Gå til innhold

Flytte boot partisjon

LittOmAlt

Anbefalte innlegg

Hei,

har i dag kjøpt meg en serial disk som skal bli min nye boot disk. Fra før booter maskinen fra en IDE disk.

Hvordan går man frem for å flytte boot disk fra en disk til en annen?

Har programmet Hard Disk Manager Pro 6 men er ikke helt erfaren med dette programmet. Tror det kan hjelpe meg, men er ikke sikker...

Så, noen som har erfaringer med å flytt boot partisjon fra IDE til S-ATA disk uten å re-installere?

LoA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort det med Ghost 2003. Det funket greitt for meg, men jeg har HK med native SATA kontroller, dvs jeg trenger ikke sette inn floppy med SATA driver. Har ikke testet hvordan det fungerer å flytte når du trenger denne driveren.

Kjenner ikke det programmet du nevner.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Jeg har et nytt abit IC7 max3 som har 6 S ata porter. Jeg har til nå bare IDE disker koblet til.

Det jeg skal gjøre er jo å koble til en S ATA disk (samsung).

Hva er stegene for å bruke Ghost?

Jeg gjetter følgende:

1) sett inn s ata disk

2) boote maskin

3) starte Ghost

4) be ghost kopiere (inmage) fra gml disk til ny disk

5) boote

6) gå inn i BIOS og si at mask skal boote fra S ata grensesnitt

7) alt i orden

Dersom dette stemmer lurer jeg på hva punkt 4 innebærer, siden jeg ikke kjenner ghost.

Dersom det ikke stemmer, noen av dere som vet hva som er den rette rekkefølgen?

Takker

LoA

Lenke til kommentar

Super info du viste til.

Men, jeg fikk det ikke helt til...

Image er nå lagret(og sjekket) på egen fysisk disk. Utfordringen kom da jeg skulle lese image inn på ny disk.

Den nye disken er en SATA disk. I BIOS satt jeg opp min gamle boot disk å boote fra på IDE 1 den disken med image på IDE2. SATA disken som SATA disk 1

Så startet jeg xp pro og fant den nye disken, denne partisjonerte og formaterte jeg.

Så startet jeg maskinen på nytt - i DOS - fra diskett.

Når jeg så strartet ghost.exe (fra A:) hang maskinen etter at ghost nesten var lastet. Det som skjedde var at ghost skjermen kom opp med ikke ghost menyen, deretter hang maskinen.

Lenger enn dette kom jeg ikke fra A:

Starte så xp igjen og forsøkte ghost via win grensesnittet. Maskinen bootet da fra C: og ghost lastet, men fortsatt samme feil, ghost lastet nesten men menyen kom ikke og maskinen gikk i heng.

Så da er spørsmålet, hva kan være galt når ghost går i heng?

Takker for svar, jeg har ikke peil på hva som kan løse denne utfordringen.

Takker

Lenke til kommentar

Tror du må bruke drivere til sata kontrolleren.

Bruk ghost 2005 , F6 for å legge inn driveren , så kan du legge inn imaget ditt på den nye disken. Er ikke helt sikker på dette , men slik gjorde jeg det.

Kunne overhodet ikke finne disken på silicon image kontrolleren uten å legge inn driverne på mitt IC7 max3 kort. Hvis du bruker Intel kontrolleren er det kanskje litt annerledes

Lenke til kommentar

Hei

takk, det kan være en løsning.

Silicon image kontrolleren er for sata 3-6, SATA 1 og 2 blir styrt fra Northbridge (altså Intel)

Så da lurer jeg på hvilke drivere jeg må legge inn for å få intel kontrolleren til å funke? Skal jeg benytte det som fulgte med kortet?

Har også lest et sted at en kan bruke en switch ifm ghost.exe, noen som vet hvilken switch som passer for en konfor med 2 ide disker og 1 SATA disk, der en booter fra IDE1?

Takker igjen

Lenke til kommentar

LØSNING :p

PÅ Å FLYTTE IMAGE FRA IDE -> SATA (og alt annet går også)

Gå til http://terabyteunlimited.com

Last ned "MakeDisk" og "Image for DOS"

Pakk opp filene i samme katalog og kjør Makedisk og lag en bootbar CD (tar ca 10 minutt da disken fylles)

Boot på nytt - fra CD og lag image.

Når image er ferdig flytter du image til den nye disken

Les PDF filen som følger med.

Jeg brukte minder enn 1 time på jobben (vel å merke når jeg har brukt 7 dager på andre løsninger)

Ghost funker ikke når image skal flyttes fra IDE til SATA (flere har rapportert dette til Symantech)

Lykke til og takk for hjelpen jeg har fått

LoA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...