Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitter i forhold til to telefonuttak i en boks

Anbefalte innlegg

Hei

Vi driver med en Gjør-det-selv-pakke her. Telefonenkabelen går i dag direkte inn på en boks med to uttak for telefon. Jeg forstår at splitteren må før alle telefoner, men selv om vi kobler den ene via splitteren, så er jo den andre telefonen tilkoblet som før.

Sånn det er forklart i heftet som følger med, så skal man kutte kabelen mellom to etter første telefonuttak hvis man har mer enn én telefon. Men vi har to telefoner på ett uttak (én boks), og har ingen kabel å kutte.

Hvordan løser man dette?

Jeg (som er helt fersk i faget) har to forslag jeg slenger ut.

1. Få tak en i ekstra splitter, og sette denne alene foran en av telefonene.

2. Få tak i to telefonkabelplugger. Kutte kabelen foran boksen som gir to telefonuttak i dag, montere en plugg på den kuttede enden og sette den i splitteren. Monterer så boksen med to telefonuttak med en ny plugg bak splitteren.

Eller er det noe smartere? Eller har jeg misforstått dette splitteopplegget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, er ikke helt sikker på om jeg har forstått deg riktig her nå.

Men som du sier skal splitteren på telefonledningen før noe annet.

Hvis det er snakk om en enkelt tlf linje, med flere telefoner, er det bare og koble splitter mellom linje utenifra og første telefonen, alle andre eventuelle telefoner kobles videre på denne.

Altså linje inn på splitter, en til data, og en til telefon, hvor mange telefoner du har på TLF ut uttaket på splitteren spiller ingen rolle. Så lenge vi altså snakker om en linje/et nummer.

Lenke til kommentar
2. Få tak i to telefonkabelplugger. Kutte kabelen foran boksen som gir to telefonuttak i dag, montere en plugg på den kuttede enden og sette den i splitteren. Monterer så boksen med to telefonuttak med en ny plugg bak splitteren.

Det høres fornuftig ut slik.

denne stemmer ja.

Vil gi deg minst problemer og ser best ut.

Lenke til kommentar

Trenger man noe spesielt utstyr for å montere nye plugger på kablene (tang el.l.)? Pluggene går jeg ut fra at man får kjøpt i nærmeste elektroforretning.

Den svarte og den hvite går i dag til telefoner. Den tynne kabelen er ikke bruk, men det er et uttak i enden der også. Men med den løsningen dere foreslår, så skal ikke det ha noe å si.

post-61-1103538051_thumb.jpg

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...