Kirikiri Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Oppdaget at min lille fetter har begynt å lage spill, og han og pappan spurte om jeg visste om noe bra programmeringsverktøy. Han bruker et program som bruker Delphi-liknende kode (husker ikke navnet på det.) Så da er kanskje Delphi et greit sted å begynne. Finnes det noen rimelige kodevertøy for Delphi? Eller bør han heller bruke andre språk for å lage spill? Som stor utvikler-kusine synes jeg dette er storveis, men jeg er VB.net-person, og har en følelse av at VB.NET ikke akkurat er det beste for spill. Forslag mottas dermed med takk. Kirikiri Lenke til kommentar
saboi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 THE språk for spill er c++ + directx. "alle" store spill blir laget med det. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 C++. Raskt, effektivt, pent, elegant, utbredt, kraftig. Med et plattformuavhengig stabilt bibliotek som f.eks. SDL, OpenGL eller begge deler. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) eller bare holde seg til directx siden det er bedre og jeg antar at det er windows når de sier "delphi-liknende" Endret 20. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Nja, liker OpenGL bedre jeg da, det er litt mer low-level en Direct3D. Dessuten er extensions i OpenGL litt bedre tenkt ut, siden en ikke trenger å oppgradere OpenGL hele tida. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 geirgrusom, selv den mest inbitte ogl-kodern innrømmer at dx er bedre. ogl er ikke mer low-level i det hele tatt. og extensionene er IKKE bra tenkt ut. det er jo det alle hater med ogl. du aner ikke hvilke kort som støtter hvilke extensions og du må skrive 10000 fallback-koder Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) *kremt*John Carmack*kremt* uansett, så er extensions ganske enkelt å bruke når du har glh_genext.h og glh_extensions.h fra nvsdk inne. if(glh_extension_supported("GL_NV_vertex_array_range")) glh_init_extension("GL_NV_vertex_array_range"); else MessageBox("Extension not supported!"); istedet for "Your version of Direct3D seems to be out of date." nå er det min mening. glTexImage2D er genial glBindTexture er genial glBindObject (OGL 1.5) er genial glFogi(GL_FOG_DISTANCE_MODE_NV, GL_EYE_RADIAL_NV); er genial osv. Endret 20. desember 2004 av GeirGrusom Lenke til kommentar
saboi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) jada, sikkert noen som syns ogl er flottere. at du har 4 funksjoner som du syns er geniale er betyr ikke så veldig mye da, du kan få til teksturer og fog i dx også liksom.. jeg er sikker på at 90% av ogl-folka er enige at dx er bedre hvis de kan begge apiene. det er også en grunn til at de fleste spill bruker dx. for hobbybruk er det sikkert ikke store forskjellen mellom dx og ogl da.. men jeg liker måten dx er bygget opp mye bedre enn extensionhelvete i ogl. Endret 20. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Tja, spørs, jeg har brukt Direct3D, men jeg fant ikke så stort ut av det (klarte å tegne en sphere, men det var det), men OpenGL var endel lettere å få igang en d3d. OpenGL er jo sånn at en må skrive et rammeverk rundt det, det er ikke nødvendig i Direct3D, fordi DDS, PNG, JPG, GIF, BMP osv. er støttet direkte av APIet, sammen med .X mesh greiene, i OpenGL må du implementere alt dette selv, så da er libpng, og www.wotsit.org gode ressurser. Det er jo ikke noen Texture class, eller Mesh class, det er kun lav-nivå funksjoner som glTexImage2D, glBindTexture, glVertexArray, glTexCoordArray, glNormalArray, glColorArray, glSecondaryColorArray, glDrawElements osv. så det er jo litt mer jobb en D3D. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) så klart er det ikke klasser. dx er c++ ogl er c. dx er fortsatt like lavnivå som ogl, hvis ikke mer. er du helt sikker på at det er mer jobb med f.eks textures i ogl? det er ikke jeg. og jeg skjønner egentlig ikke at du syns det er bra hvis det er mer jobb men uansett, orker ikke starte apikrig. hver sin mening, selv om de fleste mener at dx er bedre, og det er fakta prøv og sett deg litt mer inn i dx enn å tegne en kule, jeg tror du blir positivt overrasket Endret 20. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Etter det jeg husker er DX C, hvor klasser emuleres av COM-interfaces? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) det hørtes fryktelig rart ut. hvordan skal man klare å emulere en klasse med com? edit, hmm når jeg leser litt i sdk'en så kanskje du har rett. har aldri giddet å lese det COM-greiene, har bare sett at det står "directx c++" og at de beskriver alt som klasser Endret 21. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) The Component Object Model (COM) is an object-oriented programming model used by numerous applications. Because the bulk of the Microsoft DirectX run time is in the form of COM-compliant objects, all DirectX developers need to have at least a basic understanding of COM principles and programming techniques Applications interact with COM objects in somewhat the same way they do with C++ objects Husker ikke nok av COM til å si noe om hvordan de gjør det, og egentlig driter jeg i det. Uansett ville de ha gjort det vanskelig for seg om DX var i C++, det er ikke så greit å lage bindinger til andre språk og en del programmerere vil skrive C og ikke C++. Endret 21. desember 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Hm, ikke for å ødelegge den gode stemmningen her, men python kunne vært en veldig bra start. python+pygame er lett å lære og å jobbe med. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 eller bare holde seg til directx siden det er bedre og jeg antar at det er windows når de sier "delphi-liknende" http://www.borland.com/kylix/ Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Hallo, folkens. Gutten er 12 år. Ingen racer i engelsk, og har vel heller ikke helt oversikt over objektorientering språk kontra andre språk. KISS, gutter. Kirikiri Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Da får han finne frem en ordbok da. Jeg var 12 da jeg leste Accelerated C++. Det er litt tungt i starten, men etter 1-3 kappitler, så går det meste ganske greit! ON TOPIC/DEBATTEN Det er vel ikke så veldig farlig om man begynner med OpenGL eller DirectX. Etter som hva jeg har lest på forumet, så er det ikke SÅ mye jobb å bytte API. Hvis man ikke liker OpenGl kan man heller prøve DirectX(og eventuelt vende tillbake) og omvendt. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Gutten er 12 år. Ingen racer i engelsk, ... Vel, da vet du hva han bør starte med... Lenke til kommentar
John B Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 THE språk for spill er c++ + directx."alle" store spill blir laget med det. Nå skal det sies at de fleste store spill er laget med en spillmotor, som utvikleren av spillet har laget selv. Ofte er dette en blanding av OpenGL sin grafikk og DirectX sin mulighet for nettverk/lyd ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå