Laibach Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 prøver å skru av brannmuren på min nye billion bipac-6500, men finner ikke noe alternativ for dette. prøvde også å åpne porter på routeren men, det ser bare ut som om det går ann å legge til 8 regler. men trenger egentlig ikke den brannmuren så det hadde vært like greit å bare få skrudd den av, hvis det gikk an. Hjelp Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 ingen hjelp? Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Hei, det er vanligvis ikke mulig å "slå av" brannmuren i en slik router. "Brannmuren" som de fleste slike routere har er basert på NAT (Network Address Translation), dvs. på funksjonen som faktisk gjør det mulig å dele internet mellom flere maskiner. Du kan sjekke om du kan sette routeren i en "bridge"-modus, men avhengig av hvor mange IP-addresser du får tildelt (hos mange ISP'er bare en) kan bare en maskin om gangen kommunisere ut på internet (hele routeren mister da egentlig vitsen). Du kan også sjekke om du kan sette en av maskinene (en ip-addresse) inn i en så kallt dmz (Demilitarized Zone). Da vil maskinen med respektive ip-adresse stå rett ute på internett på din offentlige IP-adresse (om det er så lurt vet jeg ikke). Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Hei, det er vanligvis ikke mulig å "slå av" brannmuren i en slik router. "Brannmuren" som de fleste slike routere har er basert på NAT (Network Address Translation), dvs. på funksjonen som faktisk gjør det mulig å dele internet mellom flere maskiner. Du kan sjekke om du kan sette routeren i en "bridge"-modus, men avhengig av hvor mange IP-addresser du får tildelt (hos mange ISP'er bare en) kan bare en maskin om gangen kommunisere ut på internet (hele routeren mister da egentlig vitsen). Du kan også sjekke om du kan sette en av maskinene (en ip-addresse) inn i en så kallt dmz (Demilitarized Zone). Da vil maskinen med respektive ip-adresse stå rett ute på internett på din offentlige IP-adresse (om det er så lurt vet jeg ikke). ok, takk for svar. Hva skjer egentlig hvis jeg setter pc, en min i dmz? har jo en brannmur på pc'en fra før av, så det kan ikke være så farlig? pcen er satt til å motta ip adresse automatisk, må jeg skru av denne innstillingen for å sette pcen i dmz? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Setter du PC'en din til å være DMZ så vil routerens firewall og annen beskyttelse ikke gjelde for din PC. Da bør du kjøre Software basert FW på PC'en din. Da vil alle porter være åpne etc. Anbefales kun på f.eks filservere/webservere etc som du trenger å ha åpne ut, men da settes de opp med ege SW FW eller annen sikkerhet stort sett. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Setter du PC'en din til å være DMZ så vil routerens firewall og annen beskyttelse ikke gjelde for din PC. Da bør du kjøre Software basert FW på PC'en din. Da vil alle porter være åpne etc. Anbefales kun på f.eks filservere/webservere etc som du trenger å ha åpne ut, men da settes de opp med ege SW FW eller annen sikkerhet stort sett. ja, men sikkerheten blir ikke noe dårligere en den var før jeg hadde routeren med firewall? for da var PCen bare koblet direkte til "telenor boksen". Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 En mye sikrere metode er å finne ut av hvilke porter du trenger, og så forwarde disse portene til din lokale IP. Da slipper du at alle 65 tusen portene er åpne for absolutt alle hackere. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Takk for alle svar!!! alt funker fint nå. GOD JUL Endret 25. desember 2004 av Laibach Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå