Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bekjempe kulden, låsene fryser.

staljin

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en VW Vento 1.9TDK 1995 model , og sliter felt med låsene som fryser. Har prøvd låsolje med og uten teflon, men det hjelper bare hvis jeg bruker den på hverdagsbasis. Når jeg til slutt får bilen låst opp, kommer jeg meg ikke inn fordi jeg klarer ikke å opne døra på begge sidene, må komme meg inn via baksete, og det er tungt for en som er 192cm høyt.

Er det noen som har noe tips og hjelpe meg å spare litt på ryggen min?

Hadde en 84 model Honda Civic før denne og hadde aldri problem med låsene.

Takker for hjelpen på forhånd.

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste høst (FØR frosten) tar du av dørpanelene, og smører ned alle bevegelige delene av låsmekanismen på alle dørene. Bruk lett penetrerende olje først, så avslutter du med tjukkas (grease).

Fra nøkkelsiden bruker du grafitt-basert olje til det renner over. Gjenta flere ganger.

T'Weed

Lenke til kommentar

Tørk av dørlistene og sett de inn med silikon hvis du har problemer med å få opp dørene hvis døren er åpen. Ellers blir listene fort ødelagte.

Hvis du tar med deg en pose fra kjøkkenet med varmt vann, kan du holde denne inntil låsen til den tiner. Det er overraskende effektivt. Måtte selv gjøre det for noen dager siden.

Å ta av dørpanelene for å sette inn alt med olje er utvilsomt effektivt, men litt overkill i mine øyne.

I kjerringrådtråden skrev Lada2103 dette:

Et hett vintertips....

Det er lurt å smøre opp dørlåsene skikkelig før nettene blir lange og kuldegradene setter inn. Om man har glemt dette kan dørlåsen bli helt umulig å få opp en kald vintermorgen man har dårlig tid. Det er viktig når man smører dørlåsene at man ikke bruker "låsspray", da den ikke har noen vesentlig smørende funksjon. Låsspray er spritbasert og vasker effektivt vekk olja. Låssprayen tiner låsen kjemisk, og er en nødløsning man kan ty til når man IKKE har smurt låsen slik man burde. Bruk heller låsolje, som selges på samme sted som man får låssprayen. PS! man kan også bruke universalolje, det er billigere, men utformingen av flasketuten kan gjøre det vanskelig å få olja helt inn i låsen. (Om det er vanskelig å få olja inn i låsen, tar man bare olje på nøkkelen før man stikker den inn.)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En lite oppdatering. Låsene fryser ikke lengre, så nå får jeg låse opp, men jeg kommer meg ikke inn i bilen alikevel. Det å dra håndtake hjelper ikke får ikke døra opp. Må gå inn bakdør og håpe på at den kommer seg på slutten av kjøreturen.

Akkurat i kveld har jeg klart å knekke håndtaket på førersida. VAR SÅ FORBANNA :mad: da jeg ikke kom meg inn i bilen på et par minus grader her i Bergen.

Hva kan jeg gjøre? Skal ta av dørpanel og tørke innsiden av døra, men hva bør jeg smørre med?

TAkker

Staljin

Lenke til kommentar

Beste låsesprayen jeg har vært borti er Turtlewax sin med Teflon i! Helt suveren.

Har du fukt/vann i låsene så bør du demontere døren å legge hele låsen i ganske tynn olje å så prøv å få låst og åpnet den så den får smurt alle bevegelige deler inni

Lenke til kommentar
En lite oppdatering. Låsene fryser ikke lengre, så nå får jeg låse opp, men jeg kommer meg ikke inn i bilen alikevel. Det å dra håndtake hjelper ikke får ikke døra opp. Må gå inn bakdør og håpe på at den kommer seg på slutten av kjøreturen.

Akkurat i kveld har jeg klart å knekke håndtaket på førersida. VAR SÅ FORBANNA :mad:  da jeg ikke kom meg inn i bilen på et par minus grader her i Bergen.

Hva kan jeg gjøre? Skal ta av dørpanel og tørke innsiden av døra, men hva bør jeg smørre med?

TAkker

Staljin

5396024[/snapback]

Min post fra i fjor:

"Neste høst (FØR frosten) tar du av dørpanelene, og smører ned alle bevegelige delene av låsmekanismen på alle dørene. Bruk lett penetrerende olje først, så avslutter du med tjukkas (grease).

Fra nøkkelsiden bruker du grafitt-basert olje til det renner over. Gjenta flere ganger."

Hvorfor HØRTE DU IKKE!? Hehehe....

T'Weed

Lenke til kommentar

Det er en stor feil med låsene på din modell.Har ingen ting med låsesylindre å gjøre,men med låsekassa.Det er veldig vanskelig å smøre de opp.De må pumpes fulle av smøremiddel.Det kom en forbedring til dem.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problemet med min VW Polo 96 model..heldigvis fant jeg garasjeplass...jeg endte opp med å ta med en bøtte kosevarmt vann hver morgen og helle langs listene låsen fikk jeg som regel opp, men den forbanna døra frøs jo pokkermeg fast. ..funka meget bra.

Men det er jo alltids muligheten for at ruta ikke liker varmeforskjellen så godt :green: Men det funka nå greit..

Lenke til kommentar

Bør heller ta en pose med varmt vann å holde inntil låsen en liten stund istedenfor å tømme vann over låsen. Et annet triks er å varme nøkkelen med lighter å prøve å låse opp.

Låsen kan trenger ikke bare være treg i låsesylinderen når den er frosset, så full oppsmøring er det beste.

Lenke til kommentar
Det er en stor feil med låsene på din modell.Har ingen ting med låsesylindre å gjøre,men med låsekassa.Det er veldig vanskelig å smøre de opp.De må pumpes fulle av smøremiddel.Det kom en forbedring til dem.

5396534[/snapback]

Hei,

Har skiftet i fjor begge låssylindrene. Hjalp ikke noe det. Skal ta og skifte alt i neste uke.

I fjor til Jul, var jeg så forbanna pga av dette at jeg sendte en e-post til VW hovedkontor i tyskland. Fikk svar i februar i fjor.

De sa de har videresend e-post til Møller og bedt de ta kontakt. Har noen fra Møller tatt kontakt med meg? NEI!

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Min post fra i fjor:

"Neste høst (FØR frosten) tar du av dørpanelene, og smører ned alle bevegelige delene av låsmekanismen på alle dørene. Bruk lett penetrerende olje først, så avslutter du med tjukkas (grease).

Fra nøkkelsiden bruker du grafitt-basert olje til det renner over. Gjenta flere ganger."

Hvorfor HØRTE DU IKKE!? Hehehe....

T'Weed

5396300[/snapback]

Hei,

Tror du virkelig jeg vet hva du snakker om? Grafitt basert olje? Hva for noe?

Staljin

Lenke til kommentar

Jepp. Grafittbasert olje er låsolje tilsattgrafitt. Fås kjøpt på alle bensinstasjoner.

Men, det er jo ikke låsesylinderne som er problemet, som du sier. Er nok mekanismen i overføringene mellom håndtak og lås som har frosset, og da må du vel plukke av trekk og få smurt opp alle bevegelige deler i døra. (som jeg OGSÅ skrev for ett år siden....)

Og når jeg skriver lås, mener jeg den delen av mekanismen som frigjør døra fra dørstolplen, ikke låsen som låser håndtaksmekanismen. Rotete forklart dette, men du vil skjønne når du ser det.

T'Weed

Lenke til kommentar

SKjønner ikke helt hvor dere vil hen når han sier at han har fått den låst opp men ikke ÅPNET DØRA!!

Hadde det samme problemet med låsen. Tinte den opp og sprutet sånn multi spray inni med en gang... Funker fint nå...

Smør inn dørlistene med siliconstift eller spray. Eller du kan bruke vanlig fett. En annen ide er å smøre fett på innsiden av døra der den ligger mot lista. Da vil du kunne åpne den nokså lett neste morgen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...