Gå til innhold

For varme harddisker ?

Znoken

Anbefalte innlegg

Galskap å ikke ha kjøling på diskene spør du meg

Fordi?

Det er ingenting i veien for å ha gode temperaturer godt innenfor spesifikasjonene selv uten viftekjøling. Og backup har man jo likevel så skulle en disk ryke så får man jo ny på reklamasjon eller garanti. Jeg har ikke dårlig samvittighet for ikke ha vifte på mine harddikser siden jeg følger alle retningslinjer produsenten har satt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg vil heller betale 100 kroner for en vifte og slippe alt maset med å kopiere fra backupskildene og videre, enn å henge over produsenten bare for å utnytte dem.

Det er skrekkelig mye jobb da en disk ryker, greiere om de bare får leve i fred, nogenlunde avkjølet.

Lenke til kommentar
Nja, jeg vil heller betale 100 kroner for en vifte og slippe alt maset med å kopiere fra backupskildene og videre, enn å henge over produsenten bare for å utnytte dem.

Jeg synes ikke det er å utnytte produsentene at man følger deres anbefalinger for bruk til punkt og prikke. Hvis en harddisk ligger på ca 50°C konstant og produsenten oppgir bruksområdet til å være 5-60°C så ligger man jo godt innenfor spesifikasjonene. Å være missfornøyd med disk-temperaturer på over 35°C blir da like overbeskyttende som å kjøpe Off-road-sykkel eller Mountain-bike og si at man ikke må kjøre på annet en asfalt med den for det kan være skadelig.

Også synes jeg ikke det er særlig tidkrevende å la et backup-program surre i bakgrunnen et par ganger i uka. Det vil uansett være utenkelig å ikke ha backup så det må uansett få bruke den tiden det trenger. Eventuelle kræsj skjer så skjelden at det skal jeg nok takle fint (har skjedd 1 gang hos meg i løpet av de siste 5 årene ved bruk av 3-6 hardisker hele tiden, derav ca halvparten 24/7.) Etter å ha fått ny disk vil ghost bare bruke noen titalls minutter på å rydde opp alt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg syns bare det er dumt å ta den lille sjansen når man kan få en vifte for et par kroner

I fare for å virke veldig kverulant: Jeg synes det er dumt å øke støynivået på PC'n og kjøpe en vifte til en hundrings eller to og ordne plass til en vifte fordi man tror det gjør noe med risikoen for harddisk-kræsj.

En ting til: Det er ikke vifte eller ikke som er teller her. Det er temperaturen på harddsiken. Hvis den vipper på det øverste spesifiserte eller er over det så kan det være greit med en vifte. Da har det nok en reell betyding. Men å kjøpe vifte til en disk som allerede er så kjølig som 40-50°C synes jeg er helt unødvendig og brotkastede penger og energi.

Lenke til kommentar

Det er greit nok, men trådstarter sine disker var alt for varme!

Og man øker nødvendigvis ikke støynivået i pcen med en ekstra vifte eller 2 som står på 5-7 volt, noe som holder til å kjøle ned noen disker!

Og de fleste kabinetter har jo plass til en vifte til diskene...

Jeg er enig i at vis diskene har en grei temperatur fra før av så er det ikke nødvendig med vifte, men i de fleste tilfeller så blir diskene temmelig varme uten vifte

Lenke til kommentar

Når diskene til han som startet denne tråden er så varme at han kan steke egg på de da syns jeg det er på tide å hive i et par vifter til å kjøle diskene. :hmm: Og det er ikke akkurat vanskelig og få tak i vifter som ikke bråker så mye, i de fleste tilfellene er det faktisk diskene som står for støyen fra pc'n. sånn er det her, og jeg har 3x8cm vifter som blåser inn/ut av kabinettet. Ettersom at mange disker har et støy nivå på noe med 30 dB så er det ikke hørbart med en vifte som bråker et par å 20 dB, i dette tilfellet så bråker den 200 Gb seagate disken 25 dB og en vifte som lager mindre støy enn det går fint ann å bruke uten at hele nabolaget hører at han har på pc'n :thumbup:

Lenke til kommentar

prøv å utvid luftområdet mellom diskene med 1 cm. da vil du nok merke kjempe forskjell.

tror dessuten ikke diskene dine har spesielt vondt av å ligge rundt den spesifiserte høyeste arbeidstemperaturen som er oppgitt.

er du nødt til å ha dem veldig nærme hverandre og diskene jobber veldig mye over lange perioder hadde det nok vært en ide med en vifte på 5 volt. denne vil ikke høres under bråket av PSU og radiatorvifte.

Lenke til kommentar
deres anbefalinger for bruk til punkt og prikke. Hvis en harddisk ligger på ca 50°C konstant og produsenten oppgir bruksområdet til å være 5-60°C så ligger man jo godt innenfor spesifikasjonene.

Nå var altså tempen på den verste OVER 60 grader da. Ops, der røyk garantien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om en prioriterer å skifte harddisk en gang pr år fremfor å montere en vifte, som i lav hastighet ikke gir støy om den er montert "riktig", må en naturligvis få lov til det.

Men at harddisker som operer med en driftstemperatur på 50-60 grader vil ta kvelden tidlig er det ingen tvil om.

Sansynligvis vil levertiden øke med 2 år om temperaturen faller med 16-17 grader (1000 timer økt levetid pr grad som tommelfingerregel).

Det har vært spekulert på mange årsaker, men hovedårsaken er nok at oljelageret til spindelen tørker ut. Samtidig vil kulelagrene bli ødelagt ved mikroskopiske endringer i størelse om det fra tidligere er bitte små feil (det er umulig å garantere 100% feilfrie kulelager i så små deler).

Dessuten har det vært spekulert i at overflatebelegget som er på diskene blir ødelagt ved høye temperaturer og at lesehodene da kan skape ørsmå riper som naturligvis vil skape problemer.

Det er ikke uten grunn at seriøse Raid leverandører utstyrer ett eller flere array med kjøling. Å få dårlig rykte mht driftsikkerheten på en raid løsning vil skape større problemer for produsentene enn små prisøkninger.

Disker med omgivelsestemperatur på 45 grader og oppover eller arbeidstemperatur på 50 grader og oppover vil nødvendigvis ha levetider ned mot 1 år.

Men hvilken måte en bør bruke for å måle disktemperaturen er nok et spørsmål jeg ikke skal involvere meg i.

Hotlink

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det svært enkelt.

Flyttet alle mine bråkete disker inn i en gammel PC som står i boden min.

De kom fort opp i 50+ grader, og jeg stripset en vifte på siden av de (sidedør åpen) og de ligger rett rundt 30 grader nå.

Greit nok at diskene skal tåle opptil 55-60 grader, men jeg vil tru at de lever lengre hvis jeg tar godt vare på de.

Det fine med at filserveren min står i boden er at jeg hører den ikke der jeg sitter og jobber. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...