Artistic.Hipster Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Er en stund siden jeg har postet her nå, og tar en liten oppsumering av bilder jeg har tatt i det siste: Vann? Follow me! Domkirken Flying feather Stavanger sentrum Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Likte "Follow me!". Ser at du har et støvkorn på CCD'en?? Oppe til venstre, rett over øverste fuglen... Lenke til kommentar
amaril Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 follow me! har Vignettering. Domkirken og Stavanger sentrum ser ut til og være tatt for hånd. Likte personlig god Flying feather, men kunne godt ha brukt litt lavere lukkertid. Hvilkne innstillinger brukte du på bildene? Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Hvilkne innstillinger brukte du på bildene? Uff, masse forskjellig, på fjær bildet så var det vel veldig lav lukkertid(ca. 60) Domkirken og sentrum er tatt for hånd ja(desverre ) BIGG, hmm mulig det Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 BIGG, hmm mulig det Rett over øverste fuglen, omtrent midt imellom den og øverste kanten på bildet... Lenke til kommentar
CTH-DK Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg synes personligt at det er "Follow me" der er det bedste. "Flying feather" tror jeg ville være bedre med en lidt mere ensfarvet baggrund, eller måske en skov i baggrunden ville være det bedste. MVH Casper Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Vann var min favoritt Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 syntest Flying feather var best Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Hadde håpet på litt mer kritikk enn hvilket som var favoritten deres da, men det er jo hyggelig uansett. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Vann bildet er nok det bildet som faller mest i smak hos meg. Noen av bildene er litt kjedelige, men vann og flying feather er stilige. Særlig sistnevnte. Flott ide! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Er en stund siden jeg har postet her nå, og tar en liten oppsumering av bilder jeg har tatt i det siste: Vann? Follow me! Domkirken Flying feather Stavanger sentrum Vann: Pent nok, men litt kjedelig. Trisk: Prøv å plassere noe fargerikt, eller f.eks. et bilde, som bakgrunn. Dette vil kunne speiles/bøyes i vannstrålen og gjøre det mer spennende.. Follow me: Jeg ser du har et problem med vignettering. Hvilket objektiv har du brukt? Ser du har brukt D70 med 70mm, og det er jo merkelig om du får vignettering på 70mm med kit-objektivet. Jeg har aldri merket noe slikt selv. Dette kan heldigvis ganske enkelt redigeres i Photoshop, og særlig om du bruker RAW-formatet (vignetting control i Capture). Ellers fint bilde med fuglene som "linje". Domkirken: Dette likte jeg ikke så godt. Antakelig pga endel bevegelsesuskarphet, særlig tydelig på klokka øverst. Bruk kortere lukkertid eller helst noe stødig underlag (stativ anbefales) på nattbilder. Flying feather: Dette hadde blitt penere med ensfarget bakgrunn. Gjerne svart, om du har en blitz til å markere fjæra med (uten å lyse opp bakgrunnen). Stavanger sentrum: Rotete bilde. Jeg ser ikke helt hva du vil framheve. Her er både juletrelys (på løvtrær), lyktestolpe, tribune/trapp og en statue, men uten noen spesiell sammenheng. Se for deg om sammenhengen blir større om du plasserer en nisselue på statua, og bruker statua som hovemotiv med juletrelys i bakgrunnen (og unngår å få med trapp og lyktestolpe i bildet). Da blir det to færre ting å forholde seg til, mens de to tingene er sterkere knyttet sammen (stikkordet er jul, pluss evt andre assosiasjoner, "her er det endelig en som ikke stresser i jula", "makan til julejuggel" eller noe sånt) Endret 22. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Vann: Pent nok, men litt kjedelig. Trisk: Prøv å plassere noe fargerikt, eller f.eks. et bilde, som bakgrunn. Dette vil kunne speiles/bøyes i vannstrålen og gjøre det mer spennende.. Follow me: Jeg ser du har et problem med vignettering. Hvilket objektiv har du brukt? Ser du har brukt D70 med 70mm, og det er jo merkelig om du får vignettering på 70mm med kit-objektivet. Jeg har aldri merket noe slikt selv. Dette kan heldigvis ganske enkelt redigeres i Photoshop, og særlig om du bruker RAW-formatet (vignetting control i Capture). Ellers fint bilde med fuglene som "linje". Domkirken: Dette likte jeg ikke så godt. Antakelig pga endel bevegelsesuskarphet, særlig tydelig på klokka øverst. Bruk kortere lukkertid eller helst noe stødig underlag (stativ anbefales) på nattbilder. Flying feather: Dette hadde blitt penere med ensfarget bakgrunn. Gjerne svart, om du har en blitz til å markere fjæra med (uten å lyse opp bakgrunnen). Stavanger sentrum: Rotete bilde. Jeg ser ikke helt hva du vil framheve. Her er både juletrelys (på løvtrær), lyktestolpe, tribune/trapp og en statue, men uten noen spesiell sammenheng. Se for deg om sammenhengen blir større om du plasserer en nisselue på statua, og bruker statua som hovemotiv med juletrelys i bakgrunnen (og unngår å få med trapp og lyktestolpe i bildet). Da blir det to færre ting å forholde seg til, mens de to tingene er sterkere knyttet sammen (stikkordet er jul, pluss evt andre assosiasjoner, "her er det endelig en som ikke stresser i jula", "makan til julejuggel" eller noe sånt) Dette var mer som jeg hadde håpet på (men hadde nå håpet på noe mer positivt ) Forstår ikke helt hva du mener med "Follow me!" Greier ikke å se hvilket problem me vigneteringen jeg har Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Vann: Pent nok, men litt kjedelig. Trisk: Prøv å plassere noe fargerikt, eller f.eks. et bilde, som bakgrunn. Dette vil kunne speiles/bøyes i vannstrålen og gjøre det mer spennende.. Follow me: Jeg ser du har et problem med vignettering. Hvilket objektiv har du brukt? Ser du har brukt D70 med 70mm, og det er jo merkelig om du får vignettering på 70mm med kit-objektivet. Jeg har aldri merket noe slikt selv. Dette kan heldigvis ganske enkelt redigeres i Photoshop, og særlig om du bruker RAW-formatet (vignetting control i Capture). Ellers fint bilde med fuglene som "linje". Domkirken: Dette likte jeg ikke så godt. Antakelig pga endel bevegelsesuskarphet, særlig tydelig på klokka øverst. Bruk kortere lukkertid eller helst noe stødig underlag (stativ anbefales) på nattbilder. Flying feather: Dette hadde blitt penere med ensfarget bakgrunn. Gjerne svart, om du har en blitz til å markere fjæra med (uten å lyse opp bakgrunnen). Stavanger sentrum: Rotete bilde. Jeg ser ikke helt hva du vil framheve. Her er både juletrelys (på løvtrær), lyktestolpe, tribune/trapp og en statue, men uten noen spesiell sammenheng. Se for deg om sammenhengen blir større om du plasserer en nisselue på statua, og bruker statua som hovemotiv med juletrelys i bakgrunnen (og unngår å få med trapp og lyktestolpe i bildet). Da blir det to færre ting å forholde seg til, mens de to tingene er sterkere knyttet sammen (stikkordet er jul, pluss evt andre assosiasjoner, "her er det endelig en som ikke stresser i jula", "makan til julejuggel" eller noe sånt) Dette var mer som jeg hadde håpet på (men hadde nå håpet på noe mer positivt ) Forstår ikke helt hva du mener med "Follow me!" Greier ikke å se hvilket problem me vigneteringen jeg har Du ser vel at du har vignettering? De litt mørkere områdene i hjørnene. Jeg synes det er med på å skape en ramme rundt fuglene så i dette tilfellet faller det positivt synes jeg. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Follow me: Jeg ser du har et problem med vignettering. Hvilket objektiv har du brukt? Ser du har brukt D70 med 70mm, og det er jo merkelig om du får vignettering på 70mm med kit-objektivet. Jeg har aldri merket noe slikt selv. Dette kan heldigvis ganske enkelt redigeres i Photoshop, og særlig om du bruker RAW-formatet (vignetting control i Capture). Ellers fint bilde med fuglene som "linje". Dette var mer som jeg hadde håpet på (men hadde nå håpet på noe mer positivt ) Forstår ikke helt hva du mener med "Follow me!" Greier ikke å se hvilket problem me vigneteringen jeg har Jeg prøver å komme med noen forslag, og det betyr ikke nødvendigvis at bildene er dårlige;) Det er fort gjort å glemme å skrive det positive, og i det store og hele var det flere pene bilder her, men det var altså noe å rette på, og det er det vanligivis for de aller fleste. Fotografering blir man aldri utlært på. Selv har jeg heller ikke drevet med det særlig lenge, men jeg føler at jeg lærer mer og mer.. Vignettering synes som mørke hjørner på bildet. Jeg tviler på at himmelen faktisk var mørkere på de delene av himmelen, så jeg antar det er vignettering her. Som Pallesen sier; på noen bilder kan det faktisk være like pent med vignettering, og det kan godt hende dette er et eksempel på det. Jeg tenkte likevel det var greit å si fra så du er klar over "problemet" som av og til vil oppstå med noen objektiver, men da vanligvis på vidvinkel... Derfor var jeg også litt interessert i å vite hvilket objektiv du brukte Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Vignettering synes som mørke hjørner på bildet. Jeg tviler på at himmelen faktisk var mørkere på de delene av himmelen, så jeg antar det er vignettering her. Som Pallesen sier; på noen bilder kan det faktisk være like pent med vignettering, og det kan godt hende dette er et eksempel på det. Jeg tenkte likevel det var greit å si fra så du er klar over "problemet" som av og til vil oppstå med noen objektiver, men da vanligvis på vidvinkel... Derfor var jeg også litt interessert i å vite hvilket objektiv du brukte aha, men dette er jo bare et resultat av etterarbeidet i PS da (eller det var iallefall ikke så sterkt som det er nå) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) aha, men dette er jo bare et resultat av etterarbeidet i PS da (eller det var iallefall ikke så sterkt som det er nå) OK, da er det antakelig ikke et så stort problem. Jeg syntes bare det var litt rart at det ikke var symmetrisk, siden det med større sannsynlighet ville vært symmetrisk om du hadde lagt det på i bildebehandlingen...mens hvis det opprinnelig var pga optikken og symmetrisk, kunne det bli asymmetrisk fordi du bare hadde klipt vekk litt på den ene siden. God jul! Endret 23. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå