Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp, nettverket streiker fullstendig

Anbefalte innlegg

Ja, nå skjønner jeg ingen ting. Har nettverk mellom 4 pcer. Alle kjører XP Pro, hovedmaskinene med SP2. Har Telenor ADSL med det gamle CellPipe modemet, samt en CNet CGS-550 5-ports Svitch.

Synes egentilig at nettverket hele tiden har gått tregt, og la derfor inn XP på en ny harddisk på hovedmaskinen. La da også inn SP2. Når får jeg kun koblet til internett på hovedmaskina, får ikke koblet meg til de andre maskinene. Heller ikke de andre maskinene får jeg koblet til internett eller til det lokale nettverket.

På hovedmaskinen kan jeg ikke bruke valget for aut. mottak av IP. Da får jeg melding om at nettverkstilkoblingen er avslått eller begrenset. Ved bruk av statisk IP-adresse, får jeg altså koblet til hovemaskinen, men ikke de øvrige. På hovedmaskinen bruker jeg IP-adresse 192.168.0.1 og forettrukket DNS 193.212.1.10 og alternativ DNS 193.212.1.11. På øvrige maskiner bruker jeg IP-adresse 192.198.0.2,3,4, IP-adresse på hovedmaskin som Gateway og samme DNS. Er dette riktig??

Hva slags valg av nettverksinstallasjon bør jeg bruke på de forskjellige maskinene?

Ville det hjulpet med en annen Swith, eller kanskje byttet ut ADSL-modemet med et som har innebygd router??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipsene. Etter nedlasting av oppdatering, får jeg nå koblet de andre maskinene til internett. Problemet nå er kun at maskinene ikke synes å finne arbeidsområdet, dvs. fildelingen mellom maskinene fungerer ikke. Har slått dette på i windows, og alle maskinene tilhører samme arbeidsområde. Har installert Norton Internet Security 2005, kan det være dette som blokkerer forbindelsen??

Lenke til kommentar

NIS er det verste som jeg opplevde. Internett ble veldig treg. Det så ut som NIS "sensurere" all innkommende netttrafikk. Jeg kunne ikke dele skriver (en skriver til 3 PCer). Hva er grunnen? Det vet jeg ikke, men jeg tar avstand fra NIS. Alle programmer fra Norton (Symantec) vil ta tak i harddisk slik at vi ikke kan kjøre Scandisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...