Gå til innhold

Skadelig å dra ut rear speakers i 5.1 setup ?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å høre musikk med center , subwoofer og front høytalerne. Men hvis jeg setter til direct bakpå subwooferen så spiller de 2 høytalerne foran og subwoofer mens center ikke skurrer men du hører støyet siden ikke noe musikk kommer ut fra den.

 

Så det jeg lurer på er om det kan være skadelig å dra ut left og right rear speakers altså de to bak og sette på 5.1 lyd slik at center , to høytalerne og subwooferen spiller ?

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmmm :hmm: subwooferen trekker vel mange flere watt enn de små høyttalerne, så det kan da ikke være så lurt og koble subwooferen til en utgang som er beregnet på en liten høyttaler? eller?

PC-høytalere har innebygd forsterker og belaster ikke skjermkortet noe nevneverdig uansett hvor kraftige høytalerene eller sub'en er.

 

På surround-forsterkere til stuebruk så er utgangene beregnet for ganske høy last. Lydkortet blir heller ikke her belastet nevneverdig. Signalet inn til forsterkeren er kanskje 0,01W selv om de fleste lydkort takler rundt 4W utgangseffekt.

Lenke til kommentar
Fordi den AC97 programmet er ikke helt bra så hvis jeg velger 5.1 så spiller center men hvis jeg velger 2.1 så funker ikke center §

Hvor er det du velger dette 5.1 og 2.1 styret? Fikk selv et 5.1 høytaler sett til jul, men får bare lyd i de to front høytalerene samt sub.. ikke center eller rear.. :dontgetit:

 

Hva er galt mon tro?

 

edit: Fant ut hvor jeg velger 5.1 og 2.1, men den stod på 5.1, men det er bare lyd i 2.1 :(

Endret av Gullegutt
Lenke til kommentar
Jaa, det gjorde jeg også igår.. skjønner ikke noe jeg.. Når jeg ser film så kan jeg gå inn på instillinger og der skal det gå ann å velge hvor mange høytalere du vil bruke, men det valget er grått her... og det står på 2 høytalere..!

ser du en film som har støtte for 5.1 da? kommer ikke så mye lyd vist ikke.

det finnes jo test toner som du kan kjøre for å teste at alt fungerer.

 

men så lenge kilden ikke er er 5.1 så får du ikke 5.1 lyd.

Lenke til kommentar

da funker de iallefall.

Nå prøver du deg fram med front høytalerene i der du hadde de og de bak bare tester du i forskjellige utganger...

 

Hbis du kjører sånn høytaler kalibrerings ting sånn at den spiller lyd bak f.eks mens du prøver er bra, for da hører du om de står på rett plass.

 

Hvis ikke dette fungere i noen av utgangene er det software du må stille på... Dvs instillinger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...