Oxford Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg har en maskin med NF7-M hovedkort. Dette har vifte på NB, og passiv kjøling frarådes pga innebygd skjermkort i hovedkort. Er det noen som vet om det vil være tilstrekkelig med passiv kjøling på NB dersom jeg setter inn et skjermkort, slik at det integrerte kortet ikke brukes? Maskinen er ikke overklokket, og vil etter all sannsynlighet aldri bli det heller. Hvis dette er mulig, skal jeg sette inn et skjermkort med passiv kjøling, og sette denne på NB. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Burde fungere fint det sålenge du ikke bruker det interne skjermkortet.. Har den samme på NF7-S og det fungerer fint Lenke til kommentar
-x- Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Jeg har en maskin med NF7-M hovedkort. Dette har vifte på NB, og passiv kjøling frarådes pga innebygd skjermkort i hovedkort. Er det noen som vet om det vil være tilstrekkelig med passiv kjøling på NB dersom jeg setter inn et skjermkort, slik at det integrerte kortet ikke brukes? Maskinen er ikke overklokket, og vil etter all sannsynlighet aldri bli det heller. Hvis dette er mulig, skal jeg sette inn et skjermkort med passiv kjøling, og sette denne på NB. Hvis hovedkortet ditt har NB i nærheten av CPU og du bytter CPU-kjøler/vifte til Zalman CNPS6000Cu eller AlCu går det sikkert fint med en ZM-47J på NB - selv med integrert grafikk. Jeg har selv benyttet denne (og forgjengeren) på mange forskjellige chipset, og den holder seg forbausende kald. Den har en enorm overflate i forhold til kjøleren som står på chipsettet fra før. Grunnen til at du bør ha en CNPS600Cu kjøler er den geniale vifta som brukes til denne, nemlig FB-123. Det er en 92mm vifte som er festet på en brakett et lite stykke over CPU'en, noe som gjør at den også kjøler komponentene rundt på en generøs måte. Både NB og RAM har godt av litt ekstra kjøling i en kraftig, moderne maskin - og med kombinsjonen av CNPS600Cu, FB123 (inkludert) og ZM-47J på NB er maskinen meget godt kjølt - nesten uten en lyd. Det er en natt og dag opplevelse hvis du fra før har en billig eller boxed CPU-kjøler og en NB-vifte surrende. Spesielt for deg som ikke har en vifte på skjermkortet (enn så lenge) og plages med. Hvis du vil støyen til livs anbefaler jeg også HD fra Seagate (barracuda 7200.8) eller Samsung SpinPoint P80. Gjerne montert i NoVibes HD-oppheng kjøpt fra Microplex. Vil du ha et skjermkort så sørg for at det er uten vifte, eller med heatpipes ala Sapphires Ultimate Edition kort. Husk god kjølepasta, og vær litt raus. Chipsett er ofte ikke helt planslipte, og det blir lett luftlommer (=dårlig kjøling). Lykke til med NB-kjølerbyttet! Endret 20. desember 2004 av -x- Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Tusen takk for svarene, og spessielt tipsene fra deg -X- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Du kan trygt kjøre med passiv kjøling, selv om du bruker det innebygde skjermkortet. Grafikkretsen som er i NB er en nedskalert geForce 4 MX (400), og hvis du ser rundt på forskjellige grafikkort med geF 4 MX, så ser du at de fleste har ribber som er mindre enn Zalmans brikkesettribber. Dessuten er ikke vifterammen på NF7-M i nærheten til å bli varm selv om jeg har overklokket både FSB og grafikkretsen, selv uten kabinettvifter (om en ser bort i fra PSU-viften). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå