR DU POSTER!!!!!!!!", så kan man for faen lure på om folk lett og slett er helt forjævlig tjukke i skallen eller at de ikke er i stand til å lese.

Hehe... Sant det. Er forsåvidt rart at det fortsatt ruller inn av den typen spørsmål.

 

Men som sagt:

 

<IGNORE>

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar
Når de fleste spørsmål dekkes i sticky-tråder som lyser "LES HER FØR DU POSTER!!!!!!!!", så kan man for faen lure på om folk lett og slett er helt forjævlig tjukke i skallen eller at de ikke er i stand til å lese.

Hehe... Sant det. Er forsåvidt rart at det fortsatt ruller inn av den typen spørsmål.

 

Men som sagt:

 

<IGNORE>

Men da kan man bare hive inn kodesnutten header location google.com til hele forumet.

 

Eventuelt til tldp.org

 

 

Skal man ha et forum, er det for å svare på spørsmål som blir stilt. Ikke nødvendigvis redirecte de til søkemotorer o.l.

 

Ofte greit å referere til dokumentasjon, ja, men ikke bare pælme ut brukerne!

Lenke til kommentar
På en annen side, så er jeg glad for at jeg fikk den behandlingen når jeg begynte med linux, for en linuxbruker kunne kunsten å lese manualer og bruke google.

Nå er jo de fleste manualene skrevet for brukere som kjenner konsollen/skallet godt og er noenlunde sikker på bruk av Linux, ikke for helt nye brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...