Mips Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hei Jeg er nybegynner med kamera og håper å få noen svar før jeg kjøper. Skal ta en del portrett bilder. * Er det kun digitale speilreflekt kamera som har hot shoe for ekstern blitz? * Kan noen digitale kameraer (ikke speilrefleks) vende blitzen opp slik at man kan fjerne skygger fra personen? Hvis ikke... * Gjør en slave samme nytten, evt. med lys fra begge sider og hva er pris området for dette? Fuji 5500 virker grei for meg, selv om minne type og ingen mulighet for ekstern blitz er et minus. Ønsker å bli kjent med manuelle instillinger, men om jeg ikke kan sette opp lys i stuen selv (holder stuelamper?) og må ha skikkelig blitz så er det dumt å bli begrenset med en gang. Andre forslag i området 3000-5000 ? Takker for alle konstruktive svar. Mvh Michael Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Det finnes flere digitale kompaktkamera som har sko for ekstern blitz. Canon sin G-serie blandt annet. Du kan sikkert får en brukt Canon G4 for en god pris. Har en kompis som har det og det tar nydelige bilder. EDIT: Det er forresten ikke noe must med blitz for gode protrettbilder. Dagslys som faller inn gjennom et vindu kan gi veldig gode resultater. Dersom du vil ha mindre kontrast i bildet (dvs mindre skygger) kan du holde opp en hvit plate på skyggeisden av ansiktet for å reflektere noe av lyset tilbake på ansiktet. Sett platen så nær du kan uten at den kommer med i bildet. Endret 20. desember 2004 av Aesop Lenke til kommentar
Ben Leiper Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Er ganske "grønn" selv så jeg sier ikke mye! Men det finnes et eget forum her for Objektiver, blitzer m.m. Der finner du nok svar på dette ganske raskt. Min erfaring på portrett er at intern blitz gir alle de vanlige feil med skygger, for skarpt lys etc. Å skyte via taket for eksempel kan jo være en løsning som du sier, men jeg har selv aldri sett er kamera med vridbar innebygd blitz. Mvh Ben Lenke til kommentar
Mips Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Denne er koster under 5000,- og har hotshoe slik at jeg ikke blir begrenset. Noen ser dårlige ting med denne? (for prisklassen 3000-5000) Andre brukt kjøp som noen andre heller ville gått for? Takker for responsen + 12x Zoom er gøy + Leica linse +billigere minne enn Fujii 5500 + 2 megapixler mer. +bildestabilisator - den har oppladbart batteri. Liker å kunne skifte ut selv med vanlige. https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...&view=techinfos Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Har hørt mye bra om det kameraet. Hadde det ikke vært for at jeg gikk for digital speilrefleks, så hadde den nok vært på ønskelista :-) EDIT: Du finner en review av kameraet her. Den fikk "Highly Recommended" Endret 20. desember 2004 av Aesop Lenke til kommentar
Mips Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Klart speilrefleks er tingen, men jeg strekker budsjettet litt allerede på ca 5000,- Litt kjipt med USB 1.1 Kommer til å ta åååår å få ut bildene.. men det prioriteres ganske lavt egentlig. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg har klart meg med USB 1.1. inntil ganske nylig (selv om det tok en halv time(!) å tømme et 512 Mb kort). Kjøp heller en USB2 kortleser når du har råd til det. Det er tross alt bildekvaliteten som teller, ikke hvor fort det går Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Har du klart å få blitz også inn i det budsjettet, eller har du "glemt" det? (Sånn som jeg gjorde med alt ekstrautstyret til mitt kamera... ) Lenke til kommentar
Mips Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) hehe.. det bare kameraet i budsjettet. Jeg kommer til å kjøpe blitz dersom jeg har behov for det. Da har jeg hvertfall hotshoe slik at jeg kan gjøre det. Er nybegynner så jeg har nok av innstillinger etc. å leke meg med til jeg får mer penger.. noe annet jeg har glemt å sette av penger til? kanskje en bæreveske..? Vet du hva en slave kan koste? kanskje du har en link? Endret 20. desember 2004 av Mips Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) En ren slaveblitz kan du få for noen hundrelapper, men da bruker du ikke blitz-skoen i kameraet. Jeg ville heller gått for en dedikert blitz som kan kommunisere med kameraet slit at du får automatisk lysmåling for blitz. Hvis du bruker slave må du selv prøve deg fram med styrken på blitzen, og det gir mange bomskudd i begynnelsen... Vet dessverre ikke hvilke blitzer som passer til Panasonicen, men det kan sikkert (nett)butikken hjelpe deg med. Prøv evt å søke på kameranavn og external flash på www.dpreview.com sitt forum. EDIT: Sjekk denne. Han anbefaler en blitz fra Sunpak til ca $100. Det er jo en god pris. Endret 20. desember 2004 av Aesop Lenke til kommentar
Mips Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Takker for link og gode tips. Tror en blitz som kommuniserer med kamera er noe for meg ja (hehe..) Blir skikkelig gira her siden dette kommer til å gi meg mange muligheter jeg ikke har hatt før.. Vurderer å kjøpe kamera (kanskje også en blitz) i Gran Canaria om noen dager. er nok noe å spare sålenge jeg får garanti som også gjelder her. Litt langt å dra tilbake hvis det skulle være noe. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Det er jo veldig greit å ha en lokal butikk å gå til hvis du får problemer da. Jeg fikk fokusproblemer på EOS-en min i høst, og da var det veldig greit å ha en person å snakke med ansikt til ansikt. Anbefaler deg å ta et søk på forumet her, det finnes helt sikkert flere tråder som tar for seg garanti på kjøp fra utlandet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hei Jeg er nybegynner med kamera og håper å få noen svar før jeg kjøper. Skal ta en del portrett bilder. * Er det kun digitale speilreflekt kamera som har hot shoe for ekstern blitz? * Kan noen digitale kameraer (ikke speilrefleks) vende blitzen opp slik at man kan fjerne skygger fra personen? Hvis ikke... * Gjør en slave samme nytten, evt. med lys fra begge sider og hva er pris området for dette? Fuji 5500 virker grei for meg, selv om minne type og ingen mulighet for ekstern blitz er et minus. Ønsker å bli kjent med manuelle instillinger, men om jeg ikke kan sette opp lys i stuen selv (holder stuelamper?) og må ha skikkelig blitz så er det dumt å bli begrenset med en gang. Andre forslag i området 3000-5000 ? Takker for alle konstruktive svar. Mvh Michael Slaveblitzer fungerer ikke nødvendigvis særlig bra med digitalkamera. Grunnen er at de blir gjerne utløst av pre-flash som de fleste digitalkamera bruker for å måle lyset. For portrett bør du også ta objektivet i betraktning. Med mindre du har studiobakgrunn vil du lett få forstyrrende skarp bakgrunn med kompaktkamera. Grunnen er at de ofte har ganske langsomme (les: med liten blenderåpning) objektiver med kort brennvidde. Ofte er man også intressert i å holde fokusdybden liten nok til at det er bare øynene som er helt skarpe (gir inntrykk av glattere hud), hvis du vil oppnå slikt kan du bare glemme kompaktkamera. Det er vanskelig å få gjort noe med brennvidden på kompaktkamera men forsøk ihvertfall å finne ett som gir rimelig stor blender på lang brennvidde. (panasonic sine f2.8 objektiver er kanskje nærliggende) Siden du bør bruke så lng brennvidde som mulig på kompaktkamera bør du også regne med ganske lang arbeidsavstand. (M.a.o. du bør ta stativ og et stort rom inn i regnestykket.) Er du seriøs på å ta portrettbilder ser jeg ikke bort i fra at en speilrefleks med en 85mm f1.4 kan lønne seg i det lange løp. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Canon sin G-serie blandt annet. Du kan sikkert får en brukt Canon G4 for en god pris. Har en kompis som har det og det tar nydelige bilder. Det tviler jeg sterkt på, da det kameraet faktisk ikke eksisterer :!: Lenke til kommentar
keiwaryu Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Metz har en fornuftig slaveblitz som er tilpasset digitalkamera. Den har en lærefunksjon som gjør at den tilpasser seg den innebygde blitzen i kameraet ditt. Fordelen med en slik er at man kan sette den opp hvor som helst og at man kan ta den med seg til ditt neste kamera (og neste og neste...) Jeg ønsker meg en slik til jul... Se omtale på Akam Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det tviler jeg sterkt på, da det kameraet faktisk ikke eksisterer Oops. G3 var det visst, som er 4 megapixler... Det er vanskelig å få gjort noe med brennvidden på kompaktkamera men forsøk ihvertfall å finne ett som gir rimelig stor blender på lang brennvidde. (panasonic sine f2.8 objektiver er kanskje nærliggende) Siden du bør bruke så lng brennvidde som mulig på kompaktkamera bør du også regne med ganske lang arbeidsavstand. (M.a.o. du bør ta stativ og et stort rom inn i regnestykket.) Er du seriøs på å ta portrettbilder ser jeg ikke bort i fra at en speilrefleks med en 85mm f1.4 kan lønne seg i det lange løp. f2.8 på Panasonicen er et veldig godt argument for å velge den fremfor andre kompaktkameraer. Det burde gi grei uskarphet i bakgrunnen om du stiller inn på ca 80-100mm, husk bare å ha god avstand mellom bakgrunnen og personen du fotograferer. Det krever ganske stort rom ja... Jeg har tatt noen portretter med 100mm f2.8 før jeg fikk meg en 50mm f1.8 linse, og de var jeg godt fornøyd med. Når det gjelder brukt av stor blenderåpning for å gjøre hud uskarp begynner du å bevege deg inn på ganske perfeksjonistisk arbeid. Det er mye spennende å lære seg om portrettfotografering utover dette, så jeg ville ikke vært bekymret for det. Dessuten kan man komme veldig langt med litt forsiktig postprosessering i PhotoShop. (Men det er tidkrevende...) Når jeg har lekt meg i studio har jeg brukt en ensfarget bakgrunn et par meter bak modellen, og blendet ned til ca f8 eller mer for å få så skarpe bilder som mulig. (Men for å få nok lys til det trenger du studioblitzer). Så har jeg brukt Photoshop for å etterbehandle hud slik at den ikke blir for detaljert. Lenke til kommentar
Mips Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Hva slags farge anbefaler dere på bakgrunnen? Hva er best for å skifte ut den med en annen i photoshop? Kanskje en grell grønnfarge er best? hehe.. en farge som tvilsomt blir brukt av modellen. Kan de mest grunnleggende ting i photoshop og jobber ellers med IT så mulighetene i programmet bør bare være hindringen. Jeg har ikke noe imot å bruke mye tid i photoshop da vi ikke snakker om samlebånds portettfotografering. Noen som har navn\link på plugins som kan være nyttig? eller filter som jeg bør ta en titt på? Blitzen var et godt tips. Takk keiwaryu Aesop. du nevnte det å gjøre hud mykere. Har du noen stikkord som jeg kan titte på siden? Kanskje bare blur. På hele modellen utenom øyne som det ble nevnt bør være skarpe. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Utskifting av bakgrunn i Photoshop har jeg dårlig erfaring med. Det ser skjelden naturlig ut og overgangen mellom forgrunn og bakgrunn er vanskelig å få til. Jeg har brukt en lyseblå bakgrunn med hell, og en sort på bilder der jeg vil ha det. Den sorte bakgrunnen er også praktisk å henge opp ved siden av personen du skal ta bilde av, for å skjerme mot bakgrunnslys. Dette gjør jeg typisk dersom jeg vil ha skygger med sterk kontrast. Med sort side og bakgrunn kan du få et bilde der bare den ene siden av ansiktet er synlig. Spesielt, men ganske morro å holde på med. Min neste bakgrunn kommer til å være hvit, med en ekstra blitz og noen fargefilter kan jeg få bakgrunnen i akkurat den fargen jeg vil. Svak blitz gir mørke farger og sterk blitz gir lyse farger. Men da kreves det som sagt enda en blitz. Jeg tror likevel dette kan lønne seg framfor å kjøpe flere forskjellige bakgrunner, de kommer fort på noen hundrelapper hver... PhotoShop: Dupliser bakgrunnslaget, kjør en veldig lett Gaussian blur på det nye( 1-2 pixler? ). Lag en mask på layeret som gjør at bluringen bare skjer på huden. For å justere mengden blur kan du så justere opacity. Det er fort gjort å kjøre for mye blur slik at bildet ser plastikk ut. Bedre med for lite enn for mye er filosofien min her... I tillegg bør du bruke samme teknikk for å kjøre Unsharp Mask på øyne, øyenvipper, øyenbryn og hår. Sett gjerne også opp fargemetningen littegranne på øynene (men ikke på det hvite). Du kan også gjøre en selection på tenner og velge selective color dialogen der du fjerner litt av det gule. Alt dette her er forresten litt fashion-preget, så jeg er ikke sikker på om de fleste mannfolk blir så happy av behandlingen. Lenke til kommentar
Elph Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 lite innspill til Aesop's siste innlegg: Sort bakgrunn blir etter min mening finest når man belyser den med fargefilter på blitsen, se bildeeksempler her: http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vi...?brukerid=24111 Hvit bakgrunn blir litt for "hardt" farget synes jeg Angående softing/bluring: Jeg bruker NeatImage til dette, og det er alltid viktig å gjøre dette på eget lag og justere opacity til det ser bra ut, eventuelt bruk viskelæret på øynene for at du skal fortsette å være skarpe. All retusjering, fjerning av rynker, kviser, arr, flekker etc bør gjøres i ett eget lag og så sette opacity slik at litt av det underliggende skinner svakt igjennom, slik at det ser ekte ut (80-90%) Lenke til kommentar
Chip2001 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Hei Jeg er nybegynner med kamera og håper å få noen svar før jeg kjøper. Skal ta en del portrett bilder. * Er det kun digitale speilreflekt kamera som har hot shoe for ekstern blitz? * Kan noen digitale kameraer (ikke speilrefleks) vende blitzen opp slik at man kan fjerne skygger fra personen? Hvis ikke... * Gjør en slave samme nytten, evt. med lys fra begge sider og hva er pris området for dette? Fuji 5500 virker grei for meg, selv om minne type og ingen mulighet for ekstern blitz er et minus. Ønsker å bli kjent med manuelle instillinger, men om jeg ikke kan sette opp lys i stuen selv (holder stuelamper?) og må ha skikkelig blitz så er det dumt å bli begrenset med en gang. Andre forslag i området 3000-5000 ? Takker for alle konstruktive svar. Mvh Michael De siste Nikon Coolpix har i hvertfall alt (Coolpix 8800 / 8400), kanskje også de foregående. De har hot shoe som sync og zoomer lyset med blitzene SB-600 eller SB-800, og det blir kanon-bra. Aldri tatt så bra blitzbilder noengang. Men litt dyr moro, naturligvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå