Gå til innhold

Skal hjelpe naboen med en formatering...

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe naboen med en formatering, og har et par spørsmål...

De har nemlig en 46GB harddisk, men windows opererer bare med rundt 35GB. Den ble slik etter å ha vært på reperasjon...

Hvis jeg sletter alle partisjoner; hvordan skal jeg klare å lage én partisjon på 46GB? Tenkte jeg skulle bruke FAT32, men støtter det så store harddisker? Da jeg prøvde fdisk på min 120GB fant den bare noen-og-tredve-gigabyte...

Det blir vel Win98 SE, ettersom det er en 800MHz, 128MB ram osv. Dessuten har de original-cd-en til Win98 SE!

Kan noen gi meg noen tips om hvordan best og enklest mulig partisjonere denne harddisken? Er NTSF et alternativ i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTFS funker ikke med win98

en partisjon på 40gb fat32 eller 10gb osv virker....vet ikke helt om du mister så veldig mye ytelse eller plass på det....funker hvertfall hos meg.

men hovedkortet har mye og si...en gammel maskin jeg har takler ikke større en 32gb eller noe....

Lenke til kommentar

Den gamle Fdisk (opp til Win 98) takler ikke partisjoner over 32 GB.

Last heller ned ME-versjonen av Fdisk - tror du finner den på Microsoft sine sider, eller på http://www.fdisk.com.

Uansett bør du ikke ha større enn 8 GB store Fat32-partisjoner - sløser så mye plass pga. overhead i clusterstørrelsen.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

Skal laste ned en ny versjon av fdisk og prøve. Ellers er jeg veldig uenig i at hver partisjon bare bør være på 8GB. 5 partisjoner á 8GB vil bli mer sløseri enn én på 45! Samme hvor mye som går bort pga. overhead i clusterstørrelsen.

I'll be back!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-05 13:56, havegg skrev:

Takk for mange gode svar!

Skal laste ned en ny versjon av fdisk og prøve. Ellers er jeg veldig uenig i at hver partisjon bare bør være på 8GB. 5 partisjoner á 8GB vil bli mer sløseri enn én på 45! Samme hvor mye som går bort pga. overhead i clusterstørrelsen.

I'll be back!

ja om eg skulle ha gjort det som har 3 46,1gb + en på 100gb ville blitt maaaange partisjoner,100 er c:46,1 er d:osv.

Kjetil

Lenke til kommentar

Hehe, var akkurat bortom naboen for å fikse litt. Fyrte opp fdisk og så at 8GB av harddisken ikke var i bruk. Naboen nevnte noe om backup, og jovisst, på skrivebordet lå det en link til Drive Image!

Personlig ville jeg aldri brukt noe slikt, men kan sikkert være greit for noen. Men litt waste of harddiskplass når man tar backup av c: når man har fylt opp 8GB med programmer, dokumenter osv.

Vel, fikset et videoredigeringsproblem, nå gjenstår det bare å bli kvitt blåskjermene. De er ganske hyppige. Kommer inn i Windows 98 SE ca. 1 av 4 ganger. Jeee...

Jeg ville hatt WinXP og programmer på c:, alt annet viktig på d:

Men kanskje vi heller tar en clean Win98 SE install og installerer alt på c:... ellers så bruker vi Drive Image. Den tiden da speilbildet av c: ble laget, var i hvert fall ikke maskinen fullt så ustabil.

Men nok om det. Tror jeg starter en ny tråd om dette hvis det blir nødvendig. Denne helga skal jeg pleie min egen maskin!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-06-07 23:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...