JensPeter Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Sitter her med en PC som begynner å dra på årene, den er vel 4-5 år gammel nå. Grunnen til at jeg ikke har oppgradert den er at jeg ikke spiller så mye som før og har klart meg utmerket med det lille jeg har. Det jeg lurer på er om jeg bruker et par tusen kroner kan ha systemet enda litt til. Er nemlig et par spille i ny og ne jeg har lyst å spille (ikke noe Doom3/hl2-greier), men som pcn sliter litt med. Hvis jeg for eksempel kjøper et nytt, forholdsvis billig, skjermkort om det i det hele tatt er vits i. Eller burde jeg satse på noe annet, ny CPU eller? Gidder som sagt ikke bruke mange tusen kroner. nå har jeg: AMD Athlon 750mhz Epox-7kxa hovedkort Elsa Erazor 3 (NVIDIA RIVA TNT2/TNT2 Pro) 256MB SDRAM Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 et nytt skjermkort til under tusenlappen og en ny 256-brikke hadde hjulpet på... ...men uansett så må den maskinen oppgraderes om du skal spille noe særlig nyere spill, så du må selv vurdere om du er villig til å bruke penger på denne... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Velkommen til forumet Egentlig ville jeg anbefalt å skifte ut hele greia, men så får man jo ikke så mye for 2000kr heller da. Hvis du skal oppgradere den gamle PC'n så vil jeg stemme for 256MB SDram til (koster rundt 3-400kr nytt) og nytt billig skjermkort. Jeg ville klart ha lett litt på bruktmarkedet for det er mye billig og bra der som passer godt for en oppgradering av din PC. F.eks 256MB SDram bruker å gå for rundt 250 kr og skjermkort i Geforce4 Ti-serien yter svært bra til en lattelig lav pris, normalt rundt 400kr. En slik oppgradering koster riktignok ikke 2000kr, men å kjøpe noe bedre enn dette tror jeg er ganske bortkastet på en så gammel PC. Ytelseøkningen tror jeg vil være ganske formidabel i spill i forhold til det gamle TVT2-kortet ditt. For ordens skyld: Geforce4 Ti passer fint i hovedkortet ditt som har 4xAGP port. Et annet alternativ er å kjøpe "alt" nytt. Dvs. Strømforsyning (evt også kabinett), Hovedkort, ram, CPU, skjermkort, og kanskje også harddisk. Det trenger ikke bli så alt for dyrt selv om det nok overstiger budsjettet på 2000kr. Her er et eksempel: CeleronD, Athlon XP eller Sempron (koster ca 700kr inkl vifte), 512MB value DDR-ram: ca 600kr, hovedkort ca 500kr, billig kabinett med PSU ca 600kr, og kanskje et brukt Radeon 9700 (ca 900kr). TOTALT 3300kr kanskje også + en 80-160 GB harddisk med 7200rpm og 8MB cache til ca 5-700kr. Da er vi oppe i 4000kr. Dette vil klart gi deg en helt ny og oppdatert maskin som kommer til å vare mye lengre enn forrige alternativ. Ytelsen blir selvfølgelig også bli på et helt annet nivå. Noen mellomløsning mellom disse to alternativene tror jeg er dårlig taktikk. Du må nesten velge mellom å tyne det gamle systemet en stund til (og det kan som sagt gjøres bra til en svært lav pris) eller å kjøpe alt nytt og da blir det nok en god del dyrere enn 2000kr. Edit: skriveleif brult->brukt Endret 19. desember 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
dmx Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Velkommen til forumet Egentlig ville jeg anbefalt å skifte ut hele greia, men så får man jo ikke så mye for 2000kr heller da. Hvis du skal oppgradere den gamle PC'n så vil jeg stemme for 256MB SDram til (koster rundt 3-400kr nytt) og nytt billig skjermkort. Jeg ville klart ha lett litt på bruktmarkedet for det er mye billig og bra der som passer godt for en oppgradering av din PC. F.eks 256MB SDram bruker å gå for rundt 250 kr og skjermkort i Geforce4 Ti-serien yter svært bra til en lattelig lav pris, normalt rundt 400kr. En slik oppgradering koster riktignok ikke 2000kr, men å kjøpe noe bedre enn dette tror jeg er ganske bortkastet på en så gammel PC. Ytelseøkningen tror jeg vil være ganske formidabel i spill i forhold til det gamle TVT2-kortet ditt. For ordens skyld: Geforce4 Ti passer fint i hovedkortet ditt som har 4xAGP port. Et annet alternativ er å kjøpe "alt" nytt. Dvs. Strømforsyning (evt også kabinett), Hovedkort, ram, CPU, skjermkort, og kanskje også harddisk. Det trenger ikke bli så alt for dyrt selv om det nok overstiger budsjettet på 2000kr. Her er et eksempel: CeleronD, Athlon XP eller Sempron (koster ca 700kr inkl vifte), 512MB value DDR-ram: ca 600kr, hovedkort ca 500kr, billig kabinett med PSU ca 600kr, og kanskje et brult Radeon 9700 (ca 900kr). TOTALT 3300kr kanskje også + en 80-160 GB harddisk med 7200rpm og 8MB cache til ca 5-700kr. Da er vi oppe i 4000kr. Dette vil klart gi deg en helt ny og oppdatert maskin som kommer til å vare mye lengre enn forrige alternativ. Ytelsen blir selvfølgelig også bli på et helt annet nivå. Noen mellomløsning mellom disse to alternativene tror jeg er dårlig taktikk. Du må nesten velge mellom å tyne det gamle systemet en stund til (og det kan som sagt gjøres bra til en svært lav pris) eller å kjøpe alt nytt og da blir det nok en god del dyrere enn 2000kr. jepp... Simen1 er bare best.. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Om du gjør som forslaget, går på bruktmarkedet for handler ram og grafikkkort så ligger det totalt på under 1000 kroner. Jeg ville kanskje ha vurdert å kjøpt en nyerer PATA disk også, da disse er en del raskere enn diskene var da PCen din ble kjøpt. Har selv merket hva en disk kan ha å si for ytelsen. Har nettopp solgt maskina mi (En Shuttle XPC med P4 2.667GHz/533 og 512 RAM) til min far, men siden disken min (en nyere 120GB) var full av stash jeg trengte å ta vare på så solgte jeg den uten disken. Han hadde en 30GB i den gamle Celeron 300A@450 maskina si så jeg satt den i Shuttle boksen.. Merker godt forskjell på ytelesen på maskina. Den er merkbart tregere med 30GB disken i. Får få ham til å kjøpe en ny 200GB disk eller noe. NÅ er dette en maskin som er 3-4 ganger kjappere enn din da.. men noe vil du nok merke.. ihvertfall om du vil tyne ut de siste prosentene av det som er mulig uten å overstige 2000 kroner... Lenke til kommentar
JensPeter Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Velkommen til forumet Egentlig ville jeg anbefalt å skifte ut hele greia, men så får man jo ikke så mye for 2000kr heller da. Hvis du skal oppgradere den gamle PC'n så vil jeg stemme for 256MB SDram til (koster rundt 3-400kr nytt) og nytt billig skjermkort. Jeg ville klart ha lett litt på bruktmarkedet for det er mye billig og bra der som passer godt for en oppgradering av din PC. F.eks 256MB SDram bruker å gå for rundt 250 kr og skjermkort i Geforce4 Ti-serien yter svært bra til en lattelig lav pris, normalt rundt 400kr. En slik oppgradering koster riktignok ikke 2000kr, men å kjøpe noe bedre enn dette tror jeg er ganske bortkastet på en så gammel PC. Ytelseøkningen tror jeg vil være ganske formidabel i spill i forhold til det gamle TVT2-kortet ditt. For ordens skyld: Geforce4 Ti passer fint i hovedkortet ditt som har 4xAGP port. Et annet alternativ er å kjøpe "alt" nytt. Dvs. Strømforsyning (evt også kabinett), Hovedkort, ram, CPU, skjermkort, og kanskje også harddisk. Det trenger ikke bli så alt for dyrt selv om det nok overstiger budsjettet på 2000kr. Her er et eksempel: CeleronD, Athlon XP eller Sempron (koster ca 700kr inkl vifte), 512MB value DDR-ram: ca 600kr, hovedkort ca 500kr, billig kabinett med PSU ca 600kr, og kanskje et brukt Radeon 9700 (ca 900kr). TOTALT 3300kr kanskje også + en 80-160 GB harddisk med 7200rpm og 8MB cache til ca 5-700kr. Da er vi oppe i 4000kr. Dette vil klart gi deg en helt ny og oppdatert maskin som kommer til å vare mye lengre enn forrige alternativ. Ytelsen blir selvfølgelig også bli på et helt annet nivå. Noen mellomløsning mellom disse to alternativene tror jeg er dårlig taktikk. Du må nesten velge mellom å tyne det gamle systemet en stund til (og det kan som sagt gjøres bra til en svært lav pris) eller å kjøpe alt nytt og da blir det nok en god del dyrere enn 2000kr. Edit: skriveleif brult->brukt Ja, har kommet til samme "konklusjon" selv. Har funnet et par billige Geforce4 Ti samt noe billig RAM som jeg vurderer. Men jeg fant også ut at en nærmest total-renovering kanskje ikke er så gale alikavell. Harddisk, lydkort, skjerm, mus&tastatur har jeg og om jeg kjøper resten av komponentene i ikke-det-aller-nyeste-kategorien blir det muligens ikke så gale pris. Litt etter hva lønningen sier neste uke, tror jeg det blir alternativ to, ja. Sikkert like greit å bare ta alt nytt på en gang, så slepper jeg å eventuelt å kjøpe nye deler her og der om/når noen klikker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg kom på en fordel til med å kjøpe nytt: Da får du 2 PC'er i stedet for 1. Det kan jo være kjekt å ha en ekstra som kona/ungene/naboen kan få eller kanskje foreldrene dine kan arve. Eller kanskje bare ha den som eksperiment-PC for linux, hjemmeserver etc. Lenke til kommentar
JensPeter Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Velkommen til forumet Egentlig ville jeg anbefalt å skifte ut hele greia, men så får man jo ikke så mye for 2000kr heller da. Hvis du skal oppgradere den gamle PC'n så vil jeg stemme for 256MB SDram til (koster rundt 3-400kr nytt) og nytt billig skjermkort. Jeg ville klart ha lett litt på bruktmarkedet for det er mye billig og bra der som passer godt for en oppgradering av din PC. F.eks 256MB SDram bruker å gå for rundt 250 kr og skjermkort i Geforce4 Ti-serien yter svært bra til en lattelig lav pris, normalt rundt 400kr. En slik oppgradering koster riktignok ikke 2000kr, men å kjøpe noe bedre enn dette tror jeg er ganske bortkastet på en så gammel PC. Ytelseøkningen tror jeg vil være ganske formidabel i spill i forhold til det gamle TVT2-kortet ditt. For ordens skyld: Geforce4 Ti passer fint i hovedkortet ditt som har 4xAGP port. Et annet alternativ er å kjøpe "alt" nytt. Dvs. Strømforsyning (evt også kabinett), Hovedkort, ram, CPU, skjermkort, og kanskje også harddisk. Det trenger ikke bli så alt for dyrt selv om det nok overstiger budsjettet på 2000kr. Her er et eksempel: CeleronD, Athlon XP eller Sempron (koster ca 700kr inkl vifte), 512MB value DDR-ram: ca 600kr, hovedkort ca 500kr, billig kabinett med PSU ca 600kr, og kanskje et brukt Radeon 9700 (ca 900kr). TOTALT 3300kr kanskje også + en 80-160 GB harddisk med 7200rpm og 8MB cache til ca 5-700kr. Da er vi oppe i 4000kr. Dette vil klart gi deg en helt ny og oppdatert maskin som kommer til å vare mye lengre enn forrige alternativ. Ytelsen blir selvfølgelig også bli på et helt annet nivå. Noen mellomløsning mellom disse to alternativene tror jeg er dårlig taktikk. Du må nesten velge mellom å tyne det gamle systemet en stund til (og det kan som sagt gjøres bra til en svært lav pris) eller å kjøpe alt nytt og da blir det nok en god del dyrere enn 2000kr. Edit: skriveleif brult->brukt Passer alle kortene i Geforce4 Ti-serien til mitt hovedkort? Vet du noe om det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Passer alle kortene i Geforce4 Ti-serien til mitt hovedkort? Vet du noe om det? Ja, alle kortene i Geforce4 Ti-serien har enten 4xAGP eller 8xAGP. Uansett hvilken det er så støttes det av 4xAGP-porten på hovedkortet ditt. 8xAGP er bakoverkompatibel med 4xAGP. (Men ikke helt bak til 2x og 1x) Lenke til kommentar
JensPeter Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Passer alle kortene i Geforce4 Ti-serien til mitt hovedkort? Vet du noe om det? Ja, alle kortene i Geforce4 Ti-serien har enten 4xAGP eller 8xAGP. Uansett hvilken det er så støttes det av 4xAGP-porten på hovedkortet ditt. 8xAGP er bakoverkompatibel med 4xAGP. (Men ikke helt bak til 2x og 1x) Takker for raske og innholdsrike svar, Simen1. Sist jeg fulgte skikkelig med på markedet var 1ghz nettopp kommet Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Vet det sikkert er langt over det du gidder å bruke på oppgraderingen, men burde gi deg en pekepinn på hva du kan få for en god slump penger. Fra Komplett: Arctic Cooling Silentium T1 Miditower Kabinett Sølv/Sort m/350W Stømforsyning Varenr.: 305309 Asus K8N Hovedkort for Socket 754 nForce3 250,SATA,LAN,ATX,Raid,Lyd Varenr.: 302513 AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED Varenr.: 300206 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Varenr.: 117212 Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB AGP, ATI9600PRO, DVI-I, TV-Out, Full-Ret Varenr.: 302975 Totalt: 4099,- pluss frakt Et system basert på Socket A hadde blitt enda billigere. Skjermkortet er godt nok til å dra i gang de fleste spill dersom man ikke er kresen på MAX grafikk osv.. 512MB RAM burde vært minimum i alle nye maskiner. Harddisk kan sikkert også ha godt av å oppgraderes. Er sikkert ikke mer enn 5400 rpm den disken du har, og ytelsen er kanskje ikke den beste. Spikk og spar en måned eller to, og bruk 5000,- på en storoppgradering! Så har du et godt ytelsessprang i forhold til det du har nå. Har man ikke penger kan man ikke gjøre noe med det. Man får bare så mye for pengene på et slikt oppsett fremfor å kjøpe dyrt, utdatert minne til en maskin som ikke har så mye å gå på. Edit: Si fra når lønningen har kommet, hvilke komponenter du ikke skal bytte ut, og hva du vektlegger, så skal jeg/noen andre sette opp et flott eksempel til deg! God jul imens Endret 24. desember 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå