Gå til innhold

Problem: Tilkobling av DVD-brenner via FireWire

stian-hg

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et eksternt kabinett som jeg har satt en NEC ND3500A DVD-brenner i. Etter hva jeg er blit fortalt er FireWire å foretrekke foran USB 2.0.

Problemet er at PCen ikke finner DVD-brenneren når jeg kobler til via FireWire. Den finner den imidlertid når jeg bruker USB 2.0.

Nå har jeg aldri brukt FireWire i mitt liv og da heller ikke sammen med denne PCen og lurer derfor på om det er noe jeg burde vite om? Er det noe jeg må aktivere i BIOS? Har et P4P800-E Deluxe med til sammen to FireWire kontakter, har prøvd begge, uten hell. DVD-brenneren er satt til Master jfr. bruksanvisning.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du windows XP? I så fall - prøv å oppgradere til service pack 2 hvis du ikke har gjort det alt.

Har hatt mye problemer med slikt selv :(

Brennere som ikke går sammen med firewire kontrolleren i det eksterne kabinettet - firewire brikkesett som ikke går sammen med kontrolleren i PC'en osv.

Prøvd å starte maskinen med brenneren tilkoblet på firewire?

Lenke til kommentar
Kjører du windows XP? I så fall - prøv å oppgradere til service pack 2 hvis du ikke har gjort det alt.

SP2 er installert.

Brennere som ikke går sammen med firewire kontrolleren i det eksterne kabinettet - firewire brikkesett som ikke går sammen med kontrolleren i PC'en osv.

OK. Jeg tror denne modellen er rimelig ny. Kan det hende at det kommer en firmware oppgradering etc. til kabinettet?

Prøvd å starte maskinen med brenneren tilkoblet på firewire?

Har kun prøvd restart, har ikke skrudd av skikkelig. EDIT: prøvde nå dette, uten hell.

En ting, jeg har en plextor ekstern, og den har en liten knapp bak for usb/firewire....

Jeg skulle ønske det var det som var problemet :)

Hvilken praktisk forskjell er det mellom USB 2.0 og FireWire egentlig? Skal enheten oppdages og installeres av Windows XP automatisk slik den gjør når jeg bruker USB 2.0? Må bare spør meg litt frem siden jeg faktisk er en FW-nybegynner :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Enheten skal gjenkjennes automatisk på firewire ja.

Praksis:

På mine eksterne kabinett oppnår jeg 19Mb/s på USB 2.0 med NEC - nok til ca 14x hastighet - men ikke nok til 16x.

På firewire får jeg 22-23Mb/s, så vidt nok til 16x (i blant en bitteliten begrensing helt på slutten av brenningen på 16x).

Lenke til kommentar
Funnet ut av problemet eller?

Nei desverre, men jeg har heller ikke prøvd. USB 2.0 fungerer fint for min del. Brenner foreløbig kun 12x plater og merker ikke noen spesiell forskjell. Utenom FireWire-saken så fungerer kabinettene utmerket. Bare utseende er nesten verdt det. Ser ut som noen halv-futuristiske pyntegjenstander :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...