Lars_Olav_N Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Hei! Jeg har planer om å gå til innkjøp av mitt første barebone system. Det som er viktig for meg er at den er stillegående, kjapp, samt at jeg kan sette inn en 10000 RPM harddisk og en rimelig godt skjermkort ( 1500-2000 kr). At den skal være kjapp er uklart, men jeg kommer til å ha 1GB RAM og er usikker på hva slags type RAM jeg bør gå til innkjøp av. Er det virkelig stor forskjell i ytelse på de forskjellige merkene med samme spesifikasjoner? Det jeg kanskje håper å få mest hjelp til er å finne en stillegående, kjapp harddisk, samt at jeg velger meg et barebone kabinett som jeg kanskje må inngå et komprimiss mellom det at den er passe stillegående og at den i tillegg har nok effekt på strømmen til å drive et godt skjermkort og en god harddisk. Shuttle SN85G4V2 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, LYD, AGP,USB2.0, Firewire Jeg har sett litt på denne, er det noen som har erfaringer med denne? Jeg leser på siden til komplett en erfaring, men den sier ingenting om den er stillegående eller ikke. Er det noen som har noen råd å komme med? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
PSV Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Min kommentar: Shuttle har lenge vært på topp i sin klasse, og de har virkelig skutt en gul(l) fugl her. Et kraftig 64bit basert system med hovedvekt på gamere. Kan egentlig ikke påklage meg noe som helst forutenom viften. Energmax'en som sitter i (80x80x15) kan i noen tilfeller bråke, spesielt ved kaldstart. Jeg byttet den ut med zalman sin ZP-OP1 (viften som er tilleggsutstyr til gfx-vaffelkjøleløsningen), og den er stillegående. Er imponert over at også lange gfx-kort får plass. Kan kanskje være et godt tips å sette inn et annet lydkort enn realtekbrikken/nforce3 som allerede er i. Ekstra pluss i boken for kortleserinngangene i front, som en "erstatning" for den eldgamle floppyen. USB 2.0 i front og bak, samt lydutganger ifront og bak. Endret 19. desember 2004 av Per-Stian Lenke til kommentar
PSV Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Når det gjelder den RAM'en, hold deg unna TwinMOS. (TwinMOS liker ingen, ingen liker TwinMOS) Kjøp Crucial, Corsair eller OCZ.... Lenke til kommentar
sigen Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Enig med Per-Stian der. IKKE KJØP TWINMOS! hold deg til Kingston f.eks. siden jeg ikke har hørt noe negativt om dette merket. Kjøpte selv TwinMOS , og angrer på det. Vurderer om jeg skal prøve å selge RAM-brikkene min, og kjøpe Kingston-minne istedenfor. Er vel ikke interesert i 2 litt brukte PC-3200 512 MB RAM-brikker vel? (lov til å prøve seg ) hehe! Endret 19. desember 2004 av sigen Lenke til kommentar
PSV Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Enig med Per-Stian der. IKKE KJØP TWINMOS! hold deg til Kingston f.eks. siden jeg ikke har hørt noe negativt om dette merket.Kjøpte selv TwinMOS , og angrer på det. Vurderer om jeg skal prøve å selge RAM-brikkene min, og kjøpe Kingston-minne istedenfor. Er vel ikke interesert i 2 litt brukte PC-3200 512 MB RAM-brikker vel? (lov til å prøve seg ) hehe! Hvor mye betalte du for dem?? Tar dem gjerne jeg.....Pris?? (Gratis ok) (ontopic)Men seriøst vurder disse RAM-brikkene : OCZ: OCZ 1024MB EL Dual Channel ECC/Reg. CRUCIAL: Crucial PC4000 BallistiX Tracer 512MB x2 CORSAIR:Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 1024MB KINGSTON:Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT JEg anbefaler Crucial, foran de andre... Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Det er ikke noe galt me twinmos brikkene så lenge du ikke skal klokke, de er lite klokkevennlige, men ellers er de en fin og billig ram som funker som de skal, de har vist å ha problemer me kt800 chipset til socket 754, men på nforce chipsettene funker de glimrende, har twinmos selv og er meget fornøyd Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Takk for svar! Jeg tviler på at jeg kommer til å klokke noe særlig. På hvilken måte vil da merke at Twinmos er et dårlig merke? Det kan bli aktuelt å kjøpe de brikke dine, sigen, hvis det ikke er noe særlig galt med dem:) Jeg leste den erfaringen Per Stian, det jeg tenkte på som jeg lurte litt på var dette med at erfaringen ikke sier noe om støy. I tillegg så var det det med en støysvak 10000 RPM harddisk. Har du, eller noen andre noen erfaringer eller meninger på dette? Lenke til kommentar
PSV Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Min kommentar: Shuttle har lenge vært på topp i sin klasse, og de har virkelig skutt en gul(l) fugl her. Et kraftig 64bit basert system med hovedvekt på gamere. Kan egentlig ikke påklage meg noe som helst forutenom viften. Energmax'en som sitter i (80x80x15) kan i noen tilfeller bråke, spesielt ved kaldstart. Jeg byttet den ut med zalman sin ZP-OP1 (viften som er tilleggsutstyr til gfx-vaffelkjøleløsningen), og den er stillegående. Er imponert over at også lange gfx-kort får plass. Kan kanskje være et godt tips å sette inn et annet lydkort enn realtekbrikken/nforce3 som allerede er i. Ekstra pluss i boken for kortleserinngangene i front, som en "erstatning" for den eldgamle floppyen. USB 2.0 i front og bak, samt lydutganger ifront og bak. Det står jo i teksten min at den i noen tilfeller kan bråke, spesielt ved kaldstart, så jeg bytta den ut med zalman sin ZP-OP1.... *Sikkert bare en glipp* Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Sorry, det var helt riktig en glipp:) det var ikke det samme innlegget jeg hadde lest, men jeg gikk ut i fra det og derfor ble svaret feil:) Når du byttet den ut, er det noe slags klips eller lignende slik at det blir enkelt å bytte? Vet ikke om en 10000 RPM harddisk som er stillegående? Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Hva er ulempene med twinmosbrikker egentlig? Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Ja, det lurer jeg egentlig også på. Etter det jeg har lest og forstått er det ikke før du begynner og overklokke at du kan få problemer. Samtidig bør du sjekke hva slags hovedkort du kjøper slik at brikkene er "godkjent" av hovedkortleverandøren. Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Lars: En Raptor er vel ratet til 32db om jeg ikke husker feil. Jeg har kjørt både en og to raptorer i shuttler før, uten å ha det som den største støykilden. Er vel egentlig litt opp til deg, og dine ører. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Lars: En Raptor er vel ratet til 32db om jeg ikke husker feil. Jeg har kjørt både en og to raptorer i shuttler før, uten å ha det som den største støykilden. Er vel egentlig litt opp til deg, og dine ører. Nå kommer det an på hvilken Raptor du sikter til.. 74gig'en er støyer mindre enn 36gig'en Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det er 36gig'ern jeg sikter til her. Det er de eneste jeg har noe erfaring med.. (Hadde ikke råd til 74 gig når jeg skulle kjøre raid. ) Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Det er 36gig'ern jeg sikter til her. Det er de eneste jeg har noe erfaring med.. (Hadde ikke råd til 74 gig når jeg skulle kjøre raid. ) Hehe, da så Lenke til kommentar
Psy Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg har den shuttle modellen (Shuttle SN85G4V2), og i den har jeg 1 512MB PMI brikke fra netshop.no, og en 512MB Corsair brikke fra datakjeden. Disse fungerer veldig bra, har ikke hatt noen problemer enda. Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 ok, det er 74Gb'en jeg kommer til å kjøpe såfall. Men er det Raptor som er det jeg bør kjøpe når det er snakk om en Hd med 10000 rpm? Paarsand : Hva var det som ble den største støykilden på dine maskiner da? Psy: Du er fornøyd med den? Støyer selve kassa mye? Er det noe spesielt du ikke er fornøyd med eller noe du ville gjort anderledes hvis du kjøpte nå? Har dere noen anbefalinger når det gjelder et skjermkort som takler greit de nyeste spillene uten at det støyer alt for mye? Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Den største kilden min ble strømforskyningen, da jeg lastet så jævlig mye stasj inn i den shuttlen at den ikke maktet å skyve fra seg all varmen.. Det endte til slutt med at jeg gikk vekk fra den, og til et vanlig miditower hvor det var plass til 120mm vifter igjen. Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 hmmm, får meg til å begynne å tenke om shuttle er det rette for meg da:) Jeg har veldig liten plass på hybelen, men vil ha en kjapp PC som reagerer med en gang jeg taster på noe i Windows. Jeg spiller ikke veldig mye, men jeg vil ha mulighet til å teste de fleste spill uten at det skal hakke for mye. Er da et barebone system å anbefale for meg? Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 For å si det sånn. Det jeg lastet inn i barebonet mitt var et 9800 pro, en pIV 2.53ghz, 2 raptorer, et audigy 2 og 2 stk 512mb minnebrikker. Jeg prøvde mange modifikasjoner av forskjellige slag i henhold til viftestøy, men klarte ikke få dette nivået ned på det jeg tidligere hadde klart med et 'vanlig' oppsett.. Mulig jeg har hatt dårlig erfaring her, men skal du ha noe som har noe å stille opp med i forhold til et vanlig kabinett, og gjerne vil ha x antall disker osv så burde du kanskje revurdere det. Det var derimot ingenting å si på hastigheten til systemet, da det var helt identisk med det vanlig kabinettet i den forstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå