Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bekjempe kulden, låsene fryser.

staljin

Anbefalte innlegg

Smør inn dørlistene med siliconstift eller spray. Eller du kan bruke vanlig fett. En annen ide er å smøre fett på innsiden av døra der den ligger mot lista. Da vil du kunne åpne den nokså lett neste morgen..

5401900[/snapback]

Dette har jeg selfølgelig gjort, men det hjelper ikke. Problemet ligger i selveste døråpning systemet. For å si det sånn når jeg drar i håndtake går den fram som nårmalt, men jeg får ikke den klikk (opne dør lyd). Det samme er på innsiden av bilen. Dra i håndtake så mye du vil (og den går fint fram men ikke kommer tilbake på plass) du får ikke opne døra.

Nå så jeg på den "revne" håndtaket at det er en del rustmerker, så minn teori er at den dinksen håndtaket skal skyve/dytte/dra for å få opna døra er rustet og der samler det seg vann som gjør at det fryser så håndtake (som er laget i plast) glir på den isen fram å tilbake uten å dytte (skyve eller dra) den dingsen.

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smør inn dørlistene med siliconstift eller spray. Eller du kan bruke vanlig fett. En annen ide er å smøre fett på innsiden av døra der den ligger mot lista. Da vil du kunne åpne den nokså lett neste morgen..

5401900[/snapback]

Dette har jeg selfølgelig gjort, men det hjelper ikke. Problemet ligger i selveste døråpning systemet. For å si det sånn når jeg drar i håndtake går den fram som nårmalt, men jeg får ikke den klikk (opne dør lyd). Det samme er på innsiden av bilen. Dra i håndtake så mye du vil (og den går fint fram men ikke kommer tilbake på plass) du får ikke opne døra.

Nå så jeg på den "revne" håndtaket at det er en del rustmerker, så minn teori er at den dinksen håndtaket skal skyve/dytte/dra for å få opna døra er rustet og der samler det seg vann som gjør at det fryser så håndtake (som er laget i plast) glir på den isen fram å tilbake uten å dytte (skyve eller dra) den dingsen.

Staljin

5403456[/snapback]

Ser problemet ditt nå. Rust er problemer på de fleste bilene der... Som de andre sier da er at du må ta av dørtrekket og evnt tine opp isen. Bruk en varmepistol til det. Etterpå går du amok med med en smørespray. Så kan du legge over et lag med fett. Hvis nå at rusta har ødelagt for mye får du kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Høres ut som et velkjent problem, hadde dette problemet på min Carina tidligere i vinter - ikke mulighet å få opp døra selv om låsen gikk rundt. Demonterte døra, tørket og pusset godt før jeg brukte Turtle Wax silikon spray - problemet har ikke kommet igjen.

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Jobber på et sykehus, og tilfedigvis har vi fått inn en mann som er bilmekaniker, og det viste seg at han jobber på Møller (og jeg har en VW). For en sammentreff. Spurte han ang dette problemet (er vel beste man å spøre) og han sa at jeg burde demontere hele driten (låskassa og håndtak/låssylinder), tørke og smøre med automatgirolje. Han sier at det olje både løser skit, smører og sitter godt igjen. Da blir det vel sånn tenker jeg.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Jobber på et sykehus, og tilfedigvis har vi fått inn en mann som er bilmekaniker, og det viste seg at han jobber på Møller (og jeg har en VW). For en sammentreff. Spurte han ang dette problemet (er vel beste man å spøre) og han sa at jeg burde demontere hele driten (låskassa og håndtak/låssylinder), tørke og smøre med automatgirolje. Han sier at det olje både løser skit, smører og sitter godt igjen. Da blir det vel sånn tenker jeg.

Hilsen

Staljin

5410272[/snapback]

[sarkasme/]Ja, for akkurat det er det jo ingen som har skrevet i tråden.[/sarkasme]

T'Weed

Lenke til kommentar
Bruk lett penetrerende olje først, så avslutter du med tjukkas (grease).

Fra nøkkelsiden bruker du grafitt-basert olje til det renner over. Gjenta flere ganger."

T'Weed

5396300[/snapback]

Hjelper lite at du sa det, når jeg ikke skjønte det. Ikke sant? Lett penetrerende olje!?!?!?! :no: Skjønner jo ikke det, jeg. Som sagt jobber på sykehus, jeg. Hadde jeg sakt til deg noe som "pelvis" så hadde du nok ikke skjønt det, men "bekken" skjønner du nok. Sant? Prøv neste gang å være litt mer konkret, er du snill.

Takker for hjelpen (selv om jeg ikke skjønte det)

staljin

Lenke til kommentar

Heheh...har faktisk ganske så god peiling på anatomi og sykehus-sjargong, men samma det. Jeg mente ikke bare mine innlegg, det er flere som har forklart hva man kan og bør gjøre.

Kanskje ingen god ide å poste spørsmål om du ikke har forutsetninger for å forstå svarene.

Lenke til kommentar
Kanskje ingen god ide å poste spørsmål om du ikke har forutsetninger for å forstå svarene.

5410963[/snapback]

Hvorfor må du være så jævla vanskelig? Du skjønner visst ikke poenget med dette forumet? Jeg syns at i forumet skal eksperter hjelpe ikke eksperter. Jeg hjelper folk med overklokking som ikke skjønner forskjell mellom FSB og multyplier, og jeg sier ikke at de skal ikke poste.

Et sted må man begynne.

Er det så vanskelig for deg å si "gå og kjøp det og det", jeg trenger ikke å vite hva det hetter på faglig (kan hete "mors melk" for alt jeg vet).

Staljin

P.S. Håper du ikke tror du kan begynne som kirurg på et sykehus(siden du har så "god peiling på anatomi").

Endret av staljin
Lenke til kommentar

5410963[/snapback]

Hvorfor må du være så jævla vanskelig? Du skjønner visst ikke poenget med dette forumet? Jeg syns at i forumet skal eksperter hjelpe ikke eksperter. Jeg hjelper folk med overklokking som ikke skjønner forskjell mellom FSB og multyplier, og jeg sier ikke at de skal ikke poste.

P.S. Håper du ikke tror du kan begynne som kirurg på et sykehus(siden du har så "god peiling på anatomi").

5411412[/snapback]

Ok, ok, ok - var kanskje litt arrogant der da. Og du kan være helt trygg, kirurger har jeg stor respekt for. Grunnen til at jeg har litt peiling er at jeg har hatt god bruk for dem. (kirurgene, altså)

Lenke til kommentar
Spurte han ang dette problemet (er vel beste man å spøre) og han sa at jeg burde demontere hele driten (låskassa og håndtak/låssylinder), tørke og smøre med automatgirolje. Han sier at det olje både løser skit, smører og sitter godt igjen.

Dette var det beste forslaget. Skal ha det i bakhodet neste gang no sånt skjer...

Lenke til kommentar
Ok, ok, ok - var kanskje litt arrogant der da.

5411494[/snapback]

Hei.

Akkurat det jeg tenkte! Synd du har hatt bruk for kirurgane, men jeg ynderlig håper det gikk bra.

Takker for go hjelp og GOD BEDRING

Staljin

P.S. Overse god bedring hvis du er frisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...