Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig vindusspyle problem


andreas76

Anbefalte innlegg

Jeg har en '87 mod Peugeot 205 1,9 GTI. Vindusviskerene viker på vanlig bruk. Men når jeg skal vakse vinduene viker ikke pumpe eller viskere. Hvis jeg plugger ut pumpen så virker viskerene igjen. Jeg har målt litt og finner at det kommer 12 V når jeg trykker for å vaske vinduene. Det er heller ikke kortslutning i kontakt mot pumpe.

 

Kan det være relèet?

 

Takker for hjelp, det er så kjipt å kjøre rundt uten å se noe nå for tiden....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jo en litt snodig feil.

Men altså, viskere virker på alle trinn, også når du bruker spylerknappen, men da kun når spylermotor er koblet vekk. Kobler du på spylermotor slutter viskere og gå. Er det rett forstått?

 

Er det slik at spylere aldri spyler? (eller spyler den, men viskere stopper)

Går det heller ingen sikring?

Lenke til kommentar

Viskerene funker på de "vanlige" innstillingene, men altså ikke på "spyleinnstilling" hvis pumpe er tilkoblet. Har forhørt meg litt men har ikke hatt tid til å sjekke det videre opp, og det ssom blesagt var at signalet på den "spylebryteren" muligens er dårlig, skiten, slik at det kommer litt strøm, nok til å trigge vindusviskeren, men ikke nok til å få i gang pumpen. Hva sier dere til det? Måler også noe volt når svitsen er på men bryter er av. Spyleren virker aldri... Har sjekker den ved å koble den direkte på batteri, og den er ok.

Endret av andreas76
Lenke til kommentar

Vel, det er jo en mulighet, eller jordfeil, evnt relee hvis det er det til spyler.

 

Men sånn rent praktisk tror jeg at jeg ville sjekket først, det som er enklest og komme til, altså ved spylermotor. Finn ut om det er + eller - som mangler.

Det kan du jo gjøre med noen ledningstumper og eller et måleapp.

 

Du kan jo prøve og koble deg forbi bryteren også, men da må du jo demontere litt og kanskje ha et sjema om du ikke kan se hvilken ledning det er.

 

Det du sier om "noen volt" høres litt jordfeilaktig ut syns jeg.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg tror det er jordfeil i bryteren, har jo ikke klart å få somlet meg til å fikse det enda. Men dritt på kontaktpunktene i bryteren kan gi litt krypestrøm, men gir da aldri skikkelig med ampere... Hva tror du? Skal sjekke om det er + eller - som er borte, men så lenge jeg kan måle volt vil jo det være litt vanskelig, da er det jo ikke fullstendig brudd...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Høres ut som bryteren er defekt. Flere som har hatt denne type feil. Sjekk blinklyset spaken også. Samme feil som kan oppstå der. Sikkert like før

før den sier fra sjøl.

Finnes plenty med deler hos bilopphuggere men anbefales å kjøpe nytt. Koster ikke all verden

Lenke til kommentar

Ja, det er vel gode muligheter for at det er feil på bryteren.

Det jeg tenkte mest på ifht å finne ut hva du mangler, var igrunn ikke å måle så mye, men mer eliminasjonsmetoden. På samme måte som du har prøvd spylermotor rett på batteri kan du prøve med en ledning. At du setter inn en ledning rett til jord på motor og prøver, så en rett til + batteri og prøver igjen (da gjerne med en hjeper til å trykke bryter, så du slipper å bruke masse tid på å feste prøveledninger)

Så bruker du samme metode oppe ved bryteren, hvis bryteren skal gi + til spyler, setter du en ledning med + rett på utgående ledning fra bryter osv helt til du finner hvor strømmen stopper

Dette krever jo at du finner ut hva som er pluss og minus i systemet, om bryteren gir + eller jord osv, med måleapp ser du jo fort det, og det vil gi deg svaret til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...