loddebolten Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 prøv med en annen PSU.....! uansett om det er årsak til problemet ditt eller ikke er 350W PSU ren gambling på et slikt oppsett...radeon9800 bruker vel 75-90W strøm alene...så kan du plusse på 10W for hver 128 MB ram...osv...en svak PSU kan ødlegge hardweren din så bytt snarest er mitt råd...nå får vi sikkert som vanlig et innlegg om at "jeg kjører 350W på lignende system og det går heeeelt fint" og det kan nok stemme...spørsmålet er hvor lenge..litt støv og varme kombinert med at PSU går på "full spiker" hele tiden og vips...du er uten pc..! nå er det ikke bare å rope PSU hver gang det fjusker og det trenger ikke være årsaken til dine problemer men uansett hadde jeg skaffet meg en på min, 430W..helst 500-550W. da varer maskina di lengre og du slipper å gruble på om du har nok stabil strøm hvis du finner på å slenge inn en ekstra disk eller noe... Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg har akkurat samme hovedkortet og har samme problem. Hos meg skjer det veldig sjeldent og bare med høy CPU-load. Tror ikke temperaturen er problemet, siden den "bare" ligger i overkant av 50 og alle alarmer står en god del høyere. Dette hovedkortet fikk jeg tilbake etter en retur for en stund siden, det forrige hadde ikke samme symptomer. Min PSU er bare 300W så det kan jo være det, men jeg tviler litt. Det har skjedd uten at skjermkortet har vært noe særlig aktivt og mener at det kvalitets-watt som er oppgitt... Kanskje det har noe med turtallet på viftene å gjøre, ikke vet jeg... En BIOS-oppdatering er sikkert ikke dumt uansett. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Kanskje det har noe med turtallet på viftene å gjøre, ikke vet jeg... En BIOS-oppdatering er sikkert ikke dumt uansett. ja det er nettopp det. Når du ikke har oppdatert biosen på dette hk`et kommer denne alarmen på når du er under et hvist turtall på cpu viften. ihværtfall hva jeg hørte fra noen på forumet når jeg hadde samme problemet Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Det er ikke PSU, sjekka strømforbruket mitt på ei side her tidligere i høst, og da viste det seg at jeg hadde et strømforbruk på ca 270W, så 350W skal holde til det systemet jeg har. Men takk for innlegget loddebolten. Har samme hk som deg Laibach, du har hatt samme problemet hørte jeg. Var det slik at du starta PC'en din og kunne ha den på i 4-5 minutter før den slo seg av og begynte å ule? For det er det som er problemet mitt, CPU tempen er fin den ca 45 grader, og shutdown temp er disabla... Skal se om jeg rekker å oppdatere biosen... Vet det finnes tusen forskjellige beep codes, som kan si meg hva problemet er, men synes det er vanskelig å finne ut hvilken type beep jeg har, vet liksom ikke forskjellen på 1-2-1 og 1-3-1 osv Men tusen takk for alle svar, skal prøve meg frem litt til. Følg gjerne med videre, kommer med fler tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Får ikke oppdatert BIOS, pga finner ikke "floppy" i lista på "first boot device".... Merkelig, er det et annet system på Abit nf7 S2 eller? Får ikke boota floppy, skal jo stå i lista, det har det gjort på alle mine andre hovedkort... Noen som veit? Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Får ikke oppdatert BIOS, pga finner ikke "floppy" i lista på "first boot device".... Merkelig, er det et annet system på Abit nf7 S2 eller? Får ikke boota floppy, skal jo stå i lista, det har det gjort på alle mine andre hovedkort... Noen som veit? Sjekk alle kabler og at floppykontrolleren er aktivert i BIOS, tror noen av de alternativene er litt bortgjemt... Hvis du har en cd-brenner tilgjengelig kan du jo også brenne den på cd. Endret 23. desember 2004 av Solidox_ Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Plugg inn straum ledningen til skjermkortet. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Plugg inn straum ledningen til skjermkortet. He he, det er gjort for lenge sida, har bra peil på bygging, verre med mine BIOS kunnskaper... Rart jeg ikke finner floppyn, for den funker jo helt fint i windows.... Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Tror jeg har fiksa det nå, fant etter mye om og men floppyn og da fikk jeg oppdatert biosen og så resatte jeg cmos etterpå. Så nå har PC'en stått på i 20 minutter uten noe tull, ny rekord forøvrig Får bare be til Gud om at det holder seg bra nå, virker sånn, men man vet jo aldri med datamaskiner. Er jo det som er litt av sjarmen med det, el not! PS: Takk Laibach, du hjalp meg mye, gull verdt at du skrev inn og hadde hatt samme problem. Tusen takk. Endret 24. desember 2004 av joho83 Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Okey, begynner på bli småforbanna på PC'en min nå. Grunnen til at det funka sist var at etter biosoppdateringa så hadde systemet satt ned CPU hastigheten, fra 166 mhz til 100 mhz, og så lenge CPU'en kjører på 100 mhz så funker alt perfekt. Men da jeg setter opp til 166 mhz (som min 2800+ normalt kjører på) så slår den seg av og begynner å ule! Noen som vet hva dette kommer av? Er CPU'en ødelagt? Sjekker tempen hele tiden og den har ikke vært over 45 grader, PSU'et er bra nok og shutdown temp er disabled... Endret 26. desember 2004 av joho83 Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Må jo være noen som har peil her? Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Trenger seriøst hjelp, all info kan være nyttig nå før jeg må teste ut alle komponentene i morra. Alt som kan spare meg for tid blir jeg glad for. Noen tips til hva problemet kan være, annet enn CPU? Lenke til kommentar
V36a Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Har samme hk, har samme problem, men til meg er det pwm som går for høyt. Tror pwm er psu, men er ikke sikker, siden det ikke står noen klar definisjon på abit's hjemmeside. jeg kjører med åpent kabinett, funker bra for meg. får ned temp noe drastisk da. :9 Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) En xp 2800mhz har vel 166,7*13 !eller er det 2800 mp du har ?(men det fins flere typer) se om mp står på rett,men ser ut som du begynner og nerme deg problemet.se også i hk boka er alt virkelig er rett justert i bios. Noen ganger juster cpu seg selv etter rammen,men har du pc 2700(166mhz) ram eller mere ?se iallefall om rammen er rett justert.. Endret 27. desember 2004 av Traxco Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 En xp 2800mhz har vel 166,7*13 !eller er det 2800 mp du har ?(men det fins flere typer) se om mp står på rett,men ser ut som du begynner og nerme deg problemet.se også i hk boka er alt virkelig er rett justert i bios. Noen ganger juster cpu seg selv etter rammen,men har du pc 2700(166mhz) ram eller mere ?se iallefall om rammen er rett justert.. Prosessoren er en AMD Athlon XP 2800+ som normalt skal kjøre på 166 FSB. Men hos meg så slår PC'en seg av og begynner å ule da jeg kjører på 166 FSB. Temperaturen er ikke høy i det hele tatt og shutdown temp står disabla så jeg kan utelukke at det er det som er problemet. Er også hundre prosent sikker på at alt står rett i BIOS, i tillegg er den oppdatert. Har lest igjenom hele hk-boka, men den har ikke noe mer å gi meg... Har Corsair PC3200 512 mb minnebrikke, så den skulle atpåtil være bra nok. I tilegg er den splitter ny, har nettopp fått PC'en min tilbake fra retur pga at det gamle Twinmos minnet mitt var defekt. Fler tanker rundt dette? Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Men vent litt, nå ble jeg litt usikker... Memory frequency sto på 200mhz, det er vel feil siden jeg har 3200 minne, skal ikke den da stå på 400mhz? Eller tar jeg feil? Nå ble jeg usikker..... Endret 27. desember 2004 av joho83 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Men vent litt, nå ble jeg litt usikker... Memory frequency sto på 200mhz, det er vel feil siden jeg har 3200 minne, skal ikke den da stå på 400mhz? Eller tar jeg feil? Nå ble jeg usikker..... Jeg har samme hovedkort som deg bare at det er Abit NF7 S2. Og samme minne og der kjører min 200mhz. har prøvd å få det til 400mhz, men får det ikke til så jeg regner med det er det riktige innstillingene, men sjekk om ikke Chipsettet ikke blir for varmt. For mitt er sinnsykt varmt! Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg har det samme hovedkortetsom deg Cazper, NF7 S2. Takk for opplysninga anngående minnet, da står det vel rett. Ja ja, da får jeg vel begynne å teste alle komponentene, en etter en.... Huff hater dette styret... Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Men vent litt, nå ble jeg litt usikker... Memory frequency sto på 200mhz, det er vel feil siden jeg har 3200 minne, skal ikke den da stå på 400mhz? Eller tar jeg feil? Nå ble jeg usikker..... Minnefrekvensen blir doblet pga. DDR, så derfor skal den være 200 MHz til 3200 minne, hvis prosessoren støtter det... Sikker på at du skal ha 400 MHz FSB på prosessoren? Hvis du får opp prosessoren som en XP 2800+ på 166 MHz, så er det riktig FSB, og alt over blir overklokking. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg skal jo ikke ha 400mhz på cpu'en, da dreper jeg den. Var 400mhz på minnet som jeg spurte om. Det jeg skal ha på cpu'en er 166mhz, men da begynner den og ule og slår seg av. På 100mhz går det bra. Testa skjermkortet mitt nå, bytta det ut mot et Geforce 3 kort, både for å se om det var hos skjermkortet feilen lå, eller PSU'et. Men da jeg satt inn geforce kortet så hakker det og går, fryser innimellom, inne i windows. Det virka jo helt fucked up, likte tydeligvis ikke det kortet. Satte tilbake radeon 9800 pro kortet mitt nå, og da var det tilbake til det samme gamle..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå