Gå til innhold

Angående stenging av tråder pga dårlig emnefelt


Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange dyktige moderatorer endrer et i utgangspunktet dårlig brukt emnefelt (f.eks brudd på 3-ordsregelen) til noe bedre fremfor å stenge hele tråden. Dette synes jeg igrunn er en meget god løsning, da det er både dumt og unødvendig at alle som diskuterer i tråden skal bli rammet. Dessuten burde det gå nesten like fort å endre tittelen og kommentere ovenfor trådstarter at dette blir gjort, som å stenge tråden og kommentere dette.

 

Hva med å gjøre dette til vanlig praksis dersom trådstarters innlegg ellers er seriøst og andre brukere har svart på tråden? Poenget med regler er vel først og fremst å skape trivsel blant forumets medlemmer, men når en tråd med 10-20 svar stenges, mener jeg at dette tvert imot skaper mistrivsel og irritasjon hos mange medlemmer som var involvert i diskusjonen. Selv om en moderator har muligheten til å stenge en tråd, betyr det vel ikke at han må gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være enig med deg der, men som modene sier de som ikke klarer å finne på noe kreativt, skal nå heller ikke få moderatorne til å hjelpe seg!

 

Men jeg syns mod-ene kunne gitt en totimersfrist, det kunne stå:

 

QUOTE
Treordsregelen er utnyttet eller dårlig bruk av emnefelt
du har 2 timer på deg fra denne meldingen ble posta til å endre emnefelt,
ellers stenges tråd!

Nedelling startes!

 

etterpå:

 

QUOTE
Emnefeltet er endret:
Du har brukt treordsregelen riktig eller du har brukt emnefeltet godt :thumbup: .

 

QUOTE
Emnefeltet er endret (eller ikke endret)
Emnefeltet er endret men til det verre.

Stenges!

 

Negative ting med dette kunne være om f.eks natta,

men da kunne modene gitt en lenger frist.

Lenke til kommentar

QUOTE (B|Real @ 20/12/2004 : 14:43)
QUOTE (The Strategy-player @ 20/12/2004 : 07:08)
Men jeg syns mod-ene kunne gitt en totimersfrist...

Er du klar over hvor mye arbeid det kommer til å gi oss?

mer enn å stenge tråden og skrive en 2 siders artikkel under om hvorfor?

 

 

om det er 3 ordsregelen som er brudt ,er det vel mindre arbeid og rette på den

enn å stenge og skrive hvorfor.

 

men da får dere ikke visa at dere har makt da :hmm:

Endret av War
Lenke til kommentar

QUOTE (War @ 20/12/2004 : 14:47)
QUOTE (B|Real @ 20/12/2004 : 14:43)
QUOTE (The Strategy-player @ 20/12/2004 : 07:08)
Men jeg syns mod-ene kunne gitt en totimersfrist...

Er du klar over hvor mye arbeid det kommer til å gi oss?

mer enn å stenge tråden og skrive en 2 siders artikkel under om hvorfor?

Det er bare ett lite musetrykk ;)

Lenke til kommentar

Afseth har skrevet en liten snutt om akkurat dette, en snutt som jeg er veldig glad i å sitere:

QUOTE (Afseth)
*Når trådstarter ikke har god nok fantasi til å finne på ett bra emnefelt, og i tillegg omgår tre ords regelen, stenges tråden. Dette er for å lære trådstarter å bruke emnefeltet mer riktig, for ellers driter han/hun bare i denne regelen ettersom han/hun tydeligvis ikke har lest retningslinjene. Det er nemlig en GRUNN til at tre ords regelen er der. Den er der ikke for moro skyld. Og når den omgås... ja, da må vi gjøre noe med det. Erfaringer viser at brukere ikke bryr seg når vi endrer emnefeltet for dem, for da tror de bare at "jaja, gidder ikke finne på bra emnefelt, for mod endrer det for meg uansett". Derfor må vi stenge, og tvinge brukeren til å finne på et bra emnefelt. Forstår nå?

Og så har alle medlemmer forpliktet seg til å lese retningslinjene, og gjør man ikke det, så er uvitenhet ingen unnskyldning. Og da bør man ikke klage over en slik avgjørelse.

 

At en regel blir håndhevet, ser jeg ikke helt poenget med å klage på.

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 20/12/2004 : 15:40)
Afseth har skrevet en liten snutt om akkurat dette, en snutt som jeg er veldig glad i å sitere:
QUOTE (Afseth)
*Når trådstarter ikke har god nok fantasi til å finne på ett bra emnefelt, og i tillegg omgår tre ords regelen, stenges tråden. Dette er for å lære trådstarter å bruke emnefeltet mer riktig, for ellers driter han/hun bare i denne regelen ettersom han/hun tydeligvis ikke har lest retningslinjene. Det er nemlig en GRUNN til at tre ords regelen er der. Den er der ikke for moro skyld. Og når den omgås... ja, da må vi gjøre noe med det. Erfaringer viser at brukere ikke bryr seg når vi endrer emnefeltet for dem, for da tror de bare at "jaja, gidder ikke finne på bra emnefelt, for mod endrer det for meg uansett". Derfor må vi stenge, og tvinge brukeren til å finne på et bra emnefelt. Forstår nå?

Og så har alle medlemmer forpliktet seg til å lese retningslinjene, og gjør man ikke det, så er uvitenhet ingen unnskyldning. Og da bør man ikke klage over en slik avgjørelse.

 

At en regel blir håndhevet, ser jeg ikke helt poenget med å klage på.

Vi blir aldri kvitt problemet med dårlige emnefelt !

Det vil alltid være noen som lager dårlige amnefelt, uansett hvor mange tråder dere stenger.

 

Derfor mener jeg det er det bedre å gjøre sånn som beskevet nedenfor.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

QUOTE (T.F.T @ 21/12/2004 : 18:57)
Vi blir aldri kvitt problemet med dårlige emnefelt !
Det vil alltid være noen som lager dårlige amnefelt, uansett hvor mange tråder dere stenger.

Det har du helt rett i! Derimot vil problemet sansynligvis begrenses ved at nye folk fort må lære seg hvordan de skal skrive skikkeluge emnefelt.

 

Se for deg de to følgende situasjonene:

 

1. Ny bruker skriver dårlig emnefelt og får tråden stengt. Ny tråd opprettes med et bedre emnefelt, og brukern har lært hva man bør skrive.

 

2. Ny bruker skriver dårlig emnefelt. Tråden får nytt navn av moderator og ny bruker er fornøy. Neste tråd får like dårlig emnefelt

 

Hvilken situasjon er best for fellesskapet?

 

Joa, jeg generaliserer, og ser verden veldig svart hvitt her, men det gjør du også.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 21/12/2004 : 21:18)
1. Ny bruker skriver dårlig emnefelt og får tråden stengt. Ny tråd opprettes med et bedre emnefelt, og brukern har lært hva man bør skrive.

2. Ny bruker skriver dårlig emnefelt. Tråden får nytt navn av moderator og ny bruker er fornøyd. Neste tråd får like dårlig emnefelt.

Hvilken situasjon er best for fellesskapet?

1. Ja, brukeren har kanskje lært noe, men samtidig er en ellers god tråd stengt. Både positive og negative konsekvenser.

 

2. Denne løsningen er heller ikke perfekt. Brukeren har ikke lært noe. Men tråden lever, og vi slipper mange av de stengte trådene.

 

 

Hva om dere heller endrer topic på tråden og gir en advarsel ?

 

Ja, det er strengt, men brukeren har jo forpliktet seg å lese retningslinjene, og han skal vite resultatet av dette, før han lager tråden. Når han da lager tråden med den elendige topicen har han bevist at han ikke gadd å studere retningslinjene, eller bare driter i dem, og fortjener derfor en advarsel, som han eventuelt kan få redusert senere om han beviser, eller sier, at han har forstått tegninga.

 

Hva som da skal kvalifiseres å bli gitt advarsel for kan jo diskuteres, og det kan jo hende dere moderatorer syntes denne metoden er for tungvin eller bare dum. :shrug:

 

Det er synd det ikke er noen enkel måte å få til dette på.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

QUOTE (T.F.T @ 21/12/2004 : 23:45)
Hva om dere heller endrer topic på tråden og gir en advarsel ?

Jepp, har jeg også tenkt på at må være en god ide. De aller fleste som lager dårlige emnefelt vil nok slutte med dette dersom de får advarsel. Jeg tviler på at det er mange som spekulerer i å lage dårlige emnefelt fordi mod uansett endrer det. Det er tross alt ikke så veldig vanskelig å finne på noe fornuftig å skrive i topic! Dårlige emner skyldes nok først og fremst uvitenhet blant endel brukere.

 

Poenget er at ikke alle deltakerne i en tråd skal lide fordi emnefeltet er dårlig. Jeg tror ikke antall dårlige emnefelt vil stige og dermed trekke forumets kvalitet ned dersom moderatorer endrer emnetittel og gir en advarsel eller annen form for "refs" til den aktuelle brukeren istedet for å stenge hele tråden. Jeg tror snarere tvert imot at advarsler vil virke svært preventivt da det er mye verre for en bruker å få advarsel enn at tråden han lagde blir stengt. Samtidig kan folk fortsette diskusjonen i den aktuelle tråden.

 

Stenging av tråd straffer alle trådens deltakere og skaper irritasjon blant mange brukere, mens advarsel til trådstarter straffer kun den som faktisk begikk feilen, og han vil da neppe begå samme feil igjen. Jeg kan ærlig talt ikke se noe stort problem med å gjøre det på denne måten, eller?

Lenke til kommentar

QUOTE (B|Real @ 20/12/2004 : 14:43)
QUOTE (The Strategy-player @ 20/12/2004 : 07:08)
Men jeg syns mod-ene kunne gitt en totimersfrist...

Er du klar over hvor mye arbeid det kommer til å gi oss?

Da får du trekke deg tilbake fra moderatorstatusen. :)

 

Moderatorer er vel til noe mer enn bare trådstenger vel?

Lenke til kommentar

QUOTE (Luzifer @ 26/12/2004 : 21:52)
Synst også at moderatorer skal flytte feilpostede poster, i steden for å stengte posten og be trådstarter starte en ny. Tar en moderator 2 sek!

Edit: leif

Nei, det tar betraktelig mere en det...

 

Tror få er klar over den reelle arbeidsoppgavene en moderator gjør her på forumet i det hele tatt...

Den worklisten er ganske så stor til tider skal jeg si dere..

 

Og hvorfor skal _vi_ bruker krefter på å ordne dårlige emner fra folk som ikke orker å lage emner som har noe med threaden å gjøre? De kommer aldri til å lære det, fordi vi vil da sy puter under armene på de brukerene.

Nei...vi stenger og forsetter med det..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...