ImposteR_ Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hvis det er noen her som har koolance vannkjølingskabinett som mitt... så Ta ut radiatoren av pcen. Kjøp Masse slanger eller skaff deg noen ganske lange slanger. Dra slangene opp fra tanken i pcen. (husk å fylle tanken med kjølevæske/vann 90/10) blandingen bør være slik. Dra slangene opp til radiatoren. Radiatoren bør du plassere i bunnen på Fryseren din. Jeg kjørte Amd t-bird 1,4ghz@1,63ghz (steikovn) på rundt 30grader nå med vandlig vannkjøling. men når jeg hadde radiatoren i Fryseren så kjørte jeg -7 grader på MAX LOAD, 1701mhz (1,4ghz@1,7ghz(131*13)) Maskinen var sinnsykt stabil.. Gikk gjennom 3dmark 2001 MANGE ganger på 1024*768*32. og CPU Mark i Sisoft sandra 2002 MANGE ganger. Det er helt rått. ADVARSEL!!!! HUSK DETTE!!!!: Hvis&Når du prøver dette så må du ha Koolance kabinettet snudd på hodet med lokket til Vanntanken åpnet.. Start opp maskinen (jumpstart). og du vil se at innholdet i tanken minsker drastiskt. så du må huske og etterfylle tanken HELE tiden til det er HELT fult i alle rør/tanker/radiatorer..men når du ser kjølevæsken kommer nedover slangen for å gå inn i vanntanken igjen så hold tommelen over påfyllingstanken helt til at alt returvannet er gått oppover i systemet igjen. hvis du ikke gjør dette så kommer det til og bli for mye trykk i tanken og det vil renne over... DET BARE MÅ ALLE PRØVE/GJØRE UANSETT HVILKEN VANNKJØLING!!!!!!.. Men jeg likte koolance godt fordi den har 2 vannpumper i tanken.. og alt er tett så den orker og "dytte" litt mere vann med motstand enn alle de andre "enkel pumpe" systemene. (-: (-: (-: (-: Prøv dette alle sammen Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hva er grunnen til at du bruker 90% kjølevæske og 10% vann?? Det optimale blandingsforholdet for kjølevæske og vann er 50/50. Forskyver du det forholdet en av veiene (samme hvilken) så hever du frysepunktet. Med andre ord: Ved 50/50 blanding så har du frysepunktet ved ca -36 grader celsius. Forskyver du blandingsforholdet en av veiene vil frysepunktet krype oppover mot 0 grader igjen. (Ja jeg veit at du normalt sett ikke oppnår -36 grader i en vanlig dypfryser, så det er strengt tatt ikkenoe i veien for å kjøre et annet blandingsforhold). Forhindrer en sterkere konsentrasjon av kjølevæske at det oppstår korrosjon (bedre enn 50/50)?? Jeg har aldri kommet så langt at jeg har begynt med vannkjøling, så jeg må nesten grave og spørre litt. hehe. :razz: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 12:31, Ash skrev:Hva er grunnen til at du bruker 90% kjølevæske og 10% vann??Det optimale blandingsforholdet for kjølevæske og vann er 50/50. Forskyver du det forholdet en av veiene (samme hvilken) så hever du frysepunktet. Med andre ord: Ved 50/50 blanding så har du frysepunktet ved ca -36 grader celsius. Forskyver du blandingsforholdet en av veiene vil frysepunktet krype oppover mot 0 grader igjen. (Ja jeg veit at du normalt sett ikke oppnår -36 grader i en vanlig dypfryser, så det er strengt tatt ikkenoe i veien for å kjøre et annet blandingsforhold).Forhindrer en sterkere konsentrasjon av kjølevæske at det oppstår korrosjon (bedre enn 50/50)??Jeg har aldri kommet så langt at jeg har begynt med vannkjøling, så jeg må nesten grave og spørre litt. hehe. :razz: en vanlig fryseboks har en temp på ca -20-23cKjetil Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 12:37, Kjetil Lura skrev:en vanlig fryseboks har en temp på ca -20-23cKjetil Ja god dag mann økseskaft! Det er fortsatt ingen grunn til at man skal bruke 90% kjølevæske... Da kan man jo strengt tatt bruke 65% vann og 35% kjølevæske hvis temperaturen på fryseren er det eneste som gjelder. Og jeg veit at en fryser ligger på ~-20 grader. Jeg sa ikke direkte det i posten min, men jeg sa da faktisk at jeg vet at en fryser ikke er i nærheten av -36. :razz: Hva er grunnen til at man skal bruke så inni granskauen mye kjølevæske?? Lenke til kommentar
ImposteR_ Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg mener nå det at hvis du har f.eks 50% vann så er det mye mere vann som kan fryse.. eller Bli kaldt nok til at det expanderer seg.. det ville ikke vært så bra.. Jeg skreiv at man bør ha den blandingen. ikke at man "MÅTTE".. var bare det at vandet expanderte seg jeg tenkte på. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Husk også at dette vil ødelegge den fryseren du bruker. En vanlig dypfryser er laget for å fryse ned det du evt. måtte finne på å legge ned i, og derfor er motorene laget for å gå i små intervaller av gangen. (Når du putter noe nedi som ikke er fryst...) Med denne typen kostant varmetilførsel vil motoren gå konstant. Har lest om folk som har ødelagt både en og to frysebokser på dette. Skal du ha noe som fungerer bør du likegodt kjøpe et profesjonelt fryseelement med det samme.... :smile: -KJ Lenke til kommentar
ImposteR_ Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Fryse element? Hvor finner jeg det a og eventuelt hvor mye koster det? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 13:26, ImposteR_ skrev:Jeg mener nå det at hvis du har f.eks 50% vann så er det mye mere vann som kan fryse.. eller Bli kaldt nok til at det expanderer seg.. det ville ikke vært så bra.. Jeg skreiv at man bør ha den blandingen. ikke at man "MÅTTE".. var bare det at vandet expanderte seg jeg tenkte på. Da lærer du noe her idag. Forutsatt at det er vanlig bilkjølevæske vi snakker om så har den et optimalt blandingsforhold på 50/50. Ren kjølevæske og rent vann har begge et frysepunkt mye høyere enn en 50/50 blanding. Vann fryser som kjent ved 0 grader. Jeg er ikke helt sikker på når ren kjølevæske fryser. Men den optimale kombinasjonen er ihvertfall 50/50. Så du vil ha minimal risiko for at vannet fryser (og utvider seg) ved 50/50. Det finnes kjølevæsker med noe anderledes egenskaper, se f.eks på denne her. Den gir optimal effekt ved 60/40 (60% kjølevæske). Jeg har forresten lest om en annen "fin" løsning på kjølingsproblemet. Skaff en kjøleboks (type portabel) og tørris. Putt radiatoren oppi kjøleboksen sammen med tørrisen og du vil få kjølt ned sakene uten å knærte fryseren. Kjøleboksen er en enkel sak å få tak i. Men det er godt mulig tørrisen er en smule værre. Lenke til kommentar
Rubino85 Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg vet om en muligens ok kjøle-måte. Hvis du har et gammelt fryse skap eller kjøleskap så tar du ut vifte med radiator og kjører dette med luftslanger inn i kabinettet. Skal selv prøve med en brusmaskin kjøler. Hvis den enda sviver :wink: Da slipper du vann greie og alt d der. Blir sikkert ikkje like kaldt som med fryser ++ men d gjør nytten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå