Gå til innhold

cdrom og dvdrom borte etter reset av cmos

jan.eric67

Anbefalte innlegg

Først må jeg si der har et supert forum her, har lært mye av dere.men har nå fått et problem jeg ikke finner noe hjelp til.

1. monterte ny ram (2*512) hadde 256 fra før

2. fikk pippelyder.

3. byttet om på rekkefølge rammen osv

4. ingenting hjalp,tips fra noen reset cmos,hjalp ikke.

5. tok ut den gamle 256 brikka, da ble alt bra,vel nesten.

Finner ikke cdrw og dvd min i xp, finner den i bios på de rette steder, hva kan ha skjedd. får opp kode 39 når jeg prøver å oppdatere drivere.

Har prøvd og boote fra xpcdèn men den vill ikke.

trenger sårt hjelp/forslag til ting jeg kan prøve

Hkort Asus a7s333

XPpro

Endret av jan.eric67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter cmos reset må du trolig en tur innom Bios, og enable diverse (se manual).

Prøv enable APIC mode (frigjøre flere IRQ), men hvor det står og hvordan det er tekstet i din Bios vet jeg ikke. Prøv i 'Advanced Bios Features' - der kan du trolig sette rekkefølgen på 'boot device' også. Har du en meny i Bios som heter 'Advanced Chipset Features', ta en titt på den også (enable diverse cache).

edit:

Se også i 'Power management setup' (e.l.) om du har et valg 'ACPI' enablet - WinXP kommuniserer direkte med Bios og strømstyring, men har man gamle kort på pci-slot som ikke støtter dette, så kan det være problem.

Mtp. ramproblemene, så har kortet ditt noe switcher du kan forsøke, men sjekk i bios om du først må tillate disse å styre med ram'en, for å unngå overstyring evt. konflikter.

I tilfelle du erfarer sånne feil, er det bare å resette cmos igjen og ta det fra nytt av (er normalt ufarlig)

Her

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Da har jeg sett igjenom bios, gjort endringer her og der, forsatt borte er de.

Tror kanskje det ligger i windows :innocent:

Prøver og boote med xpcd, da starter den men får en feil på \i386\halaacpi.dll, hva nå det måtte være (tror det er en driverfil)

Endret av jan.eric67
Lenke til kommentar

Kommer maskina opp i windows?

Akkurat den "hal-feilen" er visstnok referanse til strømstyring på hovedkort med 1 prosessor - har du WinXP SP2? evt. er det merknader i egenskaper for system/ maskinvare/ enhetsbehandling?

Kanskje den acpi bibliotek-fila er skadet, men her er jeg på enda tynnere is... kunne prøve å slette den gamle og kopiere den fra cd'n.

Lenke til kommentar

Her er fila på C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386 og er versjon 5.1.2600.2180 Den er tydelig referert til SP2 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)

Skriv i søk: halaacpi.dll

Du kan jo laste den fra http://www.dlldump.com/ (ca. 130kB - må bli medlem først?). Vet ikke om pc bug doctor er noen god ide for å sjekke om det er flere feil - den er er hvertfall gratis, og slike feil er ofte et tegn på flere.

edit:

Bug doktoren var slett ikke gratis likevel. Den skal ha godt betalt for brukernavn og nøkkel. Tipper den fixer ting som hvertfall ikke passer på min maskin (den fant bl.a. 1031 manglende snarveier - jeg har 10GB med fat32-filer på en partisjon, så her tror jeg den kan rote til skikkelig).

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Oi der var det strengt, får ikke til å slette den.

Den er vel i bruk - kanskje ikke så lurt å tukle med den (gi den en annen fil-endelse). Du kommer greit på nett fra maskina? Full pakke oppdateringer inkl. SP2 skulle ordne den saken.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Ja, kommer på nett som bare det, men siden han jeg kjøpte den pc fra ifjor ikke hadde lovlig xp på den, har det blitt dårlig med sp1 og sp2, må vel rusle bort og få kjøpt meg en lovlig versjon, kanskje like greit, får bare håpe det løser problemet.

Litt synd for jeg sitter med 3 pc med lovlige xp fra før av, men men

Kan man boote fra en oppgradering versjon eller er det kun fullversjonen som har det?

Kan vel legge inn den lovlige 98, for så bruke oppgradering, eller?????

Endret av jan.eric67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...