Gå til innhold

Les denne FØR du svarer på noe

Mortal

Anbefalte innlegg

Det er mange som svarer med en ganske så krass tone her på linux/unix-forumet av og til. Selv om det er forståelig at man kan bli irritert over at det blir spurt det samme spørsmålet opptil flere ganger i uken, hjelper det ingen å hverken snakke nedlatende eller å ydmyke nykommere til fri-programvare-miljøet.

Har man ikke tenkt å hjelpe noen bør man heller ikke svare. Å komme med hundre poster der man opplyser at vedkommende har plaget oss med spørsmålet sitt, kommer ikke til å stoppe neste nykommer fra å gjøre det samme. Det skremmer nok heller brukeren fra å spørre her flere ganger. Man kan heller svare, med en vennlig tone, på spørsmålet. Så kan man heller, hvis man føler det er nødvendig, fortelle i en høflig tone at man neste gang kan prøve å benytte søkefunksjonen eller eventuelt bruke søkemotorer først.

Men det fører igjen til spørsmålet om relevansen og formålet ved dette forumet. Slik jeg ser det, bør dette være et sted hvor samtlige interesserte, enten det nå er nybegynnere, mer erfarne eller personer som er interessert i å begynne, kan spørre et hvilket som helst vesentlig spørsmål.

Hvilke distro? Hva er Linux? Hvorfor er Linux best? Hva er åpen kildekode? Hvorfor sier noen GNU/Linux? Hvilke programmer finnes der til å erstatte sett inn Windows-program til Linux?

Alle bør besvares. Kort og greit. De fleste kan besvares av èn person, i noen vil andre si sine egne meninger, men hvis man ikke har noe positivt å bidra med, kan man like gjerne cat-e det til /dev/null

Noe alle som driver litt på med GNU/Linux vet, er at vi alle nyter godt av frivilliges innsats både når det gjelder programmering, skriving av dokumentasjon og diverse gratis forelesninger.

Det minste folk som bidrar gratis med hjelp til diverse, utvikling til diverse m.m., kan forvente, er at de som benytter seg av disse tilbudene kan gi litt tilbake til samfunnet.

Altså. Spør noen i en seriøs tone, gi et seriøst svar eller la vær å svare hvis du ikke har noe svar. Det finnes ingen dumme spørsmål, bør være holdningen. Spør noen i en useriøs tone, varsle moderator.

Håper dette forumet tar seg litt opp i fremtiden, for det jeg leser her i dag er meget skuffende.

Endret av Mortal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, høflighet gjelder jo også både spørsmålsstiller og de som svarer. Har også sett eksempler i andre fora der spørsmålsstiller nesten tror han/hun er på support og krever svar innen tre min, før de starter en ny tråd eller "bumper" den opp.

Men svar som f.eks "har du hørt om google", er unødvendige. Veldig mye av det jeg søker på google kommer nettopp i svar fra et eller annet forum ;).

Endret av Dell_Inspiron
Lenke til kommentar

Og som motvekt, så hadde det vert fint viss desse tinga vart fulgt opp av den som spør:

1. Bruk søkefunksjonen. Den fører ofte til at ein får svar langt raskare. (og ein får gjerne ein betre oversikt/fleire svar)

2. Vær tolmodig

3. Opptre hyggelig

4. Egeninsats. man vert ikkje mykje klok av å la andre gjøre allt arbeide for ein.

5. Skriv norsk, engelsk, dansk eller eit anna forståelig språk. (sms-språk/1337/gidikeåskiverikti o.l. hører ikkje i den kategorien)

Det er klart at den 'harde kjerne' her godt kunne opptre meir hyggelig og utovervendt, men det er desverre ein grunn til at dei har hardna til og, tildels, forsvunnet herfra.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Les denne FØR du svarer på noe
Så flott at du mener at du selv har et rettferdighetsbilde som gjør at du bør sette retningslinjer for hvordan vi skal svare på poster.
Selv om det er forståelig at man kan bli irritert over at det blir spurt det samme spørsmålet opptil flere ganger i uken, hjelper det ingen å hverken snakke nedlatende eller å ydmyke nykommere til fri-programvare-miljøet.
Å? Jeg velger å ikke se bort fra muligheten til at det kan være underholdende/tilfredsstillende for noen og at det kan bidra til å jage bort personer som ville ha postet flere av det noen ser på som "plagsomme poster".
Har man ikke tenkt å hjelpe noen bør man heller ikke svare.
Tja, viss det å svare hjelper mot å nå et annet mål enn det (målet) å hjelpe, bør vel den som har det målet i sin interesse svare for sin egen del, forutsatt at han vurderer konsekvensene til å være mindre enn gevinsten ved å nå målet sitt (med mindre personen er for dum for sitt eget beste da)?
Å komme med hundre poster der man opplyser at vedkommende har plaget oss med spørsmålet sitt, kommer ikke til å stoppe neste nykommer fra å gjøre det samme. Det skremmer nok heller brukeren fra å spørre her flere ganger.
Noen ser det muligens som positivt at brukeren blir skremt vekk.
Man kan heller svare, med en vennlig tone, på spørsmålet. Så kan man heller, hvis man føler det er nødvendig, fortelle i en høflig tone at man neste gang kan prøve å benytte søkefunksjonen eller eventuelt bruke søkemotorer først.
"Kan" er et ord jeg liker. Man "kan" feks velge å si "RTFM! n00b!"
Men det fører igjen til spørsmålet om relevansen og formålet ved dette forumet. Slik jeg ser det, bør dette være et sted hvor samtlige interesserte, enten det nå er nybegynnere, mer erfarne eller personer som er interessert i å begynne, kan spørre et hvilket som helst vesentlig spørsmål.
Om bare alle setningene dine var innledet med "Slik jeg ser det".
Alle bør besvares. Kort og greit. De fleste kan besvares av èn person, i noen vil andre si sine egne meninger, men hvis man ikke har noe positivt å bidra med, kan man like gjerne cat-e det til /dev/null
Eller man kan bidra med noe negativt i stedet.
Det minste folk som bidrar gratis med hjelp til diverse, utvikling til diverse m.m., kan forvente, er at de som benytter seg av disse tilbudene kan gi litt tilbake til samfunnet.
Noen foretrekker at man heller bidrar direkte til prosjektene man benytter seg av.
Altså. Spør noen i en seriøs tone, gi et seriøst svar eller la vær å svare hvis du ikke har noe svar. Det finnes ingen dumme spørsmål, bør være holdningen. Spør noen i en useriøs tone, varsle moderator.

Eller ikke gjør det. Å gjøre som man vil innenfor retningslinjene er et populært alternativ, å gjøre som man vil utenfor retningslinjene er at annet, å gjøre som Mortal vil er et tredje. Om retningslinjene bør endres er en annen debatt, og jeg ser ingen grunn til at vi trenger egne brukerproduserte retningslinjer for hver forumdel.
Håper dette forumet tar seg litt opp i fremtiden, for det jeg leser her i dag er meget skuffende.
Det synes jeg var veldig leit Mortal, og jeg håper at vi fra nå av klarer å leve opp til forventningene dine.
Lenke til kommentar
Man "kan" feks velge å si "RTFM! n00b!"

Svaralternativ 1: Les retningslinjene n00b! :thumbdown:

Svaralternativ 2: Jeg er enig i at det er frustrende med så mange nybegynnere som ikke gidder å forsøke å sjekke litt selv før de spør, men det er ingen unnskyldning for å være uhøflig. Se retningslinjene, bl.a #2 og #4.

Lenke til kommentar

Må selv si at dette forumet har altfor mange "verdensmestere" som ikke husker at de begynte på begynnelsen de også.

Jeg gadd vertfall ikke bruke det mer en stund og fant et annet med mer seriøsitet blandt de lærde.

Men ha en Gud Jul "verdensmestere" og alle dere andre som forsøker å få noe lærdom ut av en gjeng .........(sensurert). :innocent:

Lenke til kommentar
Må selv si at dette forumet har altfor mange "verdensmestere" som ikke husker at de begynte på begynnelsen de også.

Jeg husker da jeg begynte. Jeg var flittig og leste masse på nett før jeg tuslet inn i en IRC-kanal og spurte om noe på høflig, gjennomtenkt og saklig vis. Da ble jeg også som oftest møtt på samme gode måte.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Man "kan" feks velge å si "RTFM! n00b!"

Svaralternativ 1: Les retningslinjene n00b! :thumbdown:

Svaralternativ 2: Jeg er enig i at det er frustrende med så mange nybegynnere som ikke gidder å forsøke å sjekke litt selv før de spør, men det er ingen unnskyldning for å være uhøflig. Se retningslinjene, bl.a #2 og #4.

Men man "kan" fortsatt velge det ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan alle her inne velge hvordan de vil svare i tråder.

Jeg gir bare uttrykk for hvordan jeg vil ha det her. Dersom folk her vil ha det på en annen måte er det selvfølgelig ingenting jeg kan gjøre med det. Forumet blir det vi gjør det til.

Lenke til kommentar
Jeg husker da jeg begynte. Jeg var flittig og leste masse på nett før jeg tuslet inn i en IRC-kanal og spurte om noe på høflig, gjennomtenkt og saklig vis. Da ble jeg også som oftest møtt på samme gode måte.

Men ikke alle som vil begynne med Linux er nerder, og takk Gud for det.

Poenget mitt med å være her på dette forumet er å gjøre det enklere for folk som ikke har så mye kompetanse innenfor data skal få det lettere.

Frem til nå har Linux vært forbeholdt brukere med peiling. Det er på tide det tar slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...